Annons:
Etiketthästar
Läst 3595 ggr
[Emma-Rhino]
2011-05-02 14:42

Träning med Leffe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Vet inte hur många hästmänniskor vi har här inne men då det finns en hästkategori så lägger jag ut mina bilder ändå =)

Annons:
[Emma-Rhino]
2011-05-02 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

[Emma-Rhino]
2011-05-02 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

[Emma-Rhino]
2011-05-02 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

[Emma-Rhino]
2011-05-02 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

här går han på tygeln =)

Ha en bra dag!

[mysvensk]
2011-05-02 14:54
#5

Fin häst, dock verkar han spänd i halsen/nacken, ser nästan ut som han har lite ont i ryggen, har han haft ryggproblem?

I övrigt såg det himla fint ut:)

[Emma-Rhino]
2011-05-02 16:51
#6

Hellå.

Ne han har inte ont som tur är eller har problem med ryggen, men han spänner sig som attan då han inte vill släppa tygeln. Han vill liksom inte slappna av. (en av anledningarna att vi har tränare)

Han är spänd i nacken så han får massage varje dag, men ont har han som tur är inte.

Imponerande att du såg det! =) Många struntar i sånt.

Annons:
[Emma-Rhino]
2011-05-02 16:53
#7

kan ju säga att spänningen sitter på vänster sida också…

[mysvensk]
2011-05-02 16:53
#8

Okej vad bra!

Har du testat att byta bett? experimentera med bett både vanliga och bettlösa kan vara bra. Hackamore tycker jag själv är fantastiskt, inte optimalt att rida dressyr på men kan vara bra att använda en period iaf för att få honom att slappna av mer.

Vad bra att ni masserar honom:)

Jag har ett öga för detaljer;)

[Emma-Rhino]
2011-05-02 16:58
#9

Haha inte alla som har det.

Jag tror att det är pga att jag köpte honom i sommras, han gick ner sig jättemycket och har fått spendera vintern med att äta upp sig.

Så nu är han igångsatt igen med skritt hela våren.

Detta är andra  träningen och han vill inte slappna av. Lite av lathet och mycket av honom som person. Han vill ha en trygg och säker ryttare.

Kanske borde ha någon olja när han masseras…?

Han är väldigt känslig för tygeln och ska är en häst som rids med säte och lår. Så ska kolla på det med bettet. Skadar ju inte att pröva… Tack för tipset! =)

[mysvensk]
2011-05-02 17:01
#10

Oljor är bra! Använd gärna en med lavendelolja i och/eller kamomillolja för det är extra avslappnande!

Finns det någon blogg där man kan följa er utveckling?:)

[Emma-Rhino]
2011-05-02 17:05
#11

jag har en blogg som det är meningen att jag ska hålla efter =)

http://lifeiscrazy-crazygirl.blogspot.com/

Är bra att dokumentera för sig själv också, hittade spänningen på vänster sida härom dagen så den vill jag ha koll på så det inte blir mer. Är väl som med oss människor, är man spänd på ett ställe så belastar man fel och får då ont på andra ställen…

[mysvensk]
2011-05-02 17:11
#12

Tack:)

Jo det är ju så:/

medde
2011-05-02 19:18
#13

Tycker din häst ser riktigt fin ut. Okey säger jag med bett byte med mera, man att rida på ett hackamore tycker jag att man inte bara sätter på och rider iväg på.. Okey visst finns det olika skänklar på det men men,,,,

Jag har jobbat och pysslat med travare i över 20 år, och deras rygg är A och O i travet då tröttheten tar in, och travet ska hålla ihop med käken på. Men inte kan man se på en bild om hästens rygg är stel.. Ta mig rätt nu,menar inte att låta vass..

Emma klart det finns hästflok här. Den Medarbetare kollega RitaS har häst. Jag har haft hästar och även fött upp några travare. Verligen kul du visar bilder på din kille.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Emma-Rhino]
2011-05-03 11:21
#14

Du har rätt Medde. Man ska inte anklaga en häst för ryggproblem eller ha ont genom en bild.

Många hästar spänner sig i ridningen. Leffe spänner sig då han helt enkelt skiter i vad jag säger. Han försöker ta tygeln och dra mig hem igen. Väldigt ofta börjar han backa, allt för att jag inte ska ha kontrollen.

Så på bilderna är han trött då vi har travat en bra stund samtidigt som vi har en tyst kamp över tygeln.

Han vill helt enkelt inte slappna av och ge mig kontrollen riktigt än men vi jobbar på det.

Så, han har inte ont och är inget offer utan bara envis som en åsna.

Men pga denna envisa spänning så har han fått en spänning på vänster sida men han har INTE ONT. =D Vilket jag vill få sagt.

Ps: vilken dåligt sits jag har… sitter ju alldeles för långt fram, men detta pga vår kamp om tygeln.

medde
2011-05-03 11:50
#15

Tack emma!

Travarens ben är på ett sätt A och O, men då dom blir trötta elller "tappar" travet som är deras rygg så viktig, den måste vara på topp, Eftersom dom är uppkäkde och behöver då "lägga" sig i käken, Men en dålig rygg skulle det inte fungera alls. Man jobbar mycket att även få en stark bra rygg, Vilket vi alla gör, så då kände jag att genom en bild på en pålle kunna säga den har ont i ryggen samt att det har eller finns ett problem där kände jag var lite för snabbt dömt.

Det kan vara många andra orsaker som gör att bilden inte ser "perfekt" ut, vilket du även sa och förklarade väldigt bra i ditt inlägg.

Men visst massage är bra för pållen, inget snack om den saken..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
2011-05-04 20:00
#16

Kan ju meddela att spänningen på vänster sida är helt borta efter några dagars massage, och han är mycket mer avslappnad vid ridningen nu =) Märkte det idag på banan då han inte spände sig alls när jag tog tygeln.

Linnea
2011-05-05 16:31
#17

Om du lutar dig lite bakåt och länger tygeln lite så blir dina axlar mer avslappnade. Om du slappar av så slappnar hästen av. Men jag vet att det är svårt om hästen drar eller så.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Emma-Rhino]
2011-05-05 17:50
#18

#17 jag vet jag vet =) Längre tygel är inga problem. Grejen är att jag ger inte längre tygel i denna situation för då hade han vunnit. Han har testat mig sen han kom förra sommaren och jag har inte råd att låta honom vinna. Då skulle hela vårens träning om ledarskap osv gått åt skogen.

Men längre bak borde jag verkligen suttit… Men som sagt, han är duktig på att dra mig framåt…

Tränade igår igen och då gick det jättebra även i traven, han tog inte tygeln alls!

Önskar jag haft kamera då vi var i klass med Patrik Kittel Flört

medde
2011-05-06 11:16
#19

Så kul att går framåt.

Släpper du ut på sommarbete/vila eller väntar du "tråkigare" årstid. Då jag hade mina så var sommaren bästa tiden för oss, så bete fick vänta till lite senare.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
2011-05-06 14:06
#20

nä det blir ingen vila här inte =) självklart går han ute hela sommaren men rida gör vi ju ändå. Blir vila under vintern istället.

Annons:
medde
2011-05-06 19:14
#21

Jag körde också med en vintervila. Sommaren är ju bästa tiden..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
2011-05-11 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag får väl visa en bild på Kex i sin nyaste sele här för någon vecka sen :)

Bakselen är en sele jag fick låna, den visade sig vara för liten så bärremmen halkade bak mot svansen. Nu har jag haft sadelmakare ut för att ta mått så hon kan göra en egen baksele till Kex :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Emma-Rhino]
2011-05-11 13:50
#23

#22 tjusigt =) riktigt fin häst!

Rita-S
2011-05-11 13:50
#24

Tack! :D Han kan nog inte mäta sig med något halvblod, men jag gillar fjordhästen både i kropp och psyke :) Sen är han perfekt för mig! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2011-05-11 15:36
#25

Rita! Han är ju urläckerTungan ute Må tro du är stolt över Kex.

Selen ser ju toppen fin ut på han.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
2011-05-11 15:47
#26

#25 *fnittrar förtjust* Vet jag väl! Cool 
jo selen är superkalas, även om bakselen var för liten. Jag väntade nästan det, det är en sele för ett russ, och kex är inte en liten fjord. Skall mäta honom i slutet på månaden är det tänkt! Måste bara få tag på en mätsticka.

den 26e maj blir min högresta härre på en prick 5 år gammal :) Lagom tid att mäta mankhöjden! Dom gissade han var 146-148 nånstans som 3-3,5 åring, jag gissar han kan ha vuxit över 148 kanske även mot 150 :) Han kommer kanske växa nån centimeter till men inte så många centimeter kommer det bli. men han lär nog iaf vara en häst i storlek, inte ponny! med nöd iaf ;)

Nu är han dessutom inte så tjock som han blev i vintras. Ni vet fjordhästar som svarta hål när det kommer till mat, han sprängde tråden när elen var för svag att inge skräck och norpade alla andras hö tills vi satte honom i en hage där det hade varit rundbal. Då gick han och grävde som en tok i snön för att hitta kvarglömda räster i hela hagen. jag fick sänka 2 kilo på högivan för att forsöka få ner honom i vikten, men tyckte att med 5 kilo hö i dygnet fick han inte sin tuggtid täckt trots han gick och grävde och nipprade hela dagen i hagen, så då fick han nåt kilo halm till kvällen med så han hade lite mer att tugga på. Det gav resultat, nu är han tillträckande lätt mullig ;) jag kan ana revbenen under päls och hud om jag stryker handen med lätt tryck, så det finns några millimeter fett kvar, men inget som är skadligt för honom alls och han kommer nog säkert träna bort det när vi kommer i gång på riktig med ridning, hoppning och körning!

Han hade premiär tidligare i mars på att hoppa med liten lätt ryttare for första gång, sen dess har vi jobbat med annat och i dag är det dags igen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

740tjejen
2011-05-11 16:43
#27

#23

Har också en travare en näpen dam på 9 år. Hon ska sättas igång nu då hon ståt ti 1½ år. då ägaren fått barn väldigt tätt. Nu blir de många skritt turer i sommar.  Hon gillar inte bett så blir hackamore. :)

Annons:
[Emma-Rhino]
2011-05-12 09:22
#28

#27 bra att du skrittar i sommar. Många sätter igång sina hästar alldeles för fort =(

Rita: Vi har haft en fjording i stallet somflyttade i våras. Jag vet hur de är =) förra sommaren hittade jag henne i trädgården flera gånger då hon rymt ifrån hagen! =)

Jättefin är din häst. Halvblod har blivit så sönderavlade så de är inget att hänga i julgranen längre tyvärr =(                      (Oftast!)

Rita-S
2011-05-12 10:10
#29

#28 men vissa linjer inom halvblodet är riktig bra blodslinjer. när du kliver upp i prisklasserna kommer du ju in på dom bra blodslinerna som inte är sönderavlad. Men det är kanske en diskution för en annan tråd :p

Kex håller sig snällt i hagen sommarstider för då fungerar ju elen genom trådarna ^^ Problemet vi hade i vinter var snömängden och frosten som gjorde att det blev för svagt så han tappade respekten för tråden, han stannade inte kvar mer än så länge han hade mat. Det var inga problem fram till lunch för då hade ingen annan häst något mat i hagen, men så fort lunchen kom och han vräkt i sig sin mat så sprängde han tråden och for in till nån annan där han kunde norpa mat. Så.. han blev drygt rund kan man säga :p

Men han är bra nu. Någon millimeter fett fortfarande, men inget som det är brådskande att få bort kan jag ju säga.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

740tjejen
2011-05-12 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här är bilden på travardamen som ska sättas igång.

[Emma-Rhino]
2011-05-12 10:57
#31

#30 Hon är fint musklad så det ska nog inte vara några problem att sätta igång henne.

740tjejen
2011-05-12 16:11
#32

Har nog fördel att hon gått i stor hage och haft tjurar som sällskap innan hon kom hit.

medde
2011-05-17 20:04
#33

#30 Travtok som jag är, så blir jag alltid nyfiken på stammen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
2011-05-17 20:32
#34

Jadu, får fråga ägaren om den, för vet ej, men ska tydligen vara bra. :) Återkommer när jag vet.

Annons:
medde
2011-05-17 20:34
#35

Ja inte kan jag fråga ägaren. Trodde hästen var din.. Var bara nyfiken då jag haft travare och en liten uppfödning.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
2011-05-17 21:56
#36

Hehe mena att jag skulle fråga :) Såg nu att svaret kunde misstolkas.

medde
2011-05-18 09:37
#37

#36 Kul! Men jag ska väl även säga att hon var fin på bilden.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
2011-05-18 10:35
#38

Tack, skulle sett henne när vi släppte ihop henne med hästarna. svansen rakt upp och världens härligaste hals och vilket steg. Hade fått de steget uppsuttet så hade alla dressyrnissar fått stryk på dressyrbanan. :)

medde
2011-05-18 10:38
#39

Jag tävlade mest bara på skoj med min travarhingst i lättare klasser i dressyr. Vilket var verkligen kul, då man kom med sin "gaphals" och sin långa travarman. Blickarna var många och långa.. Men efter så blev det mycket beröm att han var så duktigt och väckte intresse, då man talade om att han var en "starthäst" och ännu aktiv inom travet.. Superkul.

Så all lycka till med pållen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
2011-05-18 12:40
#40

Ja alltid roligt när de elaka skratten tunnar ut och de står med hakan nere i backen.

medde
2011-05-18 12:42
#41

#40 Så sant så..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Upp till toppen
Annons: