Annons:
Etikettgårdar
Läst 1724 ggr
[Jimmy.L]
2012-04-03 09:45

Året är 1997

Jag går i yrkesskolan och under hösten vintern gör jag och en klasskamrat vår pratik. Vi går som murar lärlingar och får ett oväntad "arbetsplats" Nämlingen i Järna och hos antroposoferna. Vi skulle mura en öppenspis samt skorsten, samt limma lättbetong där badrum mm skulle uppföras.

Vad är det för märkvärdigt med det då undrar ni då? Jo huset byggs utan ström och väggarna bestog av halmbalar som staplades med vassa träpinnar igenom, en träparnel fanns det även som stöd. Vi pustade halmväggarna både utsida och insida med en blandning av koskit, sand, halm och lera. Den familjen som skulle bo där var dom som skulle mjölka korna som fanns där.

Bilder 1 bilden är på arkitekten, och bild två på bonden.

En artikel ja hittade.

Vet inte om huset står kvar idag, men det var en upplevelse att ha o göra med en arkitekt som hade en ovanlig idé och skumma förslag.

Annons:
Gittan
2012-04-03 09:54
#1

Vad fint det ser ut.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


medde
2012-04-03 09:57
#2

Riktigt snygg vill jag säga.. Ska läsa artikeln som ligger på länken..

Det här måsta har varit kul att vara med om att göra!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Jimmy.L]
2012-04-03 09:59
#3

Fint blev det men jag skulle inte vilja bo i det,. Luktade koskit ganska så länge, minns ja rätt så målades väggarna för att minska lukten. men putsen blev hård konstigt nog.

[Jimmy.L]
2012-04-03 10:00
#4

#2 Nja för två grabbar i yrkesskolan så var vi nog inte så glada att putsa med koskit, vi fick höra ett o annat i skolan av dom andra Tungan ute

Gittan
2012-04-03 10:00
#5

Man blir nog van lukten.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


[Jimmy.L]
2012-04-03 10:06
#6

#5 Visst blir man det och när det väl hade torkat luktade det väldigt svagt. Men för två grabbar så var det en pina Cool

Annons:
medde
2012-04-03 10:42
#7

Opps,, Låter inte treligt alls, Men vi kan inte lukta på bilden.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
2012-04-03 15:07
#8

Kul med folk som vågar tänka utanför ramarna och prova

Upp till toppen
Annons: