Annons:
Etiketterveterinärhälsa
Läst 1826 ggr
Rita-S
12/28/11, 2:18 PM

Mjältbrand gravar skall kartläggas

I somras var det utbrott av mjältbrand i Örebro. Detta som resultat att grävarbete grov upp jord från nedgrävda smittade djur från 1900 talet.

Orörda gravar innebär ingen fara för folk och djur, men grävningsarbete som får med sig jord upp drar upp sporrarna, varpå gräsätande djur kan smittas. detta var ju det som hände i örebro. Nu håller SVA på med arbetet att kartlägga vart smittade djur blev nedgrävda.

För mer information, läs här, eller kontakta Marianne Elevander. telefonnummer finns längst ner på sidan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
medde
12/28/11, 8:28 PM
#1

Riktigt ruggigt det här. ingen trevlig sjukdom.. Bra att det kartläggs var dessa massgravar finns och att det blir någon form av koll på dom. Sporer kan ju leva så länge i gravarna, och nya utbrott kan bryta ut om någon börjar att rota i dom..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
12/28/11, 8:32 PM
#2

ja sporerna räknar man ju med är nånstans mellan 40 och 70 år gamla av dom som dessa kossorna smittades av, i och med att mjältbrand var vanlig fram till mitten av 1900 talet så.. inte alla brände kropparna, vissa blev nergrävd. Det är detta man måste komma åt nu, med tanke på att det är rätt vanligt att numera gräva diken runt åkrarna, och lägga drenering om man skall bygga ridbana och liknande.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
12/28/11, 10:19 PM
#3

Sporerna är väl aktiva över 100 år? Hemskt, och många av dessa gravar finns det-

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
12/29/11, 7:39 AM
#4

ja jag har för mig mer än det med faktisk! Fast där kan jag minnast fel.. Fast det överlever inte brand. Man kan ju då brinna jorden och bli av med sporrarna har jag för mig. Hettan dödar dom, presis som med ringorm därav att man fick råd att brinna kadavret.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
1/2/12, 4:15 PM
#5

Det kan nog stämma Rita.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
1/2/12, 5:21 PM
#6

Vart kan man få reda på var dessa massgravar fanns då.

Annons:
medde
1/2/12, 5:24 PM
#7

Jga tror det flesta är nog medelade var dom är, från den dagen dom kom till

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
1/2/12, 5:24 PM
#8

#6 vet faktisk inte, men i Norge är det så att vid diagnoserat mjältbrand måste bonden märka vart han gräver ner kadavret, och rapportera till distriktsvetten vart i alla fall.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
1/2/12, 5:25 PM
#9

Lite på den linjen jag är också på, som just Rita skrev.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: