Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1586 ggr
WinterPrince
2011-04-23 19:02

Översocial get

Hej!

Vi har en get i stallet där jag har min häst. Hon är übersöt och ganska snäll. Men…

… hon vill gärna följa med in i sadelkammaren, vilket hon inte får.

Av gammal vana försökte jag mota bort henne genom att ta ett steg fram och stampa lite i marken (funkar på hästar). Men hon satte bara ner huvudet och skulle stånga mig.

Hur funkar Getter egentligen? Hur ska man tänka när man t ex har en get som ställer sig ivägen och inte flyttar på sig?

Annons:
[Emma-Rhino]
2011-04-25 14:00
#1

Hej.

Du det där låter jobbigt =(

Kan tyvärr inget om Getter. Men man kanske ska ta och tänka som en get hur de nu tänker.

Hur gör getledaren i en flock Getter?

Har den andra Getter eller är den ensam? Då kanske den skulle behöva en kompis så den har någon att vara social med.

WinterPrince
2011-04-25 16:46
#2

Det är det som är frågan! Hur tänker en get egentligen? Hur funkar en getflock? Jag har då ingen aning!

Som tur var är hon oftast bara ute och springer på förmiddagarna… så det är inte allt för ofta man behöver tampas med na…

Rita-S
2011-04-26 08:10
#3

En get tänker presis som alla andra flockdjur, och vill vara med sin flock. Dom har stärk vilja och kan vara rätt egenrådiga, så man får bara vara bestämd tillbaks. Dom är mycket sociala, och nyfikna som ingen andra Gårdsdjur jag har träffat, mer intelligenta än får dessutom och låter sig inte narras lika lätt. Att stompa med foten hjälper foga på dom dessutom, vilket du ju har märkt, dom tar det nog mer som lek tror jag än som bestämthet, eller anser att dom har högre rang än den som stompar.

En get låter sig inte jagas bort så lätt, utan man får leda bort den. Altså kommer du nog längre med att ta tag i ett horn och vänlig men bestämt gå i väg med den. Få Getter gillar att man tar tag i hornen så dom kommer kasta med huvudet och rycka för att komma loss, har man ett halsband är det bättre att ta tag i detta i stället.  En get fölger nämligen ledargeten i en getflock dit man skall gå, det är inte så att ledaren vallar övriga dit man vill så som hingstar ofta gör. Om en lägre rangerat get skulle forsöka utmana en högre rangerat get blir det knuffandet och stångandet tills det är uppklarat, dom stompar inte för annat än eventuell varning mot andra hot om dom väljer stompa alls.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: