Annons:
Etikettgårdar
Läst 2544 ggr
medde
6/16/11, 7:44 PM

Hö.

Nu är det den härliga tiden med att skörda hö. Visst är det härligt med ett gott hö och den underbara doft! Jag gillar verkligen att stoppa näsan i höet och lukta. Men tyvärr så vill inte min näsa att jag ska göra det.

På ett sätt lite synd att tid är pengar, då det mycket mer tidskrävande att skörda hö, så blir det  mer sällan det görs, och man satsar mer på Hösilage eller dom stora "ufo äggen" men ser ute på åkrarna Ensliga på rundbal. Jga tycker det är synd på ett sätt.

Viket hö föredrar ni till er djur.. Min ena häst bara vägrade att att äta hösilage, han var smart nog att skrapa det under sig för att sedan kissa på det. Så till han blev det att köpa "riktigt" hö.

Men jag måste säga att det är så kul att härsa hö, för visst kan man ha så trevligt på åkern..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[TheoA]
6/16/11, 9:25 PM
#1

Vi har inte börjat med hö:et för iår, för regnigt eller så har pappa pressat ensilage. Blir efter midsommar.

Gittan
6/16/11, 11:15 PM
#2

Mitt stora minne av hö är när jag och min första förälskelse i skolan klättrade upp på höloftet och rullade där och kysste varandra. Jag var väl 14 år då. Pappa kom på oss och vi fick världens utskällning. Jag har aldrig sett min pappa så arg varken innan eller efter än just då. Hanskickade iväg min pojkvän och drog iväg med mig till mamma och talde argt om att han ertappade oss på höloftet. Mamma var mycket lugnare och sa till pappa att hon skulle ta hand om saken. Vad hon sedan sa till mig ska vi inte gå in på här, men jag lärde mig en del.

Jag förstod inte varför pappa blev så arg på mig. Min syster som är några år äldre var ofta där uppe med sin kille och de skrattade och hade sig. Hon sa till mig att man får bara vara där när inte pappa finns i närheten. Jag sa att jag tänkte berätta för pappa att min syster var däruppe också. Då sa hon att gjorde jag det så skulle hon ge mig så mycket stryk att jag inte skulle kunna ta mig upp på loftet.

Ja där har ni mig och mina tankar när någon nämner "hö".

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


medde
6/17/11, 9:10 AM
#3

Gulligt minne. Visst är det härligt med minnen.

Men har man varit på landet så tar faktiskt höet upp en stor del av minnen. Både på gott och ont.

Det trista var under tiden man hade stall, och vi alla skulle hjälpa till då bonden kom med sina ton hö. Vips så var all borta….Så där fick man stå i timmarmed bonden och lasta in hö!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
6/20/11, 9:59 AM
#4

vi fick vår första leverans på 5 ton i onsdags klockan 6 på morgonen =P luktar så gott!

Skönt att ha det inne med nu innan alla semestrar drar igång =)

medde
6/20/11, 10:52 AM
#5

Visst är det härligt då höet kommit och är inne i ladan?

Vad rör sig höet priset runt om i dagsläge?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
6/20/11, 8:57 PM
#6

vet ej denna gång men förra året låg det på ca 2kr/kg utan moms. Lär nog ligga runt det iår med skulle jag tro.

Så 4 ton till mitt fullblod = en jakla massa pengar =) Men kommer i smidiga små 10kg balar och bonden e supersjyst och levererar och hjälper till med avlastningen.

Använt oss av honom i flera år så vi får alltid hö även om det är en dålig sommar så står vi först i kön och han fixar halm bara för vår skull =)

Annons:
[TheoA]
6/20/11, 9:31 PM
#7

Vi tar 2.50 per kilo plus moms. Tror det är 8 kgs balar . Säljer inte mycket längre.

Fridaaaa
6/20/11, 11:05 PM
#8

Jag ger 20 kr/balen för det höet jag köper, är ca 10-12 kg/bale fast nu ska styvsvärfar köpa ett par balvagnar så då  får jag dem för ca 18 kr/balen :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
6/21/11, 11:20 AM
#9

Intressant! Priserna har ju inte gått upp allt för mycket sedan jag hade mitt stall.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Emmma
7/15/11, 10:20 PM
#10

Vi har hö till hästarna och ensilage i vagga och hösilagebalar till kossorna.

Iår har jag för första året varit med och skördat allt i dess olika stadier så de har varit super roligt! :)

Riktigt skönt när det är klart, men nu saknar ja de redan (va en vecka sen vi blev klar haha). Nu väntar ja på andra skörden ;)

Håller med om att hö tar tid och de är ju så himlans mycket planerande med väder och allt i flera dagar för att få det att fungera. Men de är ju lite roligt också och ett plus att man slipper plasta in dem (dryygt för oss som inte kan plasta in i pressen).

men nu är det inne :)

Upp till toppen
Annons: