Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 3843 ggr
medde
4/2/12, 1:50 PM

Ekologisk kossa lycklig?

Kan ni ge mig all fördelar med en ekolgisk ko? Varför den är så mycket bättre och har ett härligt liv, i jämnför med en vanlig ko.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Jimmy.L]
4/2/12, 2:20 PM
#1

Rätta mig om jag har fel men dom får väl gå ute så mycket som möjligt på året och att kalvarna får gå med sin mamma ett par dagar.

[TheoA]
4/2/12, 3:40 PM
#2

#1 Men det är ju precis samma här.. Våra kor går ute Maj-Oktober. Kalvarna går ihop i 2 dagar för att dem inte ska bli för "mammiga" som vi kallar de. Då är de svåra att fånga in.

Vi har inte eko.

[Jimmy.L]
4/2/12, 3:51 PM
#3

#2 Bygger bara på vad jag vet. Kalvarna får gå 3-4dagar med sin mamma. Och dom hålls ute längre än Maj-Oktober, men det är vad jag har hört och läst om så jag kan inte säga jag är expert det får andra berätta.

[TheoA]
4/2/12, 3:53 PM
#4

#3 Det finns ett krav hur länge dem behöver gå ute. Sen så avgör man själv om man vill ha dem ute längre eller inte. Vi har dem ute sålänge de vill vara ute.. I oktober går våra inte ut längre.

Peppe
4/2/12, 3:58 PM
#5

ekologiskt handlar väl egentligen till största delen om foderproduktionen.

Att ha djuren ute bara för att är väl inte alltid det bästa. Har man en bra lösdriftsladugård så kan jag tycka att det är tillräckligt, om inte bättre än att gå på bete med alla insekter/sol/mat med mindre näring.

där jag jobbar tas kalvarna från mamman ungefär 1 dygn efter födsel. (t ex alla som föds på torsdagen tas ut på fredag eftermiddag.) om det inte är en svag Kalv eller annat specialfall. ärligt talat verkar varken ko eller Kalv bry sig direkt. ibland tittar kossan efter kalven men sen verkar hon ha "glömt" den. kalvarna brukar inte säga ett knyst. inte eko.

Det värsta är väl ändå kalvar som fötts på bete och inte blir "hittade" på 2-3 dagar. herregud vilka vildar det är ibland. är man så liten som jag så har man o göra när man ska mata dom sen Flört vill inte tänka på hur det skulle vara om alla kalvar var sådana. vore inte roligt att lära 12 st sådana ta nappen på samma dag, som det är ibland vid högtryck.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Jimmy.L]
4/2/12, 3:59 PM
#6

#4 Jo det är helt sant. Tex Antroposoferna låter sina kor gå ute året runt.

Annons:
[TheoA]
4/2/12, 4:01 PM
#7

¨#5 Jo visst, det var vid betet jag menade. Då får de gå ett tag men inne i lagårn så har vi ingen kalvningsbox så de flyttas ganska fort ifrån kon.

Leffe
4/2/12, 9:20 PM
#8

Om man hårddrag detta med ekologi så ska man väl använda destilerat rent vatten till foder och för vattendrickning. Regnvattnet innehåller väl en del ämnen som kommit upp från olika industrier. Eller är jag helt ute och cyklar.

Lorita
4/2/12, 9:28 PM
#9

ekologiska kor är inte lyckligare än andra kor som får gå ute och leva ett gott liv och sluta värdigt, men mycket lyckligare än fabrikskor, som till på köpet riskerar att slaktas utan bedövning (utland).

Miljön mår bättre av ett bra produserat foder till våra djur utan kemikalier, vi mår bättre av ett mer långsam växande kött och mjölk och kött som inte fått gifter genom fodret.

#8 regnvatten är inte bra då det inte innehåller några salter och är inget man ger sina djur, våra djur får samma testade vatten som jag dricker Skrattande lite förhöjda värden av flor Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Leffe
4/2/12, 9:34 PM
#10
[TheoA]
4/2/12, 9:50 PM
#11

#6 Just antroposoferna har ju väldigt speciell livsstil men nej de har inte korna ute året om.. De står ofta bundna halva året.

[TheoA]
4/2/12, 9:53 PM
#12

#8 Men det regnar ju ner i gräset och på åkrarna.. Tänk vad mycket farligt som kommer ner då …. Tungan ute

Leffe
4/2/12, 10:01 PM
#13

#12 Det var så jag tänkte. Vattnet avdunstarfrån industriområden i Tyskland och transporteras i molnen och kommer ner här i regndropparna

Annons:
Lorita
4/3/12, 5:38 AM
#14

#13 det är ett problem och därför ska man inte späda på det med att tillföra med gift i djurens/vår mat.

Även att frakta foder till djur och kött från andra sidan jordklotet ger mer gift i luften.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Jimmy.L]
4/3/12, 8:17 AM
#15

#11 Jag läste i vår lokala tidning här att Antroposoferna hade korna ute året runt.

Elshira
4/3/12, 8:53 AM
#16

Som redan nämnt så är ekologiskt mer med maten kossorna får, förutom hur det påverkar köttet så påverkar det även miljön!

Detta med djurskötseln hoppas jag att fler försöker satsa på i den mån man kan (det är ju en strid ström att gå emot om man vill hålla glada kossor, och mycket pengar att ev bygga nytt).

Men de finns de som går ihop och satsar på båda delar. Sju gårdar (mejerimärke) har satsat på bättre djurhållning med lösdrift osv, och det finns skert några sådana till i sverige. Men vi får hoppas att de blir fler!

Hakuna matata!

Gittan
4/3/12, 9:13 AM
#17

Jag tror kon är lycklig om hon få följa sina vanor och att det inte blir en massa förändringar eller överraskningar.. Jag tror inte den blir speciell lyckligare än innan om man byter till ekologiskt foder. Däremot tror jag den som sköter kon blir lyckligare då denne tror att kon blir lyckligare med detta foder.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


medde
4/3/12, 9:17 AM
#18

317 Nu kom det som jag var lite ute efter i min fråga. Mina tankar exkatSkrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Peppe
4/3/12, 4:06 PM
#19

Ett problem med ekologiskt är den enorma åkerarealen som krävs. skördarna blir ju bara en bråkdel av vad en "vanlig" bonde får, och då behövs fler hektar för att kompensera. där jag jobbar vore ekologiskt en omöjlighet just pga detta, det finns helt enkelt inte tillräckligt med mark!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
4/3/12, 6:26 PM
#20

#19 det där är inte heller sant om man vet vad man gör kan man få riktigt bra skördar på sin mark. Min åker sköter jag helt utan konstgödsel och gifter och jag får riktigt bra skördar, det gäller bara att veta vad man gör och tänka långsiktigt.

Sen blir inte kon lyckligare av ekologisk mat utan pågrund av dom regler som finns runt att ha djuren ekologiskt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[TheoA]
4/3/12, 6:44 PM
#21

#20 Det en hästbonde tycker är mycket tycker en mjölkbonde är lite.. Och att man måste tänka långsiktigt gör nog alla bönder. Visst är det hästgräs du skördar? Du skördar nog bara 1 gg/år.. Visst får man mycket hö/ensilage men inte så näringsrikt som kor behöver. Så gjorde man förr, men idag har man tänkt lånsiktigt och förstår att det bästa för ekonomin är att skörda flera ggr/år.

Vi skördar vårat gräs 3 ggr/år för att det ska räcka.. Vad jag vet så tar en ekobonde här i närheten 4 ggr/år och då förstör man markerna. och måste använda mycket diesel och gödsel.

Lorita
4/3/12, 6:58 PM
#22

#21 det är en ko-bonde som slår mm åt mig, så jag vet vad jag talar om.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Jimmy.L]
4/3/12, 7:12 PM
#23

Så börjar det gå mot OT, Ska vi diskutera det TS frågar efter.

Peppe
4/3/12, 9:25 PM
#24

#20 Jag väljer att tro på utbildade lantbrukare med livstids erfarenhet framför någon som inte ens har lantbruk. Jag har även sett med egna ögon skillnaden mellan ekologisk majs och sprutad majs t ex. Den är enorm.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
4/3/12, 9:28 PM
#25

Förvånad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




annika85
4/4/12, 1:52 PM
#26

Idag den 4 april släppte jag ut mina 140 KONVENTIONELLA mjölkkor. Funderar på att slå upp en skylt som talar om för alla förbipasserande att dessa kor är konventionella och minst lika lyckliga som grannens ekologiska.

Jag blir ibland ganska trött på att konventionellt svenskt jordbruk likställs med tex det danska, och att det ekologiska jordbruket har fått en gloria.

Om man jämför konventionellt/ekologiskt svenskt jordbruk så är den största skillnaden inom växtodlingen och foder.

Själva djurhållningen skiljer sig mycket lite, och det som skiljer sig är mest PR för konsumenterna (tycker jag).

Så nej, en ekologisk kossa är inte lyckligare än en konventionell, kor bryr sig i regel inte om byråkratin som vi människor är så förtjusta i.

De skillnader som existerar är relativt små, och är inte skillnaden mellan en lycklig och en olycklig ko.

Alla som tvivlar på att konventionella kor har det bra, är hjärtligt välkommna hem till mig för att se en hel hög med glada och nöjda kor.

Glad påsk:0)

MVH

[TheoA]
4/4/12, 8:07 PM
#27

#26 Håller helt klart med dig. :)

Släppte ni ut dem redan?

Annons:
annika85
4/5/12, 8:44 AM
#28

#27

Japp, var så fin väder i veckan att jag tyckte kossorna behövde ut en sväng. Bara att ta in dem om vädret blir sämre.

sissie
4/5/12, 10:20 AM
#29

Lyckliga kor.Glad

Jag ser en annan del av det här med KRAV och EKO. Om kon blir sjuk. Jag har för mig att det finns regler för sånt också.

Det jag hört om KRAV är att för att bonden ska få kalla sina kor för KRAV-märkta så får veterinären bara besöka gården ett fåtal gånger per år. Men om korna blir sjuka fler gånger än vad veterinären får besöka gården inom reglerna för KRAV-märkning. Vad gör bonden då? Skippar KRAV-märkningen eller låter kossan stå där sjuk utan vård?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Lorita
4/5/12, 10:30 AM
#30

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




sissie
4/5/12, 10:35 AM
#31

Den länken beskrev en hel del, men inte vilka regler som ska följas. Och framför allt gav det inte svar på frågan, tyvärr.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Lorita
4/5/12, 10:49 AM
#32

Inläget redigerat.

Då det innehåller enbart kopiering från en någon annas hemsida. Vilket är inte tillåtet att kopiera utan tilllåtelse.. Man kan citera en mening för ge vidare länk till det man vill framföra. Men att kopiera hela sidor osv är inte enligt lag okey.

Lorita! Nu har du fått varning på varning.  Som Sajtvärd själv borde ha både ha kunskapen och vetskapen på vad som är lagenligt att införa på en sajt utan varken länk eller tillstånd.

Mvh medde sajtvärd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




annika85
4/5/12, 11:43 AM
#33

Vill bara påpeka att inlägg #32 även i stort tillämpas på konventionellt jordbruk.

Ekologisk produktion har strängare regler gällande bruk av medicinska preparat, och får endast behandla i förebyggande skäl om giltigt skäl finns och erkänns av veterinär eller annan behörig.

Övriga punkter tillämpas även av konventionella lantbrukare.

Bara ett förtydligande.

Lorita
4/5/12, 12:13 PM
#34

#33 jag vill bara få bort ryktet att ekologiska djur inte får vård.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
annika85
4/5/12, 12:36 PM
#35

#34

Förstår precis vad du ville ha fram. Ville bara förtydliga för dem som kanske inte är så insatta:0)

MVH

medde
4/5/12, 1:40 PM
#36

Jag har redigerat helt inlägg 32 Då det bröt helt mot vad lagar säger om vad man får ta och får andvända av annans gjorda verk.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
4/5/12, 2:34 PM
#37

#36 detta är en myndighet som har till uppgift att sprida rätt fakta, lag boken får också citeras.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
4/5/12, 8:35 PM
#38

#37 Citera är inte att kopiera hela stycken, men det vet väl du.

Tycker det är trist nu och ber dig lägga ner och inte hålla på att hacka.. Passar det inte så lämna sajten, vilket du visar med hånande och en hel del annat att du inte är nöjd, Så varför vara där du inte trivs?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
4/5/12, 8:45 PM
#39

#37 så jag ska låta osaningen om att ekologiska kor inte får vård passera?

Det är fortfarande jordbruksverkets sida och dom vill få informationen spriden, det är inget privat alster, det är information till djurägare om lagkrav och andra regler.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
4/5/12, 8:54 PM
#40

Men jisses att du inte kan sluta. Ingen har väl sagt något om att osanningar ska passera, då la in en länk, och sedan ett helt stycke. Det var det hela vi talade om och inget annat.

Men nu har jag bett dig ett flertal gångar att sluta och förska vara lite trevlig, detta skapar en väldigt dålig stämmning.Trots jag bett dig ett flertal ggr att lägga ned, vilket ej tydligen fungerar, Vad jag mer vill säga tar jag inte i en öppen tråd och lämnar det.

Men nu lägger är det nog, varningar har getts vid minst tre tillfällen, Nu gör jag det inte mer. Mycket tråkigt och ledsamt, men,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: