Annons:
Etiketteråsnorkaniner
Läst 3379 ggr
Hustigern
2011-10-25 20:20

Vem bor i gödselstacken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här baggen bor i min gödselstack. Den är ca 4 cm lång. Jag har sett den dels som stora feta vita larver med mörkbrunt huvud, som liksom rullar ihop sig till en ring (drygt en cm tjocka, kringlan blir 4-5 cm i diam) när man rör dem och dels som nästan helt utvecklade baggar som ligger i dvala under vintern. Denna är en av få som jag sett fullt utvecklad. Jag gissar alltså att det tar två vintrar innan de är vuxna och att de övervintrar i dvala. Vore kul att veta vad det är för något. Jag har sett likadana larver fast mycket mindre (kanske en halv cm i tjocklek och ett par cm i diam på kringlan) men inga baggar som är likadana fast mindre. Nån som vet? /Anneli

Annons:
UlrikaD
2011-10-25 20:26
#1

Såg ut som någonting man kunde sätta koppel på och gå ut och promenera med.Flört

medde
2011-10-26 09:54
#2

Krabaten du har boende i gödselstacken är en Noshornsbagge.

Det är en kille som du har på bilden.. Vilket hans horn visar. Honan får endast en knöl.

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Hustigern
2011-10-30 12:13
#3

Tusen tack! Då kan jag hälsa ordentligt nästa gång jag ser nån av dem :)

/Anneli

medde
2011-10-30 12:16
#4

Det jkan du göra. Visst är dom ganska fina? Jag tycker dom ser ut som en liten mini noshörning.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Hustigern
2011-10-30 12:25
#5

Ja, riktigt fina.

Fast det är tur att de inte är sällsynta, för jag brukar mata hönsen med larverna när jag hittar dem…..

medde
2011-10-30 12:31
#6

Brakmiddag!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Upp till toppen
Annons: