Annons:
Etikettgårdar
Läst 3588 ggr
CatchFatch
3/28/12, 10:56 PM

Djurhållningen

Hejsan det är första gången jag skriver här så jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna! :)

Jag är väldigt djurintresserad och väldigt nyfiken hur era lantdjur bor! :D Jag vill alltid att mina djur ska ha det så naturligt och stort som möjligt men endel gårdar jag åkt ut till, tex för att hämta hö, rida eller bara gosa med djuren, har verkligen haft det dåligt, enligt mig, :P

Jag har stött på gårdar där hästarna har alldeles för lågt i tak, för trånga boxar eller står uppbundna största delen av dagen. Även gårdar där flera kor ( vi säger 10 för jag är osäker på antalet ) har stått tillsammans i inhägnad, inomhus och haft bajs och kiss långt över klövarna.. Nu kanske ni tycker att jag är värsta idioten och för okunnig för att ha en åsigt om detta ämne och visst, det får ni tycka. Men alla har olika åsikter och jag har min bestämmda åsikt över hur JAG VILL att djur ska bo. :)

Så jag vill verkligen, jätte gärna, se hur era lantdjur bor! :D Gärna även att ni skriver hur många djur som bor där, vilka djurraser och om ni vill ändra något i just eran djurhållning. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Annons:
annika85
3/29/12, 8:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej och välkommen:0)

Det är aldrig dumt att fråga om man är osäker eller bara vill ha lite mer information, mycket bättre än att fortsätta leva i undran.

Något man måste tänka på när det gäller lantdjur är att då alla inte är menade för samma syfte så kommer deras levnadsförhållanden att variera.

En månskensbonde som håller några köttdjur kommer inte att ha samma förutsättningar som en större produktion ex mjölkgård.

Jag har tillsammans med min far ca 180 mjölkkor och jag vet att många tycker att en produktion i den här storleken liknar en fabrik och att djuren far illa. Detta är någor jag aldrig förstått, jag vet ju av egen erfarenhet hur mycket arbete, tid och pengar vi lägger ned på att våra djur skall ha det så bra som möjligt.

Hela vår ladugård och alla våra rutiner är utformade för att uppfylla djurens alla behov och beteenden.

Detta var nog lite OT men ändå relevant.

Bifogar lite bilder på kossor och kalvar för att glädja:0)

annika85
3/29/12, 8:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bild till på en Kalv som nu är en välmående och glad mjölkande kossa.

annika85
3/29/12, 8:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och såhär ser vårt mjölkstall ut:0)

Mantissa
3/29/12, 10:59 AM
#4

#0 Vad förväntar du dig för svar? Att någon skulle visa upp bilder och stoltsera med att "såhär lågt i tak har vi!" eller "vi mockar bara ut en gång om år innan betessläppet"?
Jag håller med om at det finns stora brister på aldeles för många gårdar, men de är knappast de som kommer visa upp sig här.

CatchFatch
3/29/12, 4:28 PM
#5

Jag märker att jag formullerat mig väldigt anklagande och dåligt i texten, ungefär så som att alla har det dåligt. Absolut inte så jag menade!

#1 Vilket underbart glädjeskutt :D Och verkligen jätte kul att se lite bilder av djuren och stallet. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[Jimmy.L]
3/29/12, 6:35 PM
#6

#4, Är bra om vi håller en bra ton till varandra här inne även om vi tycker olika. Vi alla vet att det finns gårdar som djuren far illa även om dessa inte skulle skriva här kan man diskutera det!

#0 Välkommen till oss!

Annons:
Fridaaaa
3/29/12, 6:50 PM
#7

Har tyvärr inga bra bilder på hönsgården!
Men dem har stort inne, med 2 redan, 1 back som ett rede och sittpinnar. Ska inreda mer sen nu mer mot våren.
Sedan har dem tillkopplat en hage med som dem kan gå ut och in ur :)

Det är mina lantdjur.

Har ju fler djur, som hund, katt,kanin & marsvin med ;)

#4 Ha trevlig ton tack! Onödigt skrivet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CatchFatch
3/29/12, 9:12 PM
#8

# 6 och #7 Tackar! :)

#7 Min morfars syster och hennes man har en gård där de har Höns och får. Tror de inte har korna kvar men jag vet inte. :P
Jo, jag har sett dig på flera forum! :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Mantissa
3/29/12, 9:25 PM
#9

#5+6+7 Ser att inlägget ser väl bitchigt ut. Inte menat elakt. Hade snäll röst i huvet när jag skrev;)

[TheoA]
3/30/12, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Typiskt kor! Alla ska stå på samma fläck när de har en hage på 3 hektar… MEN den som är halt/har problem med foten skall alltid stå längst bort i hagen :3

Fast just detta gör de ju för att vifta bort flugor och för att de vill bli mjölkade..

[TheoA]
3/30/12, 9:13 PM
#11

Om ni tycker de ser smala ut, så ja vissa är riktigt smala, men det är dagens högmjölkande kor som lägger ner all energi på att producera mjölk och inget på fett. Här gillar vi inte SL (Holstein) då de är så fruktansvärt beniga. Dock så har vi ett 10 tal för att de mjölkar så bra.

[TheoA]
3/30/12, 9:16 PM
#12

#0 Förresten vad är reglerna för höjd i tak hos hästar?  Vi frågade nån gång men jag minns inte vad det var :P

Lorita
3/31/12, 8:27 AM
#13

Så räknar du ut lägsta tillåtna takhöjd för din häst

Hur hög takhöjd du behöver ha i ditt stall beror på hur hög din häst är. Du räknar ut takhöjden genom att multiplicera mankhöjden med 1,5. Höjden får inte vara lägre än 220 centimeter. Eftersom takhöjden mäts från den nivå hästen står är det viktigt att du tar hänsyn till ströbäddens höjd när du planerar ditt stall.

Exempel på beräkning av takhöjd i ett stall

150 cm x 1,5

225 cm

160 cm x 1,5

240 cm

170 cm x 1,5

255 cm

LÄNK

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
annika85
3/31/12, 12:29 PM
#14

#11

Här hemma har vi enbart holstein med viss inblandning av SLB och BSW, ca 200st.

Håller inte riktigt med om att holstein är "beniga", visst om man jämför med gammla stammen av SLB, men jag föredrar mina kor med högre mjölkbarhet och deras förmåga att tillgodogöra sig fodret bättre. SLB har en förmåga att att enbart bli feta;0), iaf mina.

Är korna på bilden röda holstein?

MVH

medde
3/31/12, 8:21 PM
#15

¤9 Tack Skrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
4/1/12, 12:52 PM
#16

#14 Nej SRB, men det finns Holstein i också.

Vad är BSW?

Bilden på #10. Kon längst ner till höger är bra form tycker jag..

annika85
4/1/12, 3:11 PM
#17

#16

BSW= Brown Swiss, högbenta, bruna (som jersey), högre halter än holstein. Jag korsar in dem för att få lite variation i besättningen (och kalvarna är så söta:0)

Kommer ursprungligen från österrike.

[TheoA]
4/1/12, 10:30 PM
#18

#17 Jaha.. Aldrig hört Skäms

annika85
4/2/12, 8:49 AM
#19

#18

Försökte ladda upp en bild men jag hade bara tagit bilder i fel format, typiskt.

Peppe
4/2/12, 11:28 AM
#20

hos "oss" bor det 4 st rödkullakor på vintern, ingen risk att dom blir magra inte. aldrig sett så feta kor. tycker det är mer synd om dom än alla holstein som är lite tunna men välmående Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Upp till toppen
Annons: