Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 5862 ggr
teddykaniner
10/24/11, 6:01 PM

Frågor; HÖNS

Hej!

Jag och pappa har tänkt lite på att skaffa värphöns till nästa vår. Vi har många djur från förr, bland annat kaninuppfödning (ca 12 st) så vi är väldigt djurvana!
Men, vi skulle då mest ha bara för äggens skull, och för att hönorna verkar vara intressanta. Våra grannar har ofta sommarhöns på sommarstugan som ligger några kvarter bort, och när de är bortresta så brukar jag ofta ge hönsen mat.

Vi skulle inte önska att ha någon tupp, (tror inte att alla våra grannar är så med på tupp) vad jag har hört så brukar det gå fint utan. Eventuellt lite mera ståhej kanske.
Men, till mina många frågor..:)

Vilka hönor har minst ljud (minst kacklande) och värper bäst?
Helst inga jättehönor eftersom jag inte är säker på hur stor hönsgården har möjlighet att bli.

Samt läste jag att man ska ge någon typ av värp-foder..är det sant och hur fungerar det? havre har vi åt kaniner, och det har jag blivit tillsagd av grannen att ge deras hönor.

Vid ungefär vilken ålder ser man om det är tuppar eller hönor?

**Och vid ungefär vilken ålder slutar de värpa?

Och viktigt, när blir de leveransklara?** Vet hur viktigt inom kaninbranschen det är med ordentlig leveranstid..:)

Får de värppauser också, så att det ibland blir flera dagar mellan värpningarna? Händer det alla hönor? :)

Tack för mig och jag återkommer vid flera frågor!!

Med vänlig hälsning,
Jenny

Annons:
dermot
10/24/11, 6:11 PM
#1

Vilka hönor har minst ljud (minst kacklande) och värper bäst? - Minst ljud vet jag inte… Är svårt att veta då vi har alla våra hönor intill varandra, så det hörs lika mycket Flört

Samt läste jag att man ska ge någon typ av värp-foder..är det sant och hur fungerar det? - Värpfoder är bra om man vill ha många matägg, vi brukar blanda det med det andra vi har. (Vete, korn, majs osv)

Vid ungefär vilken ålder ser man om det är tuppar eller hönor? Helt beronde på ras, en del ser man redan när de kläcks, andra vid några månaders ålder.

Och vid ungefär vilken ålder slutar de värpa? - Runt 4-6 år, har jag för mig.

Och viktigt, när blir de leveransklara? - Du kan köpa en kyckling dagsgammal, men du måste ha värmelampa till dem. De klarar sig utan mamma så länge de har tillgång till sådant som "ersätter" henne. Glad

Får de värppauser också, så att det ibland blir flera dagar mellan värpningarna? Händer det alla hönor? - Det beror också lite på art. Men under hösten/vintern brukar de få långa värppauser, annars så brukar de finnas ägg 4-5dagar/höna. (I genomsnitt)

Hoppas att det blev rätt nu Flört

Lycka till!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




teddykaniner
10/24/11, 6:17 PM
#2

Ojoj tackar tackar för svaren! :) :)

Och..glömde också fråga om ni kan rekommendera någon ras? :)

Funkar blandraser bra också? har sett många sådana på annonssidor här runt oss.

Med vänlig hälsning,
Jenny

dermot
10/24/11, 6:33 PM
#3

#2 Att välja ras kan vara svårt, men jag rekommenderar att ta reda på hur era Höns kommer ha det, vissa trivs inte instängda och vill gå fritt, medan andra passar att sitta i inhägnad. :) Dvärg Kochin är en av mina favoritraser, Dvärg Faverolle med! :)

Blandraser är också väldigt goa. Leta lite rundor på internet om vilka som kan passa er vardag Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




teddykaniner
10/24/11, 6:36 PM
#4

Okej! :) Finns det några raser du kan säga meddetsamma som inte passar att ha i inhängnad? som måste gå fritt…för vi har ingen möjlighet att ha dem att gå fritt pga. många småbarn runt vägarna samt att vi har en skällande hund.

Vad spännande och tackar för infon Dermot. :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

dermot
10/24/11, 6:42 PM
#5

#4 Appenzeller vet jag inte kan gå i inhägnad, eller ja, kan kan dem väl, men de mår inte bra :) Finns fler, men kan inte nämna några nu på rak arm.

Dvärg Kochin brukar vara väldigt lätta att ha ute, men inget som jag tycker är ett måste, då de funkar lika bra i en inhägnad. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




teddykaniner
10/24/11, 6:43 PM
#6

Ännu en fråga..vilken ålder är det bäst att ta dom i? så att de är värpklara och inte behöver omhändertas på extra sätt.. :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Annons:
teddykaniner
10/24/11, 6:44 PM
#7

Och ursäkta för en till fråga, men är det okej att blanda hönsraser med varandra? Så att det finns olika raser i samma flock.

Med vänlig hälsning,
Jenny

dermot
10/24/11, 6:45 PM
#8

#6 Hm… Ja, nu är jag inte så duktig på hur gamla de är när de börjar värpa, men jag har för mig att det är runt 6-7 månader(?) men som sagt, vet jag inte säkert :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




teddykaniner
10/24/11, 7:17 PM
#9

Okej tacktack! :)
Har hönorna lätt att anpassa sig till nya ställen om man köper typ 5 st 7 månader gamla hönor  ? :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

dermot
10/24/11, 7:19 PM
#10

#9 Det är ju individuellt. Men enligt mina erfarenheter så brukar de anpassa sig rätt fort :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




teddykaniner
10/24/11, 7:26 PM
#11

Okej låter bra! :)

Tackar för svaren.

Och om det är någon annan som vill berätta något om Höns så känn er välkomna, vill verkligen lära mig allt om Höns nu före vi skaffar. :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Vattnadal
10/24/11, 11:02 PM
#12

Jag slår som alltid ett slag för genbankshöns, kika in på kackel och läs om de olika allmogehönsen. Jag har själv hedemorahöns. De är inte stora men inte små, utan lagom. De klarar sig gott på säd, matrester, grönt utiffrån om sommaren eller lite frukt/grönt då och då på vintern. Vi ger aldrig värpfoder eller några hönsblandningar, utan ren säd. De är framavlade att klara sig på mager kost, och klarar sig bäst på sådan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fridaaaa
10/25/11, 11:10 AM
#13

Vilka hönor har minst ljud (minst kacklande) och värper bäst?
Tycker det finns inte direkt några hönor som låter mer eller mindre, inte av dem hönsen eller raserna vi har haft :)
Värper bäst gör värphypriderna (lohamn mfl)

Samt läste jag att man ska ge någon typ av värp-foder..är det sant och hur fungerar det? Jag ger mina värp-opti och blandar i lite havre och så snäckskal (det ska Höns ha). Och sedan får dem matrester

**Vid ungefär vilken ålder ser man om det är tuppar eller hönor?
**Det är olika mellan raserna och mellan individerna.Men i regel är det när dem är minst 2 månader gamla man brukar kunna se det, ibland tidigare ibland senare.

**Och vid ungefär vilken ålder slutar de värpa?
*Också olika mellan raserna. Värphybriderna värper mycket fram till dem är runt 3 år sedan värper dem knappt alls i regel eller inte alls :)*

Och viktigt, när blir de leveransklara? 
**Man kan leverera en kyckling nästan när som, men tar man dem när dem är små så måste man ha värmelampa till dem tills en viss ålder.
Bästa är att ta vid 3-4 månader och uppåt tycker jag.

**Får de värppauser också, så att det ibland blir flera dagar mellan värpningarna? Händer det alla hönor? :)
**Våra Höns har värppaus nu. Dem Höns vi har haft har det alltid över vintern :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
teddykaniner
10/25/11, 6:26 PM
#14

jaha okej tackar tackar för svaren! :)

Alltså när ni talar om snäckskal, menar ni då riktiga snäckskal? Behöver dom verkligen det? Vart köper man det? :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Fridaaaa
10/25/11, 6:30 PM
#15

#14 Man köper krossade snäckskal där man köper hönsmat.
Dem behövs för skalen och äggens skull.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vattnadal
10/25/11, 7:32 PM
#16

Höns som alla andra fåglar behöver kalk, och det ger man enklast och billigast genom krossat snäckskal. Vi köper stor säck på granngården och har alltid en skål inne hos dem. På vintern får de ett sandbad inne, så att de kan bada eller äta lite grus om de vill.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

thildatessie
10/27/11, 5:48 PM
#17

#16 vilken sand?

Vattnadal
10/28/11, 8:01 AM
#18

Sand som är lagom enligt hönsen. Jag brukar ta samma som vi grusar gårdsplanen med på vintern.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

thildatessie
10/28/11, 10:05 AM
#19

#18 ok:)

Upp till toppen
Annons: