Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 2905 ggr
Wand
2011-08-25 19:23

Jersey cattle?

Jag är ännu väldigt ung, men har i hela mitt liv älskat djur. Jag älskar hästar, kor, Getter, får och allt mellan himmel och jord.
Min dröm är att få ha några egna Jersey-kor när jag blir vuxen och skaffar egen gård. Jag vill inte ha dessa till mjölkning eller kött (skulle dock inte ha något emot att mjölka, såklart, men det är inte syftet med mitt begär) utan jag vill ha dem för att de är så oerhört, helt obeskrivligt vackra. Dessutom har kor en så underbar och speciell personlighet.

Finns det någon här som har eller har haft dessa vackra kor? Vart kan man få tag på dem, går det inrikes eller är det "lättast" att importera?
Vad brukar priset på dem ligga?

Osv, osv, osv. Ni som har eller har haft - posta gärna bilder! Jag får aldrig nog av dem.

För er som inte riktigt vet vad en New Jersey Cattle är:
http://glenarron.com.au/content/image/full/Jersey%20Cattle_Glenarron%20Duchess%208%20x%20ASTOUND-21.jpg

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Lorita
2011-08-26 14:33
#1

Min granne hade tre sådan och en fjälko när jag bodde i Jämtland, det var lyx att ha så fina djur som man såg från gården Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Wand
2011-08-26 16:45
#2

Ååh så fint! Jag var i Jämtland i somras och såg massor av fjällkor. Mycket vackra kor, det med!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[TheoA]
2011-08-26 17:43
#3

De heter ju DJ i våra avelsnyheter vi får hem. Det finns mest i Danmark. Men de är även ganska lätta att hitta här i sverige. Många gårdar har en eller 2 Jerseys för att får upp fetthalten i mjölken. Så som du förstår så är den väldigt fet.

Wand
2011-08-26 18:39
#4

DJ, vad står det för? 

Men trevligt att höra att de förekommer här i Sverige! Jag själv har faktiskt aldrig sett någon på en svensk gård, så man undrar ju hur pass vanliga de är. 

Fet mjölk är ju alltid trevligt. 
I mina framtidsdrömmar har jag absolut några Jerseys!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

kalindas
2011-08-27 10:50
#5

Att tänka på med Jersey är att om du inte ska använda mjölken, så bör du ha två kalvar på dem. Då de mjölkar en del eftersom de är framavlade till mjölkproduktion. Detta för att undvika mastit.

Vi hade en blandning Jersey/Angus när jag var liten. Hon mjölkade 8% fet mjölk. Såg ut som en svart Jersey. Glad

/Elisa

LOLslashFREAK
2011-09-04 13:48
#6

Åh, vad härligt att höra om dina planer! Jag själv har också liknande drömmar, fast kanske inte just med den rasen. Kanske Fjällko, eller simmental. Jag går på en naturbruksskola, där har vi ca 70 mjölkande kor just nu, varav ca. 5 jersey och 2 fjällkor. Vad jag vet så är det ganska vanligt med jersey och fjällkor i besättningarna. Glad

Galenpanna

Annons:
[TheoA]
2011-09-04 20:05
#7

DJ står för Dansk Jersey

Skivvy
2011-11-08 20:33
#8

Åh vad mysigt! Det är ju verkligen den sötaste kon i toplistan (fjällkon kommer tätt i hasorna) vi har 4 i produktion nu och väntar med spänning på att två till ska kalva in snart (ja, jag går och dreglar bland sinkorna ständigt) men jag antar att man behöver ha nån form av SE nummer (vet att man måste ha ett sånt om man ska ha gris, minigris) för att kunna lokalisera smittor etc. Kolla på sjv.se hur det är med det :)

En Jersey borde man kunna köpa i form av ungdjur hos en bonde, vad de ligger i pris vet jag inte mer än att det skiljer mycket mellan kviga och tjur :)

Hovgarden
2011-12-03 11:08
#9

I Sverige finns ca 2000 Jersey så det är en liten ras, men de är absolut inte ovanliga. Att annonsera i tex ATL (en lantbrukstidning) eller kolla den på webben, är ett sätt om du vill köpa :)

Här kan du läsa lite mer om Jersey avel, tjurar mm

Jag själv vill oxå ha Jersey i framtiden för elitavel och då kommer jag förmodligen att köpa embryo och lägga in i någon annan kviga/ko alt köpa ett par riktigt bra kvigor, troligvis både och :)

Men som sagt ska du inte mjölka dem själv behöver du ha så hon har kalvar som dricker hennes mjölk :)

Lycka till!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Upp till toppen
Annons: