Annons:
Etiketthästar
Läst 3197 ggr
Farwuq
1/19/12, 11:44 AM

En fråga från en okunnig.

Hur är reglerna för lantdjur. Vilka ska "öronmärkas" och hur.
Man har funnit en död ponny (se länk) och tydligen är den omärkt?

http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/4f17f0ccd3b4fd351f0019ff-dod-shetlandsponny-funnen

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Fridaaaa
1/19/12, 12:08 PM
#1

Hästar öronmärks inte :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Farwuq
1/19/12, 12:10 PM
#2

Men någon form av synlig märkning bör de väl ha?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fridaaaa
1/19/12, 12:12 PM
#3

Nej har dem inte.
Vet inte om dem chipas?
Men inga synlig märkning.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lorita
1/19/12, 12:31 PM
#4

Dom chipas normalt och det fins två olika sorter så det gäller att ha rätt läsare.

Varmblod fysmärker man eller tatuerar under överläppen så gör man även med vissaandra raser.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lorita
1/19/12, 12:32 PM
#5

många hoppar över att märka och skaffa pass till sina hästar då det är dyrt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Elshira
1/19/12, 2:51 PM
#6

De ska som sagt vara chippade, men då chippa och skaffa pass på hästen ibland kostar lika mycket som ponnyn (ja det är sjukt att de säljs så billigt!) så skiter många i det.

Hakuna matata!

Annons:
dermot
1/19/12, 4:32 PM
#7

#4 Halsen är det väl de frysmärker?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Fridaaaa
1/19/12, 4:34 PM
#8

#6 Så mycket kostar det väl inte?!
Vet en som tog pass på en shettis, kostade inte många tusen lappar?!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
1/19/12, 4:37 PM
#9

#8 Tyvärr kostar inte shettisarna så mycket heller, :( det #6 menade.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Fridaaaa
1/19/12, 4:40 PM
#10

#9 Nej men om du har en ponny t.ex vi säger D-ponny, så kostar det inte 20-30 tusen t.ex att skaffa ett pass?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
1/19/12, 4:45 PM
#11

#10 Nej, men var det inte shettisar vi snackade om? x)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Fridaaaa
1/19/12, 4:47 PM
#12

#11 Uppfattade som att hon menade att det gällde på alla hästar/ponnier:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
1/19/12, 4:48 PM
#13

#12 Aha… kanske missuppfattade då.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
Fridaaaa
1/19/12, 4:51 PM
#14

#13 Jupp :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lorita
1/19/12, 5:44 PM
#15

#7 eller dom kan även vara tatuerade i läppen men det är ovanligt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Elshira
1/19/12, 6:14 PM
#16

Jag menade givetvis vad det gäller shetland, de kan kosta en tusenlapp eller två vilket kan vara vad det kostar att registrera och chipa sin ponny.

Men bara att betäcka (språngavgift på 1-2000) och att registrera sitt föl (1000-1500 lite beroende på) är mer än vad en fölunge säljs för, ca 2-3000.

Många väljer därför att betäcka med en icke registrerad hingst (då kanske grannen tar 500 eller något), det blir då inte "renrasig" shetland och man kan registrera dem som korsning om man vill (vilket man borde). Men efter som att det kostar då yttligare då (1000-1500) så väljer vissa att skita i registrering och därmed chip helt för att kanske kuna sälja sin ponny utan att gå back helt, eller för att slippa utgiften bara om man själv har kvar ponnyn.

Hakuna matata!

medde
1/19/12, 8:52 PM
#17

#16 Gör vi det i huvudtaget ihär i Sverige? Inte tror jag det. Inom travet frysmärks det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
1/19/12, 9:02 PM
#18

#17 jag blev erbjuden en travar hingst som sprungit i svergie uppfödd i Finland och han var tatuerad i läppen.

kravet är att man ska kunna visitera hästen vi uppvärmningen och kunna se vem den är.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
1/20/12, 10:49 AM
#19

#18 Jomen den pållen var ju då finne och inte svensk. Jag menade infödda svenska hästar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
1/20/12, 9:56 PM
#20

#19 men dom fins i landet om man nu ska leta identitet så lyft även på överläppen, och vad travtränaren sa så tatueras även svenska hästar ibland.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
medde
1/20/12, 10:50 PM
#21

#20 Jag talar om svenskafödda hästar, då även ink mockinländare. Då dessa fölisar ska stanna i landet tills dom är märkta.

Men jag har då inte träffat på en svenskatravare som är läppmärk. Har jobbat med trav över 20 år samt fött upp egna travare. Därimot har jag träffat flera jänkare som varit det

Men men man ska aldrig säga aldrig,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
1/20/12, 11:01 PM
#22

#21 man kan ju titta efter om man inte ser någon annan märkning, det är ju inte så dyrt att lyfta på en läpp eller Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
1/20/12, 11:33 PM
#23

Men det var väl inte det vi talde om, utan enbart var märkningen  brukar finnas på svenska hästar. Inte är jag så lat att jag inte orkar lyfta på läppen på pållen om så skulle vara, Men är det en imp och jag inte ser halsens märkning söker jag vidare,, men det står även i hästens pappren var märkning finnes. Så jag läser i dom i stället.'

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
1/21/12, 9:30 AM
#24

#23 tråden startade med att man inte kunde hitta en märkning på hästen och då redogorde jag för var man kan leta och det finns mass importerade hästar.

även om det troligase är att hästen i inlägg #0 är en oregistrarad ponny någon tröttnat på, en shetlandsponny utan papper har ett väldigt lågt värde och utan papper så får man inte skicka till slakt heller.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
1/21/12, 10:34 AM
#25

Det stämmer, men så kom frågan om vi frysmärkning och eftersom vi är och bor i sverige så utgår jag från landet vi är och det som är det vanliga här. Svarde från det och inte vad som är brukligt i andra länder. Då tog du in en finsk häst och jag svarde återigen från en svensk vinkel, och en häst som är finne har inte gått igenom det svenska reglerna för sin märkning. Mockinländarena går på den svenska. vilket jag påtalde.

Tänk att det är kostnadsfritt att lyfta på läppen på en häst.. Vilket jag personligen tycker var en helt onödig kommentar i det hela. Som även gör det bara trist att läsa.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
1/21/12, 2:09 PM
#26

#25 jag bor i svergie och hästen har enbart travat i sverige och det var enbart ett förkomande undantag jag skrev om.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
1/21/12, 4:26 PM
#27

Visst men hästen var dock född i Finland och infattar deras reg, då den inte var en mockinländare

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Lorita
1/21/12, 8:11 PM
#28

det är bra, då finns inga importerade hästar ilandet Skrattande och då behöver man inte titta under läppen när man letar märkning Tungan ute

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
1/21/12, 8:40 PM
#29

Men nu är du nog ganska snarstucken tycker jag.. Jag har enbart skrivit att jag talat om dom svenska reggade.' Har inte sagt eller skrivit någonstanns att det inte finns imp hästar i landet..Så dom hästar jag skrev om som var märka i läppen var nog lufthästar Eftersom dom inte inte finns  här i landet enl dig.

Men med ditt svar så, lägger jag ner att tala med dig.. Då du tar saker ur luften och då faller det att diskutera med dig. Lägger min energi på annat..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gittan
1/21/12, 8:50 PM
#30

Svenska hästar märks inte i läppen. Självklart är det så att hittar man inget och kan något om hästar så kollar man i läppen utan besvär då importer kan ha märkningen. Förstår inte att det är så märkvärdigt. Så man behöver inte vara så ironisk som i inlägg 28

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Lorita
1/21/12, 10:06 PM
#31

#30 därför att hackandet började när jag skrev var man kan hitta märkning och det skrev jag som en upplysnig och tråden handlar inte om detta landet och har finns importerade hästar, vad jag vet

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Leffe
1/21/12, 10:35 PM
#32

#31 Se ditt inlägg 4 Varmblod fysmärker man eller tatuerar under överläppen så gör man även med vissaandra raser

Där står inget om import och det var väl det som startade debatten, men nu vet vi att du menade import

Lorita
1/21/12, 10:41 PM
#33

#32 det är tillåtet i sverge också och kan du se på en häst att den är import?

Jag radade upp var man kan hitta märkningar på hästar och underläppen glöms ofta bort eftersom det är dyrare (men man slipper en lång transport)

om hästen är importerad eller inte spelar väll rocken roll, det är väll viktigar att veta vilka alternativ som finns eller?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
1/21/12, 10:44 PM
#34

Men oj har Sverige imp hästar! Det hade jag ingen aning om.. Dom jag såg var ju lufthästar.

Men du Lorita! Ingen har hackat du får det det till det bara. Det jag sa att i vårat land är det brukligt att frysmärka, Då tog du upp en finsk häst och berättade att han var läpp märk samt att den travade här. Då sa jag att eftersom den var finne så gick den på dom finska reglerna. Då det spelar ingen roll att den tävlat här. Den måste först reggas i sitt födelsland för att senare reggas här om den nu skulle bli svensk här.

Hackandet står du får i denna tråd, då jag tycker att beska kommentarer som:

inte så dyrt att lyfta på en läpp eller. det är bra,

då finns inga importerade hästar ilandet

och har finns importerade hästar, vad jag vet

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
1/21/12, 10:47 PM
#35

Var det finns i märkning står i hästen papperm det behöver jag inte leta på hästen var det, Läser enklet på papparet.

Lång transport? Jag har fött upp travare och inte har jag haft lång transport..

Hästen får ju inte sin märkning i landet förän det har tagit ett blodprov på den. Detta görs i samband med märkningen efter som den ska blodgrupperas innför DNA, Så man tar blod därfter märks hästen av samma vet, så inget byte sker av häst

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
1/21/12, 10:52 PM
#36

#34 om man går till #0 hittar man hästen ser man ingen frysmärkning och hittar inga chip då skulle han vara omärkt, för vet man inte så tittar man inte uner läppen och det fins hästar i landet som är märkta under läppen.

Vilket jag tror alla vet nu som läst tråden och var hästen är född spelar ingen roll, han fins här och nu i landet och fler med honom…om man nu skall leta identitet

ska man märka sin häst så gör man det efter rasförbundets rekomendationer

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Leffe
1/21/12, 10:54 PM
#37

Lång transport. Är det inte så att hästen märks på samma ort om du så märken den i läppen eller ej. Menar du att man kommer till hästen och märker men inte om den märks på annan kroppsdel.

medde
1/21/12, 11:00 PM
#38

Utdrag från Reglementet:

plats samt där genomgått frysmärkning och     signalementsbeskrivnining genom ST:s försorg. I            signalementsbeskrivningen ingår ett konturdiagram,  vilket för att bli giltigt ska ha utförts av en av ST  utsedd person,

2. genomgått en av ST godkänd härstamningskontroll genom DNA- eller blodtypning

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
1/22/12, 11:05 AM
#39

Nu har vi talat lite om hästar, men…

För att återgå till min fråga i #0.

Vilka djur ska märkas här i landet och hur?
Om man t.ex. har nötkreatur, Getter, får etc. etc. Vilka av dessa djurarter skall märkas och hur?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
1/22/12, 12:14 PM
#40

Draken! Märkning om kor kan du få lite info om i i den här lilla artiklen

Ang märkning av får kan du läsa på Jordbruksverket sida.

Vidare om du ändå är inne på Jordbruksverket, så kan du klicka dig vidare därinne och få en superinfo. Sidan är lättsökt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
1/22/12, 2:28 PM
#41

#39 nötkreatur, Getter, får, gris märker man med öronmärkning

häst efter rasföreningens krav men absolut inte märkning i öronen på häst.

Ren märks fortfarande med hack i öronen

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
medde
1/22/12, 3:11 PM
#42

Vilket om hur märkningen går till och vad som krävs, Finns att läsa på länken jag lade in direkt till Jordbruksverket.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
1/22/12, 6:47 PM
#43

Man tackar.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: