Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 5252 ggr
MoaW
2011-10-05 16:35

Träna getter?

hejhej, nu r jag här och ber om hjälp igen Flört

det är så att våra dvärggetter har gått från skygga, till tama, till skygga igen. Nu var jag precis ute med mat till dom och då kan jag klappa Stina (dock inte tjorven), men om man klappar/kliar framför hornen (dvs. på nosen eller i pannan) så stångas hon. Naturlig reflex?

Jag undrar också hur jag ska göra för att verka klövarna, för det är verkligen dags. Men jag kan inte koppla dom! Jag började klicketräna stina till att stoppa in huvudet i ett halsband, vilket gick jättebra, tills hon fastnade med hornen en gång och blev sen skygg igen. Bör man skaffa grimma, eller är halsband okej? Och hur ska jag göra Obestämd

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Adrina
2011-10-05 18:52
#1

Helt naturlig reflex att om man petar vid hornen stångas hon. De gör mina 3 med. Man ska helst låta bli det eftersom det uppmanar mycket till stång/bus och det sista man vill ha är en get/bock som stångas. Mina Getter älskar när man kliar bakom öronen och i skägget och bogen.

Mina Getter hatar att bli verkade, eftersom ingen av dem blev tränad från mycket små att det är okej att man tar på benen. Så vi får va tre personer, en som står gränsle över geten/bocken en som lyfter upp klövrarna och verker med en seketör (från biltema som är riktigt bra! vi provade massa annat först, te.x nagel saxar och vanliga sekatörer men denna funkar suveränt!) samt en person som håller i halsbandet/grimman.

Jag har både grimmor & halsband till mina, själv tycker jag det är snällare att använda grimmor om man drar för mycket i halsbandet börjar dem hosta så. Men det tar så tid att sätta på grimmorna (använder vanliga fölgrimmor till hööks m.m som jag har gjort egna hål i) så om getterna bara ska färdas kortare sträckor, en hage till den andra te.x tar jag halsbandet. Men om vi är ute & går på gatan/motionerar använder jag grimmor. Jag har även en sele till min ena bock Stepp eftersom han inte verkar tycka om det andra, han ruskar bara på huvudet om han får en grimma på sig & halsbandet somsagt hostar han så mycket om man måste dra.

Umgås med dina Getter varje dag och klappa dem på halsen och gå fram till dem & ge te.x müsli-hästfoder eller nåt annat som dem älskar. Och framförallt ha tålamod så ska det gå bra! Jätteroligt att du också klicktränar det gör jag också. Min bock Stepp kan många trix nuförtiden, te.x hoppa i ring, stegra, buga snurra m.m! Glad

medde
2011-10-05 19:43
#2

Vilket bra svar. medde tassar ut igen från tråden.

Lycka till med getterna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

MoaW
2011-10-22 16:20
#3

Tack för bra svar! jag har börjat göra som du skrev.

Men nu har jag ett nytt problem. Jag har slutat klia henne i pannan eftersom hon stångas då. Men nu stångas hon för att få godis! När jag tränar henne och håller på och delar godisar elr liknande, så att hon får vänta lite, så börjar hon stånga mig. Hon hade omkull mig en gång. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra då Obestämd Jag blir så osäker också eftersom vi brukar ha barn i hagen. Alla älskar ju getterna.

Tilläggas kan att stina får ta mycket stryk från tjorven (tjorven ska alltid ha ensamrätt på mat).

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Adrina
2011-10-23 10:07
#4

Min bock gjorde också så ett tag, dock var det bara i hagen. Han gör det fortfarande men bara i sommarhagen därför tränar jag honom oftast utanför hagen för han blir lite dominant annars. Om han skulle stånga mig stångar jag tillbaka. Självklart inte med huvudet men jag puttar iväg han med händerna eller sparkar han nätt. Han ska inte lära sig att det är ok att stånga folk, Getter är ju somsagt väldigt smarta. Fast jag använder endast negativ förstärkning när han stångar människor, annars är det viktigt att använda positiv förstärkning vid träning av trix m.m, då lär den sig snabbare och det är nog hundra gånger roligare för han eller hon. Texten kan vara lite sluddrig, men skrev på en iPad och är inte så van med det…

MoaW
2011-10-23 20:08
#5

okej. fast du menar väl positivt straff? eftersom negativ förstärkning används för att öka ett beteende.

Det är så svårt för med hundarna så gör jag aldrig skillnad på träning av trix eller träning av problembeteenden. men det är kanske skillnad med Getter.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Mantissa
2011-10-26 00:00
#6

Min bock la jag ner om han stångades. Fast han var liten då. Obs, inte våldsamt, bara omkull lite försiktigt och sedan satt jag med fingrarna runt det undre framknät så att han inte kunde dra in det under kroppen. Sedan satt jag och läste eller bara njöt av utsikten tills han slutat försöka resa sig. han fick aldrig panik, för han var redan bekväm med hantering. När han låg snällt så klappade jag honom och kliade honom. Första gången tog det ett tag, men han lärde sig super fort att slappna av och mysa passivt. Han stångades aldrig när han blev äldre och älskar klappar och sällskap. Kanske låter hårt, men det gick jättelugnt till och han blev aldrig rädd eller upprörd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: