Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 23302 ggr
Caaassiiie
4/1/12, 4:29 PM

Skaffa get?

Hej! Glad

Jag och min pojkvän skulle så gärna vilja köpa en get! Kan låta konstigt, men egentligen inte. Han bor på en gård, med hästar, katter och ett får. Det fanns flera får innan och Höns osv, men just nu är det vad som finns kvar. Dem hade en get innan och nu är vi jätte sugna på att skaffa en. Problemet är bara att vi inte vet var man kan hitta någon.

Så mina frågor är följande:

- Vet du/ni var man kan köpa en get/killing i södra Skåne?
- Och hur mycket man kan tänkas ge för en? Måste dem vara två?
- Vet någon en hemsida eller hur man kan leta för att hitta någon som säljer?

Inte får att det blir något problem med att köpa två stycken, men eftersom dem bara hade en kvar tills sist, utan problem, så undrar jag! Hoppas att det finns någon som kan svara på mina frågor! Skrattande

Tack !

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Annons:
LisenN
4/1/12, 8:59 PM
#1

Hej!

Varken får eller Getter ska hållas ensamma, båda kräver sällskap av minst en artfrände.

Vad en get kostar beror helt på vad man vill ha, allt mellan bortskänkes och 2000 finns, bockar brukar vara billigast.

På bloket.se ligger ganska många Getter ute nu och fler kommer garanterat under sommaren.

Något som är bra att veta är att Getter äter ALLT (tyg, plast mm mm) och rymmer gärna, och ofta Flört

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Caaassiiie
4/1/12, 9:24 PM
#2

Nejdå de vet jag! Men dem har gått ihop med fåren innan, och de finns ju får kvar så Glad

Ja jag kunde tänka mig det! Men helst bock som vi är ute efter också.
Jaså? Jag tycker ändå jag har kollat där men inte hittat något. Får väll ta en titt igen då!

Haha jo, men tror du vi kommer ha tyg/plast osv i hagen eller? :p

Men tack så mycket för svaret!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




[TheoA]
4/1/12, 10:25 PM
#3

#2 Plast i hagen? Pfft.. Allt det goda finns ju utanför hagen .. :)

Caaassiiie
4/1/12, 11:01 PM
#4

Ja och i detta fallet är det bara gräs! ;)

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Lorita
4/2/12, 5:53 AM
#5

här finns två till salu bocken är kastrerad och det betyder att han inte luktar så mycket och inte stångas som andra Getter + att det inte blir fler "getingar"

som sagts tidigare jätter ska hållas i flock så minst två och här finns ju möjligheten att få en stilig bock som är kastrerad. Dom är vana att hålla sig på rätt sida om el-staketet, el är bästa sättet att hängna får och Getter om man vill ha kvar som i hagen till en rimlig kostnad.

//aj, jag missade södra skåne men det är inte så långt att åka ändå och ni kan säkert få övernatta i deras stuga om ni vill ha Iris och Josef//

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[TheoA]
4/2/12, 3:58 PM
#6

#4 Du vet väl att en get kan hoppa 2 meter och kommer såklart att gå en bit för att finna något roligare än gräs. :P Tänk på att hagen måste innehålla stenar, stockar, träd, sly, buskar och mycket mer kul.

Annons:
Caaassiiie
4/2/12, 6:39 PM
#7

#5

Haha tack så mycket för svaret ändå! Vi får helt enkelt se var vi kommer hitta dem vi vill ha! Men riktigt söta va dem! :) Synd vi inte kan åka några längre sträckor bara.

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Caaassiiie
4/2/12, 6:40 PM
#8

Men herregud människor Förvånad

Vill inte hoppa på någon men..
tror ni jag inte har någon koll alls eller? Gården getterna kommer finnas på är min pojkväns och hans mamma har erfarenhet, så ni behöver ju inte överdriva :p

Ja jag vet att en get kan hoppa två meter, kan rymma ofta osv. Men nu till nästa sak, finns inget annat än fält runtomkring gården om dem skulle rymma. Och fårets hage innehåller allt det och hon försvinner om ett par år, gammal tacka på 13 år. stenar och grejer finns det gott om som man kan flytta dit om de behövs.

En sak till! Om dem trivs lika mkt som alla andra djuren har gjort på gården genom alla 20 åren så smiter dem inte från gården, bara hagen. Just för att dem trivs där Flört

Hoppas nu ingen känner sig attackerad eller så. För jag blev bara chockad Tungan ute

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Lorita
4/2/12, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7 ta kontakt med dom för ibland åker dom långt för att köpa får/kaniner själva och då kan ni mötas på vägen.

Jag har träffat getterna och dom är så fina Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caaassiiie
4/2/12, 6:54 PM
#10

Ja okej! Tack tack!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




[TheoA]
4/2/12, 9:42 PM
#11

Ja .. Men man vet ju aldrig du skrev inte om det i först inlägget :D

Caaassiiie
4/2/12, 9:56 PM
#12

#9 vilken söting!
#11 Nej dock, men lite bör man väll ändå veta om man har tänkt på att skaffa get ett tag Flört

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




[TheoA]
4/2/12, 10:01 PM
#13

#12 Ja.. jag tog också reda på ganska mycket när jag var getintresserad.

Annons:
Fridaaaa
4/3/12, 9:00 AM
#14

#8 Läser man ditt första inlägg kan man ju inte veta det, eller hur? :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Caaassiiie
4/3/12, 1:24 PM
#15

Dum idé de här känner jag. Ta de luuugnt nu va!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Fridaaaa
4/3/12, 1:33 PM
#16

#15 Varför skulle det vara en dum idé? Det är ingen som har otrevligt tonläge eller liknande?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mantissa
4/3/12, 2:20 PM
#17

#9 Vilken härlig päls!

Caaassiiie
4/3/12, 3:34 PM
#18

Nej det har jag inte heller sagt, men liksom lite korkade svar om jag får säga så. Om jag nu är getintresserad som jag skrev och har funderat på det ett tag, så är det väll en självklarhet att jag ändå har lite koll, är man intresserad av något så tar man väll reda på saker?

Jag skrev inlägget här bara för att höra om någon visste var det fanns någon som säljer Getter i skåne/södra skåne? Om man sen bor på landet mer eller mindre varannan vecka, har ett antal djur och har bla. hållt på med hästar x antal år, så ställer jag er den frågan.

Kan inte hästar också hoppa två meter? Dem kan också rymma, inte har någon mer än två meter höga stängsel i hagar till sina hästar, eller?

Självklart att det kan vara kul att utforska vad som finns på andra sidan. Precis som det var när man var liten och ens mamma sa att man inte fick göra si och så, så gjorde man det ändå. Inte blev vi inspärrade i något instängt utrymme. Det är bara mänskligt och så det är. Jag blev bara chockad över era svar som sagt.

För har man funderat starkt på att skaffa i detta fallet, get, så har man väll ändå lite koll på vad det handlar om! Och nej jag är inte heller arg eller har något otrevligt tonläge. Jag bara sa vad jag tyckter!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Mantissa
4/3/12, 4:11 PM
#19

Jag köpte min bock från en lokal getgård/mejeri. Vet ej hur det ser ut nere i skåne, men getgårdar har stor överskott på bockkillingar.

Lorita
4/3/12, 6:17 PM
#20

#18 jag har svårt att tänka mig att en get hoppar över eltråden, det är som med häst dom nedersta trådarna är viktigast djuren betar sig oftast ut.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Caaassiiie
4/3/12, 6:39 PM
#21

#19
Okej, tack så mycket! Får väll kika runt :) Sen kan vi ju inte åka så jätte långt, vilket är en nackdel..

#20
Jaa? Och din poäng var? Nej men, det var ju precis det jag skrev och skrivit i hela inlägget :p

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Lorita
4/3/12, 6:56 PM
#22

dom som jag visade länken till dom har getterna på el samma som jag 20 eller 30 + 50 + 80 +120 dom har inga problem att ha getterna på rätt sida så jag håller med dig, jag har en känsla av att många svarar utan att haft eller varit nära dessa djur.

Jag hoppas ni hittarera era Getter någon stanns nära er Glad ett tipps om du vill lära mer http://www.alternativ.nu/index.php?board=21 och även kunna hitta era getter Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mantissa
4/3/12, 7:52 PM
#23

Min getabock springer genom trådarna. Full fart bara. Får han en stöt så bräker han hjärtskärande men springer likväl..

Lorita
4/3/12, 8:11 PM
#24

det gör inte dom jag länkade till i alla fall Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mantissa
4/3/12, 8:16 PM
#25

Jag får väll skicka dit han på skolning då:)

Lorita
4/3/12, 8:21 PM
#26

#25 nej, för han lär nog dessa Getter man vill aldrig ha en rymmar i en hage.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mantissa
4/3/12, 8:46 PM
#27

nä, och han får inte lämna gården heller eftersom han är omärkt

Annons:
Lorita
4/3/12, 8:48 PM
Mantissa
4/3/12, 9:00 PM
#29

Han är två. Jag pratade med jordbruksverket när jag hade fått honom och man får ha omärkta djur men de måste stanna på gården (och man kan inte få gårdsstöd så länge de lever) tills de självdör eller slaktas hemma. Vi har för övrigt flera av fåren som är omärkta. Visst gjorde vi "fel" som tog emot dem (de var alla gåvor), men vi hade itne kunnat märka dem när de kom heller. Alla lammungar som föts här kommer dock att märkas som man ska:)

Caaassiiie
4/3/12, 9:29 PM
#30

#22
Tack äntligen någon som tänker lite mer lika som jag! Nej många har nog inte kollat efter vad jag skrivit innan dem har svarat. Åh tack, vad snällt! Glad Får väll hoppas vi kan hitta några. Är total djurälskare, så koll och kunskap har jag iaf!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Caaassiiie
4/3/12, 9:30 PM
#31

#22
din länk? funkade tyvärr inte!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Lorita
4/3/12, 9:33 PM
#32

http://www.alternativ.nu/ gå in här och leta efter forum -> Getter, jag har fått väldigt mycket hjälp på fårsidan, vist man gör sina missar men inte dom värsta Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caaassiiie
4/3/12, 11:19 PM
#33

Haha okej tack så mycket än en gång för alla dina svar! Glad

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Upp till toppen
Annons: