Annons:
Etikettvilt
Läst 2585 ggr
medde
2012-03-12 15:16

Misstänkt vargdödare i rättegång

Ockelbo i februari i fjol, uppger lokala medier.

Männen, 40 respektive 50 år, ska ha ägnat ett par dagar åt att spåra och leta efter vargar.

Den yngre av dem körde på en varg flera gånger med skotern. Tillsammans slog de sedan ihjäl djuret med ett trubbigt föremål.

Männen nekar till brott, men ett vittne ska ha sett vad som hände, enligt åklagaren.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
zoolatri
2012-03-13 20:24
#1

Om de är skyldiga hoppas jag att de fåt kännbara straff! Vilket brutalt djurplågeri! Och vilket hänsynstagande till en art som skall bevaras för våra efterlevande…

[Thiah]
2012-03-16 08:04
#2

Meeen vargen är ju sååå jobbig (sarkasm!). Jag hoppas som #1 att dom, om dom är skyldiga, får ett kännbart straff.

Dom ska ha kört snöskoter så att flocken skingrats och sen följt efter en ensam hona, kört över henne för att sedan ha spräckt skallen på henne med en träpåk.

Hur tänker människor??

[TheoA]
2012-03-16 17:27
#3

Det här med vargar tycker jag inte passar in på detta forum, då många bönder är för vargarna, de vill skydda det som de äger och vargen kan förstöra stängsel och döda djur. Så alla ni stadsbor, ni kan ju vara emot vargjakten, men ni har inget att skydda och ni behöver inte bo där vargarna bor.

zoolatri
2012-03-16 19:24
#4

Vi stadsbor? Hur vet du hur vi bor? Det där var väl lite väl generaliserande?! Tycker inte du ska dra alla över en kam, sedan är det kust det där fördömande och fördummande uttryckssättet som förhindrar en vettig diskussion där parter kan prata om för och nackdelar. Om varg är ett djurslag som skall diskuteras på forumet kan inte jag bestmma, men du tycket tydligen att vargar bara berör bönder? Då är det väl helt rätt forum!

medde
2012-03-16 19:45
#5

Jag tycker att vargen visst kan höra hemma här i våra samtal. Det är ett djur i våran fauna. Vi stadbor! Nu rykar jag på näsan, och  bara för man bor på ett visst ställe så försvarar vi varg jakten för vi har inget att skydda. Nej nej.. Jag försvarrar något jag tycker är helt fel, vilket är för mig vargjakten, Att utrota ett djur från våra marker.. Vilket vi som står på vargen sida, säger ofta att det är mycket pga att dom som vill ha bort vargen är just för den kostar pengar. En liten bekräftelse på det vi haft med i vårt försvar för vargen, vilket förnekats många gånger.

Jag gör vad jag kan för att hjälpa valarna mot den illegala valjakten som japerna för i ett sk forskningsyfte. Vilket jag kommer att göra var jag än bor. De samma gäller vargen.

Men hur som helst. Jag kommer inte några sätt att stoppa samtal ang vargen på detta forum..Så länge vi kan diskuetra med varandra och inte regelbrott för sajten regler. Är det inget som stoppar trådar om varg.

Mvh medde// Sajtvärd

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
2012-03-16 19:57
#6

#3 Så du menar att vi storstadsbor inte har något i den här sajten att göra bara för att vi gillar vargen. Vi gillar alla djur och alla djur ska ha en plats i naturen. Det finns lanbruk och -djur bara några minuter från centrum här.

Bara för att vi gillar varg så ska du som moderator säga att storstadsmedlemmar inte ska vara med här. Passa dig för att säga sådana saker. Vi lever i ett fritt demokratiskt land

Annons:
Fridaaaa
2012-03-16 20:12
#7

Helt sjukt! Hur tänker man? Alla djur har rätt att leva på denna jord. Uschusch

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
2012-03-17 10:17
#8

Vare sig man är för eller emot vargen så kan man ju inte godta att man brutalt slår ihjäl en försvarslös hona. Det gäller förresten alla djur. Jag är inte emot jakt men det ska ske på ett bra sätt och absolut inte som nu skett.

Gittan
2012-03-17 10:43
#9

Jag är för jakt, men då ska det vara jakt på rätt sätt. På ett sätt som riktiga seriösa jägare kan. Det ska vara mot djur där rasen inte kämpar till max för att ens få finnas kvar.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


medde
2012-03-17 10:50
#10

Det är just detta som gör av vi ska kunna tala om vargen och runt omkring den. Alla har sin rätt att tycka hlet olika, så länge det sker under bra former.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gittan
2012-03-17 10:56
#11

Min pappa har alltid jagat, men han har vägrat att jaga varg under vargjakten som varit. Han har råkat ut för varg näre det gällde hans får, men vargen tillhör naturen och ska ha en chans att finnas precis som alla andra djur. Vet inte hur många jägare och bönder som resonerar så. Men jag högaktar min pappa för hans åsikter angående naturen.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


medde
2012-03-17 10:57
#12

Det ska du göra också.

Jag är imot vargjakten, men det har inte gjort en hemlighet av heller.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
2012-03-17 11:07
#13

Jag är med emot vargjakt men inte emot vanlig jakt på t.ex råddjur som det finns gott om. Så länge det sker på rätt sätt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
NinjaKakan
2012-03-19 08:59
#14

Jag är också emot vargjakten, eftersom dom är så få och behöver ha en chans att stabilisera sig i naturen igen.

Och det känns inte speciellt konstigt att vargen tar boskap, med tanke på att vi människor hela tiden inkräktar på deras område och trycker bort dom mer och mer. Väldigt tråkigt att boskapen drabbas, men vargen är ett rovdjur och har lika stor rätt att vara här som vi har.


carsbo
2012-03-19 16:05
#15

vare sig varg är ett lantdjur eller inte, om man är emot jakt eller inte, så ska man absolut inte få göra så mot ett djur. jag är en människa men föraktar många gånger min egna sort av alla de sjuka saker som vi som människa kan göra. i naturen stöts onormala djur bort och de dör sedan av svält, men som människa överlever man och då har vi män som dessa.. ett annat djur skulle aldrig göra såhär mot ett annat djur, inte ens mot en människa.

det finns många bra människor också. men jag tycker att jorden och alla dess djur och natur skulle må bättre utan oss för hur vi beter oss. det handlar ju inte bara om varg och jakt, om man är emot djurdödande eller inte. skog skördas och det finns knappt några stora gammelskogar kvar. fisket blir utfiskat, torsk, valar..djuren får mindre och mindre plats, blir färre och färre, medans människan blir fler och fler och tar mer plats. med att regnskogen försvinner finns det siffror som säger att 60% av alla jordens djurater dör ut.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[josefineomar]
2012-03-24 16:40
#16

# 3 - Jag bor i skogen och är HELT emot vargjakten! Jag har ändå hund och haft katt och allt. Slutar människan att döda 1,5 miljoner skogsdjur årligen så går vargen säkerligen hellre på å dödar rådjuren som vi människor är i såndant "behov" till..

[josefineomar]
2012-03-24 16:49
#17

Jag har gått på ett lantbruksgymnasium och vet att man enkelt kan fixa bättre staket om man tycker att sina djur är värda det. Ofta betyder inte ett djur så mycket, inte förrän det blir taget av vargen. Då plötsligt ska vargen skutas och hej och hå.. Okej, lite fördomar kanske xD Men jag tycker inte att man behöver bo i staden för att vara emot jakten. Jag är helt emot, och jag är en lantfia därtill! ;)

Mantissa
2012-03-28 11:32
#18

Man kan aldrig helt skydda sig mot rovdjursangrepp, men man kan påverka väldigt mycket själv med stängsel mm. En effektiv sak är att ta in duren på stall eller mindre bostadsnära hage under natten.

Jag bor i vargrevir och anser att vargen (eller vilken djurart som helst) inte måste vara mig till gagn för att ha rätt att existera, utan den ska få finnas för sin egen skull. Jag har ett val och ett ansvar som människa att kunna förutse konsekvenser och agera förebyggande för att skydda mina djur.

Sedan tror jag vargjakt kommer att behövas (inte ännu!) men då är det SKYDDSJAKT, altså direkt fredande av djur och hävd som är effektivt, inte att ha ihjäl icke "problemdjur".

[josefineomar]
2012-03-28 20:43
#19

Såg på nyheterna massa demostranter som ville att alla vargar skulle utrotas. Deras hundar hade tröjor där det stod att de inte ville bli vargföda. Blev så himla förbannad. Har man koll på sin hund blir den inte vargmat! :O Och faktiskt måste varg också få jaga. Sedan så vill man ju inte att ens djur ska bli taget, men slutar man jaga så mycket vilt som människor gör (1,5 miljoner enligt djurens rätt) så tror jag vargarna hellre jagar i sin egen skog än kommer in på en människas område för att jaga.

Min mamma har förresten sagt något om att bönder får bidrag för att göra ordentliga staket. Stämmer det? För i så fall ska de väl fixa stängslen och inte klaga..?

[Jimmy.L]
2012-03-29 08:39
#20

#19 Man får ansöka om bidrag till viltstängsel, Varje län får ett viss andel pengar från Länsstyrelsen. Det ger inte 100% skydd tyvärr men kan man utvekla stänglet så det blir bättre är det bra.

Annons:
Mantissa
2012-03-29 10:52
#21

Man måste stå för en viss del av kostnaden själv. Har för mig att det blivit lite hårdare nu att få stängselbidrag om man inte bor i befintligt vargrevir (fast ensamma strövvargar kan ju passera endå, och de tar oftare tamdjur än de stationära flockarna).

Man måste sätta upp det själv, men sv rovdjursföreningen brukar sammla ihop ett gäng frivilliga stängslare om man frågar.
Tyvärr så har de nya eu reglerna trätt i kraft vilka begrännsar effekten på aggregatet du får ha. På stora inhängnader blir effekten för liten för att verkligen avskräcka ett hungrigt djur.
Man måste även sköta stängslet för att det ska vara effektivt och för att du som lantbrukare ska få ersättning om du trots allt utsätts för rovdjursangrepp. Det mest tidsödande är att slå undan gräs och sly så att det inte växer mot trådarna och gör så att effekten minskar. Men "monsteraggregaten" som fanns förr behövdes knappast detta då gräste bokstavligt talat brändes av om det låg länge mot tråden.

Upp till toppen
Annons: