Annons:
Etikettekologiskt
Läst 2391 ggr
Anibaz
2011-12-07 14:14

Skolarbete, miljövänlig gård. Hjälp!

Vi håller på med ett grupparbete i skolan och ska sätta ihop årets miljövänligaste gård.

Vi ska ha hästar, kor, tackor med Lamm och Höns. Djuren går på lösdrift och vi måste ha det miljövänligaste sättet att förvara gödslet på. Vi ska använda gödslet till våra egna odlingar.'

Tips? Vi har 5 hästar av brukstyp, 4 mjölkkor + kalvar, 3 tackor med Lamm och 10 Höns.

Annons:
Mandusius
2011-12-07 14:16
#1

Det viktigaste är ju att försöka få ett kretslopp på allt.

Gödslet=odlingar

Odlingar=mat till djuren

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Anibaz
2011-12-07 14:24
#2

Det är så vi tänkt, men tänkte om det finns det ultimata sättet att förvara gödset på?

Och kan man blanda gödslen med varandra eller hur är det?

Mandusius
2011-12-07 14:26
#3

Hönsgödsel är gnska starkt i sig bör nog förvaras enskilt.

Jag skulle nog tro att det kan vara bra att förvara i containrar (eller hur man skriver det) så att inte marken under tar upp för ycket näring plus att man kan sälja gödsel till folk kanske? Bara använda det man behöver?:)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Anibaz
2011-12-07 14:38
#4

Tack så mycket!

Har ni fler tips för en så miljövänlig gård som det bra går så är ni välkomna att skriva! Glad

Mandusius
2011-12-07 14:43
#5

TRor ni får tänka lite hur står gård ska ni ha? Behövs det traktorer eller kan man plöja jorden med hjälp av hästarna osv.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Anibaz
2011-12-07 14:52
#6

Vi använder hästarna till plöjning och harvning. Vi har två traktorer, ifall dem används så går dem på RME. Gården kommer inte vara större än nödvändigt men det ska få plats med två rejäla hagar som delas i 2 så betet aldrig tar slut under perioden det är bete. Och odlingarna måste få plats så vi kan odla egen mat åt djuren.

Vi funderar även på hur vi ska förvara höet. Vi vill undvika sånt som inte är miljövänligt, till exempel plasten man lindra höbalarna i. Finns det något alternativ till det?

Annons:
Mandusius
2011-12-07 14:56
#7

jadå det finns det^^

http://www.nwt.se/saffle/article548798.ece

Det är en metod:)

Och en annan fungerar likadant men då sätter an slanor imarken och har snöre i mellan och läger hö på det. man bör ha ca 15 cm ellan var snöre på samma slana har jag för mig.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Mandusius
2011-12-07 14:59
#8

Så kan ajg även tipsa om att se dokumentären hästmannen :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Anibaz
2011-12-07 17:40
#9

Tack så mycket, det ska jag göra Glad

Anibaz
2011-12-09 12:08
#10

Hur många hektar bör gården vara?

Mandusius
2011-12-09 17:42
#11

Jadu, hu stor gård ska du ha?

Kolla upp hur stora hagarna bör vara på.

Om ni även ska så saker så bör ni har fyra planterings fält. Så at man kan ha en ordentlig växtföljd:)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Upp till toppen
Annons: