Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2643 ggr
740tjejen
3/13/12, 1:08 PM

Så här bor nu mina Dvärg kochins.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snodde däckidén angående som rede, :) ska upp lite fler sittpinnar, men de är inte så många. Men får sätta sitt pinnen lite högre upp. För ena hönan sitter uppe i taket och sover.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
3/13/12, 1:31 PM
#2

Superbra ju! :=D
Har själv inte haft tid att fixa till mina hehe men får ta mig i kragen senare i veckan :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zoolatri
3/13/12, 8:19 PM
#3

Vad stort och fint d har det! Mina bor i minsta laget än så länge, men det sk bli ordning på det när vi flyttar. Igår satte jag ihop en rastgård av kompostnät till dem. Tyvärr har vi så mkt lo och räv här så jag vågar inte låta dem gå lösa, och jag vill inte bygga en riktig hönsgård eftersom vi ska flytta så småningom.

740tjejen
3/13/12, 8:27 PM
#4

Ja de gjorde våra också, men nu får de överblivna tupparna bo där. Men de har ju endå fri tillgång till rastgård.

så nu hålle rj apå att göra rastgård till nya stället. Gött och kunna ha om en åker bort men endå vill ha dom ute skyddat.

zoolatri
3/13/12, 8:37 PM
#5

Jag vågar inte låta mina vara ute i kompostnätsburen på natten utan jag bär in dom när det börjar bli mörkt eller när jag åker hemifrån…Vet inte om jag är för bervör av mig, känner mig som en riktig hönsmamma, höhöhö;) Pga vilda djur vill jag stänga dörren om dem ordentligt på natten. Ska bli så skönt att inte behöva oroa sig så mkt, enda fördelen med att flytta från skogen till slätten om man tänker på landskapet:P

De "prickiga" hönsen du har, vad kallas den färgen/teckningen? De är hur söta som helst:)

740tjejen
3/13/12, 8:59 PM
#6

Alla är Dvärgkochin, de ljusa hönerna har dock svarta prickar/fläckar.

Annons:
zoolatri
3/13/12, 9:04 PM
#7

Att de är av den rasen förstod jag, tänkte mer om du vet vad färgen heter, jag blev sugen på såna. Jag kanske ska ta och leta efter såna ägg att kläcka:)

740tjejen
3/14/12, 7:25 AM
#8

Ja kan ju hålla koll på mina, dock är de första 15 äggen bokade.

Men kan ju inte garantera att alla blir i den färgen. Men de senaste kullarna har jag fått de ljusgråa. (vet ej vad färgen heter) Och så har ja fått vit tupp 2 gånger. Annars är det mest svart.

Men ska ta och kolla upp detta med färger. :)

zoolatri
3/14/12, 10:07 AM
#9

#Var bor du, om jag skulle köpa ägg av dig? Jag vet inte hur det går till när man skickar ägg, hur säkert det är:)

740tjejen
3/14/12, 10:28 AM
#10

Ingen aning, Har aldrig skickat eller tagit emot ägg. Jag bor i Dalsland.

Vet att en får packa väl.

Funderar på om det går att fylla på lite finspån i botten och lägga ett lager finspån på översidan så att de verkligen ligger stilla. Och sen bubbelplast runt om på utsidan.

zoolatri
3/14/12, 10:31 AM
#11

#10 det borde nog hålla:) Värper dina hönor nu eller har de vinteruppehåll? Mina värper inte än, men de har ju inte bott hos mig mer än drygt en vecka. Hos uppfödaren hade de precis börjat värpa.

740tjejen
3/14/12, 10:40 AM
#12

De har vinteruppehåll. Hoppas de kommer igång nu ju mer solen lyser. :)

Ja dehar ju nyss flyttat till denna byggnad, så kanske dröjjer några till då. :)

740tjejen
3/14/12, 6:11 PM
#13

Har spanat på färger nu, tror de heter grå spättad. de ljusa med fläckar och de andra två hönerna tror jag kallas för blå. Vad tuppen färg kallas för vet ja inte.

Annons:
zoolatri
3/14/12, 10:28 PM
#14

Jag har två blå hönor, och de har inga ljusa fläckar. Undrar om de kan bli fläckiga när man blandar olika färger?:)

740tjejen
3/15/12, 8:33 AM
#15

Ingen aning, Ena tuppen hade massa små vita fläckar som ung, men nu finns inte en enda kvar på han.

Upp till toppen
Annons: