Annons:
Etikettvilt
Läst 2125 ggr
Leffe
4/24/12, 2:26 PM

Bonde sköt varg

En bonde i Ovanåker sköt på tisdagsmorgonen en varg som dödat tre av hans får.

Läs mer här

Annons:
medde
4/25/12, 9:03 AM
#1

Så bra då! Då är det en varg mindre!! Nu är det bara "249 " kvar att skjuta. Inte heller är man misstänkt för brott.

Hela inlägget är skriver med en stor portion ironi

Nu kan du skjuta varg i hagen dirket vid första besöket och inte heller få några påföljder av det hela.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[FiaArne]1
4/27/12, 10:55 AM
#2

tragiskt

medde
4/27/12, 11:31 AM
#3

Visst är det!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
4/27/12, 7:36 PM
#4

En varg som har hittat en grupp med får i sitt revir kommer väl alltid tillbaka och tar fler när den är hungrig. Visst är det så? Jaja iaf så vill bonden nog bara skydda sitt eget.

medde
4/27/12, 7:43 PM
#5

#4 Jag tror du vet svaret på frågan du ställde.

Men att skjuta då det som tar, Det var första gången vargen var där. Och då kan och ska man inte säga att den återkommer. Det vet man inte tills den är åter där. Som du vet fins det även vargar som vandrar. Om grannens hund tar ett får, pangar man ihäl den direkt då?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

rugerupsillern
4/28/12, 10:51 AM
#6

Men om han redan hade försökt skrämma den, vad skulle han då göra för att stoppa den? Och som svar på #5: jag hade kanske inte skjutit grannens hund om den bara va där en gång, men skulle den komma en gång till och det inte går att få tag/skrämma iväg den, så skulle jag utan tvekan skjuta den, för det heter väl att man ska freda sina djur från onödigt lidande? Eller?

Annons:
rugerupsillern
4/28/12, 10:56 AM
#7

Och en sak till. Om ni hade kommit in i ert Hönshus och hittat till exempel en iller som var i full färd med att döda dina Höns, hade du bara stått och tittat på den eller skrämma iväg den bara för att den ska komma tillbaka vid ett senare tillfälle? Jag tror dom flesta här inne hade tagit död på den. För rovdjur är precis som alla andra, dom gör det som är enklast. Med andra ord så kommer djuret till 90% tillbaka där det var lätt att skaffa mat.

Fridaaaa
4/28/12, 11:09 AM
#8

Tråkigt och fel av han att döda vargen :/

Jag hade skrämt iväg den och fixat bra inhängad, det går! Finns många andra länder som kan, varför skulle inte vi kunna i Sverige?

#7 Jag hade skrämt iväg den och fixat bättre så den itne kan ta sig in igen helt enkelt. Inte hade jag dödat eller skadat ett djur i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
4/28/12, 11:15 AM
#9

#5 Inte hade jag dödat iller. Jag hade jagat iväg den och gjort något för att stoppa den för vidare hämtning av mat iform av då mina Höns. Vad ger mig rätten att ta andras liv hur som helst. Jag har en skyldighet då jag har djur att skydda dom mot eventuella faror, och då får jag ta det ansvaret också.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lavèn
4/28/12, 12:49 PM
#10

Jag håller med de andra! Och jag får väll se till att inte något djur kan ta sig in i minna inhängader!  Vi har alltid och kommer alltid att bo i ett land men lösspringande rovdjur! Och det går att ha odäntligt stängt!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Gittan
4/29/12, 11:06 AM
#11

Jag kan förstå bonden. Han ser någon plåga och har ihjäl hans djur. I desperation och där vettiga tankar försvunnit ur hjärnan av paniken så dödar han den som plågat hans djur, Om någon gav sig på mina barn, sambo eller djur så skulle jag få kortslutning i hjärnan och kanske slå ihjäl den som anföll de mina. Alltså vettet bara försvinner och man mer eller mindre exploderar när någon ger sig på de mina. Det är nog lika för bonden och hans djur. Sedan får det vara hur fel som helst, men jag tror många av oss fungerar så.

Det sägs ju att det var första gången vargeb var där och rev fåren. Det kanske också var så att det var första gången bonden och hans djur blev drabbade av vargen. Alltså en ny situation för bonden också..

Trots mitt skrivande övan så anser jag att vargen har lika stor rätt till vår jord som alla andra djur, inklusive människan.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Lavèn
4/29/12, 11:08 AM
#12

#11 Jo du har nog rätt med att det vart kortslutning!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Upp till toppen
Annons: