Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 7004 ggr
Fridaaaa
2/22/12, 1:07 PM

Tupp eller höna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Misstänker att min Lovely inte är en höna utan en tupp? Har jag rätt?
Köpte H*n som en höna den 2 oktober 2011. Var då runt 4 månader gammal enligt den vi köpte av (vet man ju aldrig eftersom det var smådjursmarknad).

Vad tror ni? (bilderna tagna idag)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2/22/12, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2/22/12, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sista bilden

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
2/22/12, 1:11 PM
#3

Galer h*n?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




dermot
2/22/12, 1:12 PM
#4

Han ser ut som en tocke ja, men vad är det för ras? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Fridaaaa
2/22/12, 1:14 PM
#5

#3 Inte hört något, men den andra tuppen galer inte mycket han heller vintertid.
Vet inte riktigt, han visste inte riktigt som sålde heller (var inte han som fött upp dem, bara sålde dem), valde H*n för att h*n var så söt, och såg mer ut som en höna då hehe :)  (köpt i brunnslöv) :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
2/22/12, 1:17 PM
#6

#5 Okej, ja för om man kollar på kammen så ser det ju ut som en tupps, men frågan är kanske då om den lägger ägg? ;) Svårt att veta kanske, men har du möjlighet så dela av så du bara har denna och kanske en annan som du är säker på är en höna i ett "bås" och se hur många ägg om dagen du får. Får du två, är det en höna, får du ett, är det troligtvis då en tupp. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
Fridaaaa
2/22/12, 1:22 PM
#7

#6 Har ju inte det hmm…
Ja jag tycker med det ser ut som en tocke på kammen:P
Fick första ägget idag, så dem lär väl komma igång lite smått allesammans :)
Får hålla öronen öppna och höra om h*n gal ;) hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

carsbo
2/22/12, 1:22 PM
#8

#5 haha va roligt att han inte visste vad det var :P vi har sådana, det är silkeshöns :) de har inte vanliga fjädrar, utan mer dunfjädrar, därav namnet. vi hade några stycken förut, jag kan gå ut och kolla på mina hönor och se om dom har ett sånt russin på huvudet. svarar igen om nån minut

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
2/22/12, 1:24 PM
#9

#8 Detta är inte en renrasig silkeshöna/tupp, det vet jag till 100% då jag har träffat många silkeshöns & tuppar, och vet en som har ^^,
Men korsning med det skulle jag kunna tänka mig att det är :D

Oki ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

carsbo
2/22/12, 1:29 PM
#10

#9 konstigt, den ser ut som våra silkeshöns :)

i alla fall, min höna har inget russin. så grattis, du har en tupp ;) du får köpa en till höna, denna gång utan russin, så får du fler små dunhöns Flört

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
2/22/12, 1:33 PM
#11

#10 hehe okej för den liknar min svärmors ena tupp som är en rysk någonting, så troligtvis korsning mellan dem, då jag vet en som föder upp sån rysk någonting som hade skickat ner ägg på kläckning just ner till Skåne där denna är köpt, så kan ju vara korsning

Hehe okej, misstänkte det ;) Men han får stanna ändå, han går bra ihop med den andra tuppen så :) Får väl se vad jag hittar i maj sen när det är smådjursmarknad igen Flört Och köpa vuxna denna gången hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

carsbo
2/22/12, 1:48 PM
#12

#11 hur gammal är han?:) är han könsmogen än tänkte jag, annars finns det ju risk att han börjar slåss med den andra tuppen när han väl är det. men det är ju en ranguppgörelse också, så om de inte har ihjäl varandra titt som tätt så ska ju den ena ge vika :) han är ju så fin. vad mysigt det låter med smådjursmarknad, tänker mig lite emil i lönneberga stuk då Glad

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
2/22/12, 1:51 PM
#13

#12 Står högst upp ;)
Kläck i maj/juni :)

Ja det är mysigt, oftast många Höns & tuppar tillsalu :) Denna är 2 gånger om året, första söndagen i maj och första söndagen i oktober :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
carsbo
2/22/12, 1:53 PM
#14

#13 ska jag vara ärlig så vet jag inte när Höns blir könsmogna, så för mig säger datumet inte så mycket hehe Skäms men de lär du ju märka om det börjar bli stoj. men om han inte gal, så misstänker jag att han inte är könsmogen. det låter dock jätteroligt de första gångerna, jag trodde först att tuppen höll på att dö. sen insåg jag att han övade på att gala

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
2/22/12, 1:57 PM
#15

#14 Inte jag heller riktigt hehe Glad Brukar bara vänta ut tills dem lägger ägg Flört
Jo vi har kläckt fram kycklingar, var av en försökta gala när han var runt 1-2 veckor gammal xD Lät jättedumt. Blev 2 tuppar & 1 höna i den "kullen" som vi fick fram. Tyvärr dog den ena tuppen. Den andra gav vi bort, :)
Vår nuvarande tupp började gala kort efter han kom till oss förra vintern (då var han inte ens året) läter jätteroligt ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
2/23/12, 1:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#8 Fridas höna/tupp är inte en silkes ;) en blandning kanske, pga kammen, men det finns fler raser som har sådan :)

Så här ser renrasiga silkes ut:

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




carsbo
2/23/12, 10:46 AM
#17

#16 ah sådär såg mina ut, men jag hade aldrig en tupp de var nog därför jag trodde de var en renrasig Glad de ser för roliga ut, rockfrilla

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
2/23/12, 3:08 PM
#18

#17 Bor du i tätbebyggt? Annars måste man ha 1 tupp till sina hönor:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
2/23/12, 4:24 PM
#19

#18 Enligt?

Fridaaaa
2/23/12, 4:29 PM
#20

#19 Är lag på det vad jag har hört ifrån väldigt många personer att man alltid ska ha 1 tupp hos hönsen. Tuppen är hönsens ledare. Höns mår oftast mycket bättre när dem har en ledare, alltså en tupp. 
Märkte det på mina när våran tupp försvann, var helt annorlunda, sedan några veckor senare när vi fick tag i tupp, så blev allting mycket bättre igen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Luppa]
2/23/12, 4:49 PM
#21

#20 Vi har tupp till våra, men jag tvivlar på att det är lag på det.

carsbo
2/23/12, 4:55 PM
#22

#20 har ingen aning om det är lag på det eller inte, dock kan jag inte hålla helt med för att om det inte finns en tupp finns det en ledarhöna med stor kam som bossar. nu menade jag i alla fall inte att jag inte hade en tupp, utan att jag inte haft en tupp av den rasen. vi har cockins och en av dem är en tupp :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
2/23/12, 7:05 PM
#23

#21 Säger bara som hönsuppfödare har sagt. Att Höns ska ha en tupp, utom i tätbebyggt, för där får man ej ha tupp pga att det kan störa grannarna

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gretchen-
2/23/12, 9:33 PM
#24

Oj va fin h*n är!

Jag har en Appenzeller gold och han ser ut sådär, så fin så!

Kan din kanske ha lite Appenzeller i sig? :)

Fridaaaa
2/24/12, 12:19 PM
#25

#24 tack :)
Ja vi har haft funderingar på det, om det kanske silke plus appenzeller? :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lavèn
2/27/12, 3:00 PM
#26

Det ser ut som min korsnig  silkes/brahama (fast han är svart)

Jag hade samma problem som dig mamma köpte min lilla fina blandnings höna, men så börga hon visa ''rang'' på de andra hönsen. Jag börja då fundera  jag hade aldrig sett den gala. Jag och mor kom fram till att h*n var en det! Ett tag efter såg mamma honom gala. Men jag har intre sett honom gala än. man kan inte höra heller för han går med 4 andra typpar och hönsen. xD

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Fridaaaa
2/27/12, 3:06 PM
#27

#26 Hehe okej, mamma köpte denna och 2 till. Dem andra är helt klart Höns (annan ras dessutom) dem lägger ägg nu.
Men denna är jag så osäker på. Inte hört den gala ännu, men inte heller lägger den ägg (det är inte så små ägg som den borde lägga) hmm.. Haha får kalla H*n för "det" istället hihi :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Carnosa
2/27/12, 9:13 PM
#28

Det ser absolut ut som en tupp tycker jagGlad

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

Fridaaaa
2/28/12, 6:58 PM
#29

#28 Oki som jag misstänkt då ;) Men han får stanna och fortsätta heta Lovely ändå hihi :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carnosa
2/28/12, 7:20 PM
#30

#29 Underbart namn på en väldigt fin tupp tycker jagGlad

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

Fridaaaa
2/29/12, 4:56 PM
#31

#30 Tack ska du ha Glad Han är min lilla "ögonsten", köpte honom mest för att han var så söt hihi skulle bara ha 2 hönor, men blev 3 (eller ja på sätt och vis 2 eftersom det visade sig att det var en tupp haha ):D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lorita
2/29/12, 8:36 PM
#32

HAN (helt klart tupp) är också helt klart en korsning med silke

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fridaaaa
2/29/12, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Här är dagen efter Lovely kom hem till oss, kom till oss 2 oktober förra året :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: