Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 3824 ggr
medde
2011-10-06 20:58

Norge sörjer, Albin skjuten

Albin är en vit vacker älg. Han har varit "skyddad" av alla jägare, då ingen har velat skjuta denna älg. Tills nu! Albin skjöts under älgjakten av en danskjägare.  Den vita älgen har fått en ikon status i Norge, många sörjer Albin och den Danska jägaren ångrar ingenting. Det har även uttalas hot mot denna jägare.

Jag tycker det få vita som finns, ska inte skjutas.

Läs vidare på  länkarna nedan.

Länk 1 norsk

Länk 2 norsk

Länk 3 svensk

Ett klipp med Albin

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
ettlitetalias
2011-10-06 22:56
dermot
2011-10-06 23:16
#2

Nää!! Varför gjorde han så? En vit älg har jag inte ens hört talas om, och att de skjuter den sen! Nu sk ajag inte svära, men skjutsingen asså! Skrikandes

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




medde
2011-10-07 09:45
#3

Tycker det är så trist att just den här älen blev skjuten, visst alla är lika värda. Men ibland måst eman kuna välja och spra något som är unikt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
2011-10-07 16:00
#4

Runt vättern här i sverige finns det ett tiotal vita älgarvad jag har hört :P

Ja, tråkigt, men det är ju en mutation (??) och om en vit älg plus en vit älg parar sig så blir det oftast ingen vit Kalv..

medde
2011-10-07 16:10
#5

#¤ Visst har vi vita älgar här, men även dom kan man låte bli tycker jag.. Har faktikst fått som jag känner äran att få se en.. Så fin

Det är ju lite därför vi inte ska panga på dom.. Just för dom inte kommer fram hur som helst

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
2011-10-07 17:27
#6

Den som sköt den får ju se den varje, dag, för de skjuts nog oftast som trofeér

Annons:
medde
2011-10-07 17:51
#7

Jo det är sant. Men hedern var är den? Då det gäller så gott som en ikon i Norge

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

KaninPiggelin
2011-10-07 21:14
#8

usch! :( Jag hört att det bara finns två vita älgar i Sverige så dom är ju väldigt få :(

 /Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

thildatessie
2011-10-08 15:25
#9

har hört att jägaren fick huvudet och ska stoppa upp det och ha hemma på väggen, har med hört att det finns många albino-älgar på gränsen mella sverige-norge.. men visst är det tråkigt

medde
2011-10-08 19:21
#10

Det finns nog inte så många som det sägs.. Har hört att det har räknats ett övertal som ej stämmer.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

thildatessie
2011-10-09 11:33
#11

#10 aha..

Rita-S
2011-10-17 18:01
#12

jag var en av dom som hejade på Albin varje år, men från att inte önska hans död till att ge hot mot jägarn tycker jag är något överdrivet.. han visste inte, men ångrar inget, jag tycker inte det är skäl att dödshota en person.. men det är riktig trist att Albin är död nu :(

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2011-10-17 18:19
#13

Vacker var han i alla fall. Men som du sa Rita Dödshot är att gå lite för långt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
740tjejen
2011-10-18 08:28
#14

Har sett 3 vita älgar, varav en var folkilsk, den fick de dock skjuta. Alla vita älgar fanns i ånimskog när jag var liten. (Och nej de var inte samma, :) Var en tjur, en ko och en fjolårskalv.

Har även sett en skäckälg i Värmland, upp mot Arvika.

medde
2011-10-18 09:56
#15

#14 Skäck älg har jag varken sett eller hört, men det är klart finns det vit så måste det finnas skäcker, att dom ej blr "rena" vita.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
2011-10-18 10:20
#16

Ja men av nån konstig anledning, har de bara sett dom i värmland. Men de finns :)

medde
2011-10-18 10:21
#17

Jag har sett en vit och det är jag riktigt glad för, så vacker!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

KaninPiggelin
2011-10-18 10:43
#18

Jag har också sett en vit, dom är väldigt vackra.

 /Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

medde
2011-10-18 10:50
#19

Riktigt bildsköna! Men jag har min respket för älgar vilken färg dom än har.. Hua mig då man har oturen att möta en som ej är med på att man befinner sig i samma område som just den.. Jag mötte en älg då jag var ute och körde en av mina travare.. Jisses vilken kaos, älgen skulle ha iväg oss från det området.. Både häst och jag blev livrädda! Men vi tog oss hem till stallet helskinnde och hade det varit Elitloppet hade hästen vunnit med 20 hästlängder till 2;an..Jisses så fort hästen kunde kuta! Vilket jag inte hade en aning om..Men med den kicken kan man nog få allt gå på högvarv.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

KaninPiggelin
2011-10-18 12:21
#20

Har ni varit på älgsafari någon gång? :)

 /Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Annons:
medde
2011-10-18 19:52
#21

Nope det har jag inte, men nu blev jag nyfiken. Har du varit det? Eller någon annan som  kanska har varit på det

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

KaninPiggelin
2011-10-18 20:25
#22

Japp det har jag :D

Man åkte med en vagn ut till en skog med fält där det var älgar. Älgarna var så tama så dom kom fram, gick runt så man fick klappa dem och busade med sin ägare. Ägaren berättade att han bor med dem 3 dygn ute i skogen när dom är små så att dom ska bli tama och lita på honom. Riktigt häftigt! :)

 /Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Upp till toppen
Annons: