Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 4837 ggr
krimskrams
2011-03-09 20:35

Ankor!

Jag skulle eventuellt vara intresserad av att skaffa Ankor och Höns!

Måste Ankor ha konstant tillgång till vatten att simma i?

Hur gör man på vintern?

Räcker det med en större balja som de kan plaska i eller måste man anlägga sjö? Förvånad

Annons:
janehellen80
2011-03-10 07:15
#1

Ingen expert men en balja räcker lr barnpool .. på vintern får du stänga in dom som m Höns

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Rita-S
2011-03-10 07:37
#2

Ankor bör ha tillgång till vatten året runt, om inget annat så stora baljor med vatten så dom kan doppa sina huvud, och om du vill ha kyklingar måste dom ha vatten för att para sig i då det sker i simmande tillstånd :)

Du kan kika mer här!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TheoA]
2011-03-10 16:44
#3

Annars kan man ju alltid ta ut dom en gång i veckan på vintern med en balja med lite ljummet vatten så dom får simma :) Många Ankor tycker om att gå ut på vintern.
Men på sommaren kan man ha en lite större balja eller badkar, badkar kan man ofta få billigt om dom har nån skråma eller så..

[TheoA]
2011-03-10 16:54
#4

På vintern så kan det räcka att få gå ut och bada i lite ljummet vatten 1 gång i veckan..

På sommaren kan man ha ett nedgrävt badkar som man kan få billigt oftast.. Eller så kan man gräva en grop och lägga ner en plastdamm.. Också ganska praktist.

Elshira
2011-03-16 11:13
#5

En bekant med både hönns och Ankor har en liten barnpool på sommaren åt dem, och på vintern brukar hon ha el lite större balja (så de kan doppa sig ordentligt bara) ett par gånger i veckan medan hon ändå är ute i hönnshuset några timmar åt gången (kallt vatten har hon, de har isolerande fjädrar så det är ingen fara men visst är det säkert mysigare med varmt om du har möjlighet att bära).

De brukar komma tillbaka efter en 30 min eller så när de tröttnat på att bada och "sandbada" på jordgolvet där inne istället så de blir skitiga och fina igen! xD

Hakuna matata!

Aribigga
2011-05-15 16:34
#6

Vi har en balja åt ankorna på vintern och en sådan båt-barnpool till dem på sommaren. De får gå ut på vintern också så baljan står utanför så får man byta vatten när det fryser till is.

Deras hus är inte uppvärmt men de har ordentligt med halm att sova på.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: