Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1624 ggr
[TheoA]
11/8/11, 7:47 PM

Undersökning, kött

Skulle bara vara lite kul att veta vad ni väljer av det som finns på hyllorna i mataffären.

Annons:
dermot
11/8/11, 8:44 PM
#1

Nu äter inte jag kött, men övriga i familjen äter bara svenskt, kan hända att danskt eller irländskt har hamnat på bordet, men nu så köper vi från min kompis gård. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




sissie
11/9/11, 10:30 AM
#2

Jag köper svenskt i första hand, men en del annat hamnar på bordet också. Främst irländskt tror jag. Vi äter mycket fågel framför nötkött.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
11/9/11, 11:02 AM
#3

Jag forsöker köpa svenskt så ofta jag kan. I bland får jag pga ekonomin köpa billigt kött, men när jag har pengar forsöker jag köpa upp svenskt på rea(kort datum), eller kampanjer och frysa ner. Köper så lokalt som det går, beställer varje år gris från lokal kravmärkt gård, även lammkött köper jag där upptill 2-3 gånger per år (ett helt lamm) och fryser ned. Köpte ett litet parti nöt där förra året, kommer lägga åt sidan pengar så jag kan köpa en full kvart nästa gång.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TheoA]
11/9/11, 3:32 PM
#4

Vi äter nästan aldrig fläsk, så det blir nästan bara viltkött, sällan Lamm eller nöt.

[TheoA]
11/9/11, 3:33 PM
#5

Och om det är fläsk så är det så ofta som det finns ekologiskt svenskt som väljs, men när det inte finns så blir det de svenska köttet.

medde
11/10/11, 12:01 PM
#6

Jag köper olika. inte enbart svenskt, men försöker hitta mig till svenskt. Men kassan får även bestämma.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
zoolatri
11/10/11, 5:09 PM
#7

Jag köper enbart svenskt. Alla klttprodukter och även hund- och kattfodret vill jag ha svensk råvara i. Det är kattmaten jag anar några procent utländskt kött i, tyvärr:( jag har varit vegetarian och anser inte att min ekonomi ska få gå ut över djurens skötsel och välmående. Svenskt, helst krav eller närproducerat(vikaryd), eller vegetariskt!:)

medde
11/10/11, 7:46 PM
#8

Min ekonomi gör att jag väljer det jag kan, och jag anser inte att mina djur´blir lidande för min snålhet elller att man tänker på kassa.

Men jag är nog med att svensk är bra, men bäst av allt man kan finna nej det tror jag inte helt 100

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

thildatessie
11/10/11, 7:52 PM
#9

köper billigaste köttfärsen osv, är fattig studen och skyller på det. Men så fort jag får jobb ska det bli ändring på det!

medde
11/10/11, 7:55 PM
#10

Har man inte kassa, och det är inte så lätt i dagensläge, så köper man det man kan och har råd till Absolut inget att skämmas för

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
11/10/11, 8:01 PM
#11

#8 visst finns det säkert djur utomlands som har det bättre än djur på en del svenska gårdar, men det känner jag inte till. Sen kan jag inte motivera transporten av köttet, därför vill jag helst köpa närproducerat!:)

medde
11/10/11, 8:17 PM
#12

#11 Kan hålla med du det skriver om.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
11/10/11, 8:19 PM
#13

Köper bara svenskt, händer fåtal gånger attjag köper danskt då jag har hört att dem har minst lika bra djurhållning där som här.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
zoolatri
11/10/11, 9:56 PM
#14

#13 köp inte danskt, de har inga lagar som säger att korna måste ut på bete på sommaren. Och grishållningen vill jag knappt tänka på… Suggorna fixeras för att "ligga ihjäl kultingarna", det är vanligt att de får antibiotika i fodret i förebyggande syfte. De klipper av svansarna på kultingarna för att de inte ska bita svans, och de strör inte upp boxarna. Uttråkade grisar biter svans… Engelska grisar har det bättre, de slipper tex kastrering och slaktas innan de är könsmogna för att undvika galtsmak:)

zoolatri
11/10/11, 9:58 PM
#15

För att inte ligga ihjäl kultingarna menar jag så klart;)

medde
11/10/11, 9:59 PM
#16

#15 Så fel lätt ett ord kan bli. Men var med på vad du menade..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
11/11/11, 5:43 PM
#17

Ja, sverige sägs ju ha världens bästa djurhållning, då vill man ju inte tänka på hur det ser ut i andra länder..

Om ni tittar på googleannonserna på högra sidan så kommer det upp massa gårdar som säljer kravkött..

Fridaaaa
11/11/11, 7:59 PM
#18

#14 Och jag har lläst tvärtom?
Märkligt att dem kan skriva så olika om samma sak :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
11/11/11, 9:00 PM
#19

#18 Bästa sättet att få veta är nog och åka och kolla. Flört Det finns otroligt mycket om och men. Vissa säger att irländskt har bra djurhållning, andra inte. Samma sak om danmark. Men det beror nog på att en del som skriver inte vet hur det egentligen är, utan bara gissar och tror de har rätt. Tyvärr.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[TheoA]
11/11/11, 9:26 PM
#20

Jag har hört att polen har bäst kött om man tänker på djuren, då de är mycket efter i utvecklingen av moderna stallar och sådant så går de djuren ute och äter gräs..

Annons:
KaninPiggelin
11/14/11, 8:34 AM
#21

Nu vet jag inte så bra vad mina föräldrar köper men mamma är noga med att det ska vara svenskt : )

 /Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Hustigern
11/14/11, 7:03 PM
#22

Naturbeteskött, lite fläskkött från grannens hemmaslaktade och så lite självhushållningshöns och kaniner :)

Fridaaaa
11/14/11, 7:12 PM
#23

#22 Huuu hade inte kunnat äta Höns eller kaniner jag fått upp :S
Är för blödig och mesig antar jag…
Men bra för dem som kan det! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vattnadal
11/17/11, 12:11 AM
#24

Jag äter inget kött alls, men köper bara svenskt till maken.

Blir lite eget kött, kanin, tupp och får oxå. Har faktiskt tagit en minimal tugga av baggen vi slaktade sist. Slutade äta kött av etiska skäl 86. Kommer ev att smaka fler gånger, men bara av eget uppfött, så att jag vet att de haft fina liv och dött snabbt och smärtfritt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elshira
11/17/11, 2:58 PM
#25

Jag försöker köpa svenskt, blir framför allt i form av köttfärs efter som man kan bunkra upp när det är billigt då och då.

Men när det kommer till hela köttstycken blir det tyvärr ofta dansk fläskfile eller fläskkare…

När jag köper falukrv och chorizzo som är en favorit köper jag nästan uteslutande av en lokal producent (på ica) efter som att det utöver att vara närproducerat kött har få tillsattser, högre köttandel och dessutom betydligt godare. Så då får det kosta några kronor extra.

Så jag skulle uppskatta att 2/3 av det jag köper är svenskt i.af. Och sedan har jag turen att få lite älg och vildsvin ibland som givetvis är uppskattat och fint kött!

Just nu lever jag + mina ponnyer på 2.500 i månaden, men när jag får jobb sedan så kommer jag prioritera ekologiskt och närproducerat som vi har väldigt fint här egentligen! Jag kommer fortsätta äta kött och göra mitt bästa för att de ska ha det bra =)

Hakuna matata!

Sehvrin
11/22/11, 11:47 AM
#26

Jag köper bara svenskt, med ett undantag: Rökt kalkon (kommer från Tyskland). Jag hoppar hellre över köttet än köper billigt från ett annat land, särskilt om jag inte har koll på det landets djurhållning.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KaninPiggelin
11/22/11, 12:03 PM
#27

Mamma sa igår att hon köper Svenskt för att det är bäst för miljön.

:)

 /Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Annons:
Mantissa
11/22/11, 10:02 PM
#28

Jag försöker köpa svenskt, om jag inte har en "dålig" månad. Men jag har jobbat på/ besökt svenska gårdar som inte alls har varit bra (finns även många bra så klart) så jag vet att djurhälsan inte är en garanti trots kravmärkt.
Nu har jag börjat ta steget mot att bli delvis självförsörjande på kött. Får och kanin har jag tänkt. Jag har för liten areal för att odla, men man kan ju byta kött mot grönsaker med andra likala småproducenter.
Vi slaktade våra första två Lamm nu i höst. Allt skedde på gården mindre än 50 meter från fårhagen. Som tur var har jag en bekannt som hållit i slaktkurser på 4-h gårdar som kom hit. Känns bra för sammvetet att ha varit med hela vägen.

Jag kan förresten rekomendera er som vill ha "eget" kött att bli medlemmar i en 4h förening. De slaktar många Lamm varje år på gårdarna och alla som anmäler sig till slaktkurserna får köpa kött.

Gittan
11/24/11, 11:04 AM
#29

När vi köper blir det svenskt, men när vi äter ute vet jag inte vad vi får.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


[TheoA]
11/24/11, 8:01 PM
#30

#29 nej det är ju sant, det skulle vara skönt att veta..

Rita-S
11/24/11, 8:26 PM
#31

jag brukar fråga vart dom inhandlar köttet :) Inte alltid dom vet, men en resturant jag brukade gå på förut köpte bara lokalt kött.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

monstermash
11/26/11, 3:34 PM
#32

Det är min mamma som köper köttet hemma visserligen, men är hyfsat säker på att hon kör på endast svenskt.

penphotography
11/30/11, 9:19 AM
#33

Köper hela eller delar av djur (nöt, fläsk och lamm) lokalt direkt från bonden. Fyller ut med kyckling och fisk från affären.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Upp till toppen
Annons: