Annons:
Etikettgårdar
Läst 3163 ggr
_Lo_
2011-09-02 16:16

Bli bonde?

Hejsan!

Jag har alltid haft en dröm om att bo på landet, ha en massa djur, arbeta nära naturen och helst kunna leva på det. Jag har funderat lite till och från nu och kommit fram till att jag skulle vilja satsa på ekologiskt gräsbeteskött, eftersom att man då samtidigt gör en insats för miljön. Jag har kikat på Highland cattle och känner att det är en ras som skulle passa.

Frågorna jag har är många…

*Hur många djur behöver man ha för att kunna gå runt ekonomiskt?

*Hur många år tar det innan inversteringen går med vinst? (Kalvarna måste ju hinna växa upp)

*Hur mycket behöver man stödmata under vintertid?

*Hur stora åkerarealer(till hö och ensilage) kontra ängsarealer behöver man till korna?

*Är det möjligt att gå runt ekonomiskt även om man köper fodret, eller måste man satsa på eget hö och ensilage?

*Hur mycket arbete kräver djuren?

Jag funderar även på att ha Höns och får så småningom.

Jag tänkte fortsätta att arbeta som lärare vid sidan av lantbruket tills jag fått verksamheten på fötter.

Nu har jag inte köpt någon gård än, men tänkte se till att ha lite mer koll på vad jag ger mig in på först.

Annons:
Lorita
2011-09-02 18:20
#1

Det är svårt att svara på utan att veta vilken gård och var du bor.

Men ett tips ha många ben att stå på, lite djur, lite skog, lite turism, lite snöröjning på vintern, då blir man inte lika sårbar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




MegN
2011-09-07 09:46
#2

Det finns ju två vägar att gå, som jag ser det. Antingen satsar man på något i stil med självhushållning, och ser till att man har de grödor och djur som man själv vill leva på - och hoppas att man kan sälja överskottet för att få in till de kostnader man har. I det fallet gäller det att producera allt foder osv själv, och även att se till att det man har att sälja verkligen går att sälja - till bra pris helst. Man måste förstås också sänka sin levnadsstandard, i kombination med att man lägger ner väldigt mycket jobb på gården.

Eller så satsar man på ett konventionellt jordbruk, i hopp om att kunna leva med hyfsad standard. Men för att kunna räkna hem en ordinär "lön" måste man gå upp i rejält stor skala. Vilket är väldigt maskin- och investeringskrävande, så du får räkna med att ta tunga banklån och betala av resten av livet. Det alternativet kräver också att du lägger ner väldigt mycket jobb - eftersom alla dyra maskiner inte bara "kan stå stilla" för att du tycker att du ska ha "fritid" (vilket de flesta bönder inte vet vad det är).

I båda fallen ska du helst ha en familj som deltar oavlönat i arbetet på sin "f.d. fritid"… (vissa jag känner har löst det genom att ta fosterbarn som får vara med och arbeta på gården!).

Ledsen att jag låter lite dyster, men det är inte enkelt att kunna leva på ett lantbruk. De flesta bönder jag känner (som inte har jättestor verksamhet) kombinerar med ett vanligt löneyrke.
Och helst ska man ju ha lantbruksgymnasium i botten (så man får maskinutbildning, koll på ekonomi med stöd, avdrag osv samt alla miljoner regler och krav som gäller lantbruk och djurhållning!), vet inte vilka motsvarande vuxenutbildningar det finns…?

Upp till toppen
Annons: