Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 5385 ggr
Mantissa
6/9/11, 5:52 PM

Träna kossor?

Jag har sedan en vecka tillbaka haft två kvigkalvar hemma hos mig. De är sex månader gamla och ska gå här på bete över sommaren så att deras mammor slipper dem en stund. De var helt ohanterade när de kom och efter infångandet och lastningen så var de förståeligt nog mycket skygga. Det har blivit väldigt mycket bättre, speciellt den ena är det bara att gå fram och ta och båda är ledbara med lite trix och tålamod.
Men den andre kalven är fortfarande svår att komma inpå. Har man väl fått henne att stanna så går det bra, men innan? Jag hade hoppats att jag skulle ha hittat något smaskigt som de inte kunde motstå och som jag kunde använda i träningen, men hittils har de ratat allt annat än gräs och hö. Någon som har tips på bra ko-muta?

Sedan har man ju hört om folk som tränat kor och tjurar till körning och ridning, vilket teknik använder de i träningen? Inte för att det är aktuellt för dessa två, jag har ingen möjlighet att ha kvar dem.
Men jag har fått en nyfunnen respekt för desa djur. De förvånar mig hur snabba framsteg de har gjort på så kort tid. Kor har ju inte direkt rykte om sig att vara snabblärda, men det verkar så vitt jag upplever vara oförtjänt.

Annons:
[TheoA]
6/10/11, 4:35 PM
#1

Klickerträna kanske  :)

[TheoA]
6/10/11, 4:35 PM
#2

Klickerträna kanske  :)

Mantissa
6/10/11, 7:52 PM
#3

Problemet är att jag inte hittat något de tycker är sådär extra gott. Något man kan "ladda" klickern med.

LOLslashFREAK
6/19/11, 2:17 AM
#4

"Våra" kor älskade äpplen, fast mest de vildvuxna, små, gula äpplena. De stod alltid vid trädet och väntade på att det skulle falla ner mer, och blev jätteglada när man hjälpte dem och gav dem varsitt!

Galenpanna

Mantissa
6/19/11, 9:45 AM
#5

bra tipsa prova med äpplen!
Träningen har gått frammåt, men jag har bara tränat med eftergift. Skulle gå fortare om man hade något mer motiverande dock.
På måndag kommer eldprovet. Då ska jag leda dem till ett nytt bete!

medde
6/19/11, 1:27 PM
#6

#5 Väntar spännt på att få höra hur det gick.

Lycka till//Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
LOLslashFREAK
6/22/11, 12:24 PM
#7

Tyckte de om äpplena? Kan även tipsa om grenar/kvistar från ask-trädet. Det var godis för mina vänner! Glad Vi har fått hit nya kvigor hos oss nu, men de tyckte inte alls om ask, det kanske varierar. De förra korna var köttdjur, men nu är det mjölk, är det därför tro? Men prova kan man ju alltid göra.

Galenpanna

Mantissa
6/23/11, 1:30 PM
#8

Jag har inte hunnit prova med äpplena ännu. Men i förrgår ledde vi ner dem till ett nytt bete och efter en liten trevande start gick de som om de inte gjort annat! Duktiga tjejer!

Mantissa
7/4/11, 7:56 AM
#9

Äpplen var ingen hit heller:( Men träningen går framåt i alla fall, men nu inte lika forserat då de går på bete. Kanske blir litew varannan dag eller så. Men nu har jag ett problem. Strumpan, den ena kvigan har fått fula skav av sin grima. Det sitter på undersidan (bakom hakan) så jag såg det inte förrän nu. Ett fult skav som blivit som en liten bulle. Även lite skav på nosryggen märkte jag när jag tog av grimman, men det var inte sårigt.
Problemet är att jag tror inte jag får tag i henne nu när hon går "naken".. Skulle ju behöva smörja regelbundet. Jag kletade på ett tjockt lager av hästsalva innan jag släppte henne lös, för att hålla sårytan mjuk och flugorna borta. men det lär ju endå behövas bättras på snart..

Elshira
7/4/11, 11:00 PM
#10

#9 Du kan ju antingen sätta på lite ludd, eller kanske se om du hittar en bättre passande grimma (om den inte redan sitter väldigt bra såklart), eller så kan du ju ha halsring på henne när hon bara går i hagen, och grimma vid träning =)

Hakuna matata!

Mantissa
7/5/11, 10:36 AM
#11

Jo hon går med en halsring nu, men de blir ju så s*tans starka med den motför en grimma. Hon slet sig flera gånger första dagen, så jag vill inte hon ska uppleva det igen. Nu uppfattar hon mig som "orubblig" och det vill jag fortsätta med i och med att hon växer:)
Men hon får vara utan grimma tills det är läkt i vilket fall. Och hoppas jag får på en tills det är dags att leda bort henne igen. Har skaffat en till med mindre nosöggla. Jag misstänker nämligen att hon kan ha fastnat i något då den satt bra i övrigt och inte nöp någonstanns.

hejhundtyp
7/12/11, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har tränat två kvigor och en stut tidigare och jag har då mutat med päron, banan eller mandariner.  Du han prova med att använda en repgrimma och berömma varje gång hon har den på sig och sedan ta av den, så att hon känner att den inte är någon fara.

Till stuten anväden jag en repgrimma från början och det har funket jättebra, han är snart ett år och snäll som ett Lamm och följer ming som en hund.

Mantissa
7/12/11, 9:22 PM
#13

Tack för tipsen! Ska prova med det. Kan rapportera att båda flickorna var med på "djurkul" som jag arrangerade i helgen och skötte sig ypperligt!

Annons:
LOLslashFREAK
7/18/11, 12:21 PM
#14

Det verkar som att du har fått bra tips, kan nog inte annat än att önska dig lycka till :)

Galenpanna

sissie
7/18/11, 11:29 PM
#15

En gång fick vi besök i butiken av en get. Efter en del klurande på något att bjuda på så blev det vanilj/majs-ringarna för hund. De gick hem. Kanske något att även ge till kvigor.

Annars har man ju hört talas om att chokladpraliner är en hit hos kor.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Carnosa
2/10/12, 11:54 AM
#16

Hur har träningen gått? Jag är nyfiken då jag håller på att träna en liten stut själv. Som godis till honom funkar bröd jättebra. Helst mjukt bröd.

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

Carnosa
2/10/12, 11:57 AM
#17

Lite länktips http://www.prairieoxdrovers.com/training.html

Finns fler bra sidor men jag hittar de inte just nu.

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

Upp till toppen
Annons: