Annons:
Etiketterveterinärhälsa
Läst 4463 ggr
medde
2012-01-24 11:16

Vanvårdade hästar avlivade

Fem stycken hästar har avlivits i Sollefteåtraken av vanvård. Hästen Charlie hade hovar som var hela 50 cm långa!! Han avlivades direkt på plats då han led och kunde inte ens gå.

Det här hände nu i veckan, men det som förvånar mig att det ska ha varit ett besök efter anmälan redan under november månad. Men då "visste" man inte hästen Charlie och hur illa det var….

Ägaren är nu anmäld av Länstyrelsen och en utredningar har påbörjats om ägaren till hästarna ska få djurförbud. Vidare riskerar ägaren att bli dömd för brott mot djurskyddslagen.

En gång till får man läsa om djurplågeri som har varit under en lång tid på gård.

Läs vidare på länkarna nedan.

Länk

Länk

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Praefatio
2012-01-24 11:18
#1

"utredningar har påbörjats om ägaren till hästarna ska få djurförbud"… Det är ju helt sjukt att ett sånt beslut måste utredas. Det borde vara så självklart i såna här fall.

Leffe
2012-01-24 11:19
medde
2012-01-24 11:28
#3

För mig känns det så självklart att djurförbud ska utdelas med omedelbar verkan. Lika förvånade att det här händer gång på gång i vårat land. Det är dags för många och öppna ögonen och se att vi inte har så bra djurskydd i landet, samt många blundar för detta problem.

Dessa hästar samt hästen Charlie har inte haft en kort itd av lidande utan år av ett lidande..

Även den inspektör som var på plats den 30 november och missat Chalie där han stod..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Zabbio
2012-01-24 11:35
#4

Att det ska gå så långt innan något händer.

När jag läser  sånt här kommer jag alltid att tänka på den lilla islänningen jag köpte på auktion efter att han räddats av djurskyddet. Då hade han varit väl omhändertagen i ett par månader, men såg ändå inte alls bra ut.. och de äldre hästarna, speciellt stona med föl, på auktionen.. de var verkligen bara skinn och ben. Hemskt.

Nu blev det inte så att jag behöll den lille hästen, men han stannade nästan 2 år, gick upp i hull och kom sedan till ett stall med välskötta hästar, lösdrigt i flock och bra motion för honom, där han ska få en bra inridning och utbildning. Då har han ju större förutsättningar att komma till bra hem om han säljs vidare så småningom.

http://www.elftown.com/stuff/solonnowjhhh.jpg

Om jag ordnar upp min ekonomi (är arbetslös just nu) och får chansen igen, kommer jag skaffa en vanvårdad häst igen. Det är väldigt givande. Men det är ju inte så ofta man kan köpa dem från djurskydd/polis, och vill ju så klart inte stötta de som vanvårdat djuren..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

medde
2012-01-24 11:40
#5

Men det är så trist att det ska behöva gå så här långt, i dagens samhälle tycker jag att det finns ett skyddnär som ska kunna hjälpa om det inte fungarer för djurägaren.. Men det verkar ibland som man blundar för problemet och låter det fortgå. Varför? Skäms man att ropa på hjälp. Kanske man det vara så, men om straffen höjdes avsevärt kanske man skulle reagera snabbare i räddslan för ett långt kännbart straff.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lellson
2012-01-24 11:55
#6

nej… vad hemsk… Har inte ätit någon bara för det…

♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥

Union J and Jedward

 

Annons:
Mantissa
2012-01-24 11:57
#7

#5 Men djurägaren måste själv ta kontakt i så fall. Det faller ofta på stolthet, skamkänsla eller en oförmåga att se hur illa situationen är. Är man inte registrerad näringsidkare så kontrolleras inte djuren regelbundet. Och att ha allmänna kontroller för ALLA djurägare skulle bli för dyrt. Som tur är så kan man som privatperson lämna anonyma tips (om man inte vill stöta sig med tex en granne) som sedan kollas upp i mån av tid.

medde
2012-01-24 12:01
#8

Det är lite så jag menar men kanske inte riktigt skiver. Grannar, anhöriga, foderleverantörer kanske kan reagera.. På den gården vi talar om nu, har det ju visat sig att detta är inte dagsfärsk djurplågeri som hänt utan flera år bakom det hela, Då tror man ju att någon måste väl ha varit på gåden, Om inte så kan man ju börja undra och fatta misstankar just pga det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
2012-01-24 12:11
#9

Jag vet bara hur det ser ut här hemma. Jag har inga grannar inom synhåll och de som bor här har inte anledning att "snoka" runt på gården. Fodret hämtar jag själv, och övriga annhöriga skulle inte veta vad de skulle titta efter opm det inte var riktigt uppåt väggarna då de inte är "djurmänniskor".

Jag har sett på andra ställen att man drar sig för att larma då man inte vill stöta sig. Detta upplevde jag själj då det var en arbetsgivare som inte skötte sina djur. Man vill gärna tro på bortförklaringarna (jag anmälde till slut, men önskar att jag satt ner foten tidigare och låtit inspektören lyssna på bortförklaringarna i stället)

Sedan är det svårare att reagera på problem som kommer smygande. Vet en hästägare när jag var yngre som började täcka sin gamla häst för "den började få svårt att hålla värmen". Det var inte förrän hästen segnade ner och dog som alla förstod precis hur illa ställt det faktist var. Hovarna var okej, men annars fanns just inte något av hästen kvar. Bara skinn och ben.

Jag vill naturligtvis inte berättiga någon form av vanvård, bara belysa svårigheterna med att förverkliga en nollvision i praktiken.
Om man tar just det här fallet så undrar man ju hur situationen med inspektionen i november gick till. Även om h*n missade charlies hovar så bode ju denne reagerat på de 4 andra hästarna som barmhärtighetsavlivades nu. Sådant händer inte på någon månad. Jag tror och hoppas att denne inspektör får sina fiskar varma.

medde
2012-01-24 19:49
#10

En av hästarna näms vid namn på bilderna i den sista länekn. Kan det då vara denna häst

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
2012-01-24 20:33
#11

Kanske det, såg att två travhästar står reggade på henne. Båda 25 år.

Mantissa
2012-01-24 20:43
medde
2012-01-25 08:50
#13

Mycket trist läsning. Det verkar vara en som verkligen har pysslat med hästar en lång tid i sitt liv.

Men hur man det endast stå en häst anmälan? Samt hur man det falla så mycket att man maiisar i så fall fyra andra hästar, var det hästen Charlie som inspktören såg då man var på gården.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Mantissa
2012-01-26 08:52
#14

Jo, men en anmälare kan ju vara någon som t.ex är ute med hunden. En häst, jag gissar duner garry då han är hingst, stod ensam och med så långa hovar att anmälaren reagerade. Charlie stod ju på stall och kunde inte röra sig därifrån så honom var det nog ingen som såg för utom inspektören. (som för övrigt kan ha missat honom vid första besöket)

medde
2012-01-26 10:09
#15

Visst kan man se allt i olika synvinklar, men ingen vet om hur detta har kunnat pågott.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
2012-01-26 10:34
#16

Jo, men jag menar att den västa hästen var ju undangömd i stallet, (ståendes i sin egen avföring). Utehästarna var enl anmälaren i okej skick i övrigt, det var hovarna som var långa. Och garrys hovar varriktigt långa, men inte chockerande på det sättet som charlies var. Och sånt ser man bara när man kommer nära, speciellt om hagen är lerig.

medde
2012-01-26 11:45
#17

Men en inspektör ska nog i sin tjänst, Kolla upp antal hästar runt om på gården, En utsänd borde ha hört flera ursäkter om att nu finns det inga mer osv,, Charle var inte en häst man bara knallade i väg med och gömde.. Samt det verkar ju som ägaren har haft egen uppfödning av hästar.. Men men man kan bara sia i vad som händ eoch inte hänte. Tragiskt är det till förb…else

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mantissa
2012-01-26 11:51
#18

Jo precis, men jag misstänker att stackars charlie har bott i det stallet i MINST ett år! (med tanke på hur hovarna såg ut har han nog inte kunnat gå alls på två-tre år)

medde
2012-01-26 13:14
#19

Känns så ledsam att säga, tror denna pålle har varit i stallet mer än så. Efter det man läste om röngten om han hovar och ben.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Aremea]
2012-02-04 15:22
#20

#18 Hästen Charlie kunde gå, han trasporterades till klinik för röntgen.

Allt material är offentlig handling och går att få hemskickat digitalt från länsstyrelsen i det berörda länet. Men jag varnar för starka bilder:(

Annons:
medde
2012-02-04 15:50
#21

Vad jag har läst och hört så avlivades hästen Charlie på plats. Benen tog bort och skickades för att röntgen  och utlåtande.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Aremea]
2012-02-04 16:11
#22

# Man kan hoppas att det var så, för hästens skull. Oavsett om den kunde röra sig eller inte så lär det ha varit extremt smärtsamt.

medde
2012-02-04 16:17
#23

Läste att Charlie avlivades på plats. Då han ej kunde gå, samt att det här fanns att läs aom röngten

"Man avlägsnade sedan de halvmeterlånga hovarna för att röntga dem. Och veterinären Gunnar Rangul skrev därefter ett utlåtande där han konstaterade att skadorna med säkerhet är flera år gamla."

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Aremea]
2012-02-04 16:33
#24

Ah, jag har bara varit i kontakt med kliniken, och de sade inget om att det inte satt nån häst på hovarna ;)

medde
2012-02-04 18:01
#25

Tidningar är inte alltid att lite på heller. Men vad som än var är detta tragiskt och jag ser inga förmildrande omständigheter för den här vanvården.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Aremea]
2012-02-04 18:23
#26

Självklart inte! Det finns inga ursäkter i världen!

Upp till toppen
Annons: