Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 3787 ggr
[Sarahansson1]
2011-11-22 11:24

Lite frågor angånde får

Hej jag och en kompis håller på med ett skolarbete i djuren i naturbruket. Går första året på "Agust kobb gymnasium" inriktning hund. Men djuren i naturbruket ingår också. Vi ska ta reda på information om får. Och jag kan nästan ingenting om det. Så nu tänkte jag skapa denna tråden för att fråga er om ni har lust förståsGlad Jag kommer ju komma på frågor eftersom så jag kommer skriva det senare när jag kommer på. Vi har valt att arbeta med finlulls får (ursäkta stavningen) Min första frågor är:

1. Hur levde fåren i det vilda?

2. Fårens hälsa fysiskt och psykiskt?

3. Några kända sjukdommar?

4. Hur gammla brukar de bli?

5. Brunstcyckel?

6. När skilljs lammet från mamman?

7. Föda mat?

8. Regler och lagar för att ha ett får?

9. Något annat man behöver veta som kan vara bra?

Ni får gjärna dela med er utav bilder på får. Vi skrever namn på bilden och att det är olagligt att kopiera.

M.V.H Sara och LinneaGlad

Annons:
medde
2011-11-22 20:19
#1

Förlåt mig att jag inte hinner svara nu under kvällen, men lovar att hjälpa dig under morgon dagen dvs om ingen annna trevlig medlem kommer in för mig och hjälper till

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Sarahansson1]
2011-11-23 12:24
#2

Okej tack så mktTungan ute

Gittan
2011-11-23 16:13
#3

Det här var kul

  1. I Europa har det inte funnits vilda får på en sisä där 3000 år, men troligen levde de ungefär som dagens tamfår. Skillnaden var nog att de fick klara alla fror själva. Faror fanns det och fåren är bland de sämsta kreatur att försvara sig.
  2. Fåret är ett ganska friskt djur, men man vaccinerar det. Det kan få boskapspest, mul och klövsjukan. När det gäller den psykiska hälsan har fåret lätt att bli stressad.
  3. Se 2.
  4. Genomsnittsåldern ligger på en så där 11 år, Fast min pappa har haft får som blivit 16 år,
  5. Den naturliga tiden är hösten och dräktigheten nästan fem månader och då blir det söta Lamm på våren. Fast numera kan de para sig närsom helst, nästan.
  6. Man börjar vänja av dem från sina mammor vid 5-6 veckors ålder.
  7. De är gråsätare i första hand.
  8. Regler finns en hel del. Jag skriver inget här då det kan misstolkas. Råder dig att läsa på Jordbruksverket sida.
  9. Får är oftast snälla, men kanske inte världens intelligentaste djur. Det finns cirka 20 olika fårraser i Sverige.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


medde
2011-11-23 21:18
#4

Vilka fina toppen svar du fick av GittanL.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
2011-11-24 07:56
#5
  • dom tamfår vi har idag klarar sig inte vilda då dom måste klippas eftersom dom inte fäller, annaras så föregångarna som Getter på rätt klippiga marker.
  • får är friska djur enligt min veterinär men man får passa dom lite så dom får rätt vitaminer och foder, bristsjukbomar kan ställa till med en hel del problem.
  • ca 10-12 år
  • var tredje vecka brunstar dom och på hösten (sol styrt) för att lamma ca 5 månder senare, vissa raser brunstar året runt.
  • -
  • lammen blir könsmogna vid 4-5 månader så man delar gruppen i en tack och en bagggrupp vid 4 månder då skiljer man av bagglamen men tacklammen kan gå kvar med tackan, fram till slakt eller försäling eller att hon får träffa en bagge. Man försöker få första lammet när tackan är ca 1 år.
  • Får är betande djur som ofta gillar sly, får vill ha finare hö än tex häst och kan rata mat även om dom är hungriga. Får är idislare och tillgodogörsig mat väldigt bra.
  • LÄNK
  • Det är väldigt mycket man bör veta om får innan man skaffar dessa trevliga och lättkötta djur. Det bästa är att du kommer tillbaka med fler frågor.

Finns det bara 20 får raser i landet? Almogefåret fins ju det 8 av LÄNK  och en till minst på väg.

sen finns det gottlandsfår Gutefår, finullsfår + en massa olika köttraser mm

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Gittan
2011-11-24 08:46
#6

#5 Tänk på att Getter är inte får. De är bara släktingar till fåren. Kan tala om att det finns vildfår fortfarande, men inte i Europa utan bara i i östra Asien, Nordamerika och i Nordafrika. De flesta av dessa vildfår lever i bergsregionerna, men det finns vissa som lever i öknen (en grupp av tjockhornsfåret),

Om det finns fler än 20 raser i Sverige. Jag har fått uppgiften av min far som hållt på med får i cirka 30 år, men inte de senaste åren. Det kanske är som med andra djur människan föder upp det går snabbt och man tat in nya raser i landet. Så du har säkert rätt där.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Annons:
[Sarahansson1]
2011-11-24 09:20
#7

Hej tack så jättemycket alla. NU kommer det gå mkt enklare med arbetet Glad Jag har som sagt ingen anning valde får mest för man kan få bra betyg i det helaTungan ute Men sööta är dem. Ja fler frågor kommer säkert eftersom. Men ja som sagt var vill jag tacka er det värmer verkligen. Tusen tack!Skrattande

monstermash
2011-11-24 15:21
#8

Jag läser också den kursen, samma år som dig, och vi har fått böcker om alla djuren vi arbetar om. Har inte ni det? Obestämd
Jag vet inte om ni tagit upp detta med att vara källkritisk, men det kan ju hända att lärarna tycker att du ska vara mer källkritisk än att ange denna tråd på iFokus som källa, till vart du fått informationen.

[Luppa]
2011-11-24 16:17
#9

#3 Hoppas att du inte menar att man ska börja skilja lammen från mamman vid 5-6 veckor, utan att de ska börja äta annan mat som komplement till modersmjölken.
Kanske bäst att förtydliga det så det inte blir några missförstånd ;)

medde
2011-11-24 17:44
#10

#9 Klart hon menar det…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Luppa]
2011-11-25 00:05
#11

#10 Det kanske inte är så självklart för ts…

[Sarahansson1]
2011-11-25 07:07
#12

#8 Sopiha har sett den och har inget emot det. DJV1A? Nej vi har inte fått några böker. Eller vilken skola går du på?

Tack nu en gång

Gittan
2011-11-25 10:00
#13

I mitt inlägg ska jag förtydliga punkt 6. Med att vänja sig av med mamman menar jag att man börjar vänja dem att börja äta annan mat. För mig är det ett första steg att vänja dem från sin mamma.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Annons:
[Luppa]
2011-11-25 10:10
#14

#13 Tack, då är jag nöjd. Oskyldig

medde
2011-11-25 10:30
#15

#11 Svarde på din fråga om #9

Men nu är det hela ändå klargjort.Skrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Sarahansson1]
2011-11-25 13:25
#16

Men när är de inte med mamman alls då? Eller är de alltid tsm om man vill ha kvar ungen alltså

Gittan
2011-11-25 13:30
#17

Vänja dem från mamman handlar om att få dem att alltefter som börja äta mat och minska på modersmjölken.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


monstermash
2011-11-25 15:43
#18

#17 - Jag tror TS menar när lammen skils från mamman. Dvs slaktas/säljs vidare.

Lorita
2011-11-25 17:04
#19

man skiljer dom vid fryra månder då dom blir könsmogna så det inte ska bli några misstag, tacklammen kan som sagt låta gå kvar till slakt försäljning tills dom är betydligt äldre.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Sarahansson1]
2011-12-07 13:33
#20

Nu har jag fått lite fler frågor så ajg undrar änu en gång om ni kan vara vänliga att svara på mina frågor?

förklara lite mer om hur de lever i naturen, man förstår inte så mycket om hur dom lever efter det jag har sätt att ni har skrivit. jag skulle vilja se mer om hur dom lever och hur det kom sig att dom började arbeta med människor.

skulle vilja att ni berättade lite mer utförligt om hur fåren levde i naturen :)

hur levde fåren förr? Levde dom vilt eller i fångenskap? Ja det var några frågor så ni får gärna svara på! M.V.H Sara

Annons:
[Luppa]
2011-12-07 13:39
#21

#20 Tror inte att dagens fårägare automatiskt har någon större kunskap om hur vilda får lever. Jag har det då inte.
Kollade lite snabbt, och det finns hur mycket info som helst på nätet, googla!

Upp till toppen
Annons: