Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 7709 ggr
[Ratass]
10/16/11, 7:32 PM

Frågor om höns

Har alltid tyckt att Höns är så intressanta och söta! kommer dröja ett tag innan man kan skaffa några egna, man lär ju ha en gård först :P

Men kan inte låta bli å fråga er som kan lite ändå :)

Så, vilka raser är det ni själva föredrar? Är det några särskilda som blir mer tama än andra? Jag kan egentligen ingenting om Höns ^^'

Jag har hört att någon ras tål kyla bättre än andra? Men man lär väl ändå ha ett väl isolerat hus till dem?

Hus stor plats kräver dem? Och då tänkte jag själva huset. Kommer antagligen skämma bort dem med yta men det kan vara bra att veta ändå.

Vad är det som behövs i huset?

Vad äter dem? och säg inte bara "frön" :P

När man ska köpa Höns, söker man upp en uppfödare med stamtavlor?

Nått annat jag funderat på är, kan Höns värpa utan tupp?Om inte, då är väl alla befruktade? :S Så, om man vill ha kycklingar så låter man hönan ha kvar äggen?

Finns det några sjukdomar jag lär veta om och hålla utkik efter?

Blev "lite" frågor :P Hoppas ni känenr för att ta er tid och svara på en del iaf :) Lägg gärna till bilder på era olika raser! Alltid kul att se!

Annons:
dermot
10/17/11, 12:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

vilka raser är det ni själva föredrar? - Jag föredrar själv, dvärg Faverolle, Brahma och Chrode Langsan samt Dvärg Kochin. Men smaken är som baken Flört

Jag har hört att någon ras tål kyla bättre än andra? Men man lär väl ändå ha ett väl isolerat hus till dem? - Jag vet inte exakt vilka raser som tål kyla mer än andra, men så länge det inte är drag så tål Höns minusgrader.

Hus stor plats kräver dem? - Om jag inte är helt ute och cyklar så får man lagligt ha 7 Höns på en kvadrat meter. Men vet inte om det är exakt så. Vi har betydligt större!

Vad är det som behövs i huset? - Vi har sittpinne, vatten automat, foderautomat samt värprede och hö eller gräs.

Vad äter dem? - Vi blandar vete, korn, majs och liknande till våra, och även värpfoder till våra Lohman o derco hönor (de "originella" värphönsen").

När man ska köpa Höns, söker man upp en uppfödare med stamtavlor? - Man sätter inte stamtavlor på Höns, men man ringar de ifall man vill ha de till utställning eller liknande. Själv tycker jag inte att det spelar någon större roll om du köper från en seriös uppfödare eller från blocket. Man ser ju oftast på hönsen när de är sjuka och inte mår bra. Men vi vänder oss oftast till utställningshöns om vi inte känner för att "rädda" några. Glad

Nått annat jag funderat på är, kan Höns värpa utan tupp?Om inte, då är väl alla befruktade? :S Så, om man vill ha kycklingar så låter man hönan ha kvar äggen? - Hönor kan värpa utan tupp ja. Vill man ha kycklingar behöver man en bra tupp. Antingen låter man äggen ligga kvar hos hönan, eller så kläcker man fram kycklingarna med hjälp av maskin, kort och gott - äggkläckare!

Finns det några sjukdomar jag lär veta om och hålla utkik efter? - Nu har vi haft tur med våra Höns och itne fått några sjukdomar, och därmed har jag ingen erfarenhet av de! Men vi har fått någon ögoninfektion, som vi behandlade med ögondroppar. Då satte de ihopkurade och gapade och hade ögonen stängda.

Jag hoppas att du blivit något klokare, och att jag inte blandat ihop något med någonting annat nu!

Lycka till med hönseriet! Flört

Slänger in en bild på min dvärgkochin - ännu kyckling!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[Ratass]
10/17/11, 7:53 PM
#2

TAck så mycket för svar :) Mycket klarnade för mig!

Blir lite följdfrågor ;P

Om de nu klarar av minusgrader behöver man inte ha någon form av värme i huset? värmelampa, element? Eller klarar de sig om de är bra isolerat? Här kan det ju ändå bli upp mot -24 ibland.

Med stamtavlan tänkte ja ju just på om folk föder upp på beteende, eller det kanske bara är utsendet som gäller på Höns. För mig skulle ju Höns inte bara vara värpande maskiner :P Utan även ha som sociala husdjur, alla djur är ju sociala på sitt sätt men..

dermot
10/17/11, 11:59 PM
#3

#2 Det kan jag tyvärr inte svara på, då vi inte har fullt så många minusgrader här. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




740tjejen
10/18/11, 8:25 AM
#4

Vi har värmelampa och halvt isolerat hus till våra dvärg kochin. De vill dock inte gå ut under vintern.

Värpredena är de dock inte så förtjusta i, utan lägger sina ägg under istället.

Hönerna är supertrevliga, i alla fall våra. De kommer gärna fram och ska gosa, Tupparna är jag inte lika förtjust i. För 2 utav dom anfaller nämligen. Men så har vi en helsvart tupp och en helvit som är jättesnälla.

StefanW
10/19/11, 8:31 AM
#5

Lite mer om höns

Stefan - Modellbyggare

Fridaaaa
10/21/11, 7:58 PM
#6

#1 Har svarat bra!

Jag har massa med gosig halm på vintern till mina och sedan får dem lite extra mat.
Och så har dem massa sköna reden och lådor som det är halm/hö i som dem kan gotta sig i :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Ratass]
10/21/11, 10:11 PM
#7

kan ju kanske hjälpa å ha, självklart isolerat hus, och även ha små isolerade lådor inne i huset, som lite extra? Blir ju varmare om det blir små instängda utrymmen som de kan krypa in i?

Lorita
10/23/11, 7:24 PM
#8

Jag är på väg att skaffa får och jag vill ha dvärgsilkes Höns, jag har haft Höns en period förut och då var det silkeshönsen jag trivdes bäst med.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Vattnadal
10/24/11, 11:06 PM
#9

Hedemora tål kyla bäst, vad jag fått lära mig. Vi har ingen värme alls åt våra, men ett isolerat Hönshus. Det blir redigt kallt när temperaturerana kryper neråt -30 ute. En av tupparna förfrös kammen en vinter, när det var gräsligt kallt. Fast de klarar sig bra ändå, får nytt varmt vatten och varm gröpe och när det är kallt, även solrosfrö och hampa till säden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fridaaaa
10/25/11, 11:12 AM
#10

#9 Har samma som du :)
Dem klarar sig bra, om dem får bra mat osv.
Våra gottar ner sig i halmen :=D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: