Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1858 ggr
Rita-S
1/19/10, 10:16 AM

Presentera dig?

Sajten värkar som den sakta vaknar till liv, vilket jag tycker är underbart. Kanske vi skulle forsöka presentera oss vi som sitter här och läser och skriver? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rita-S
1/21/10, 11:13 AM
#1

är det värkligen ingen som vill va med på att presentera sig?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
1/21/10, 11:27 AM
#2

Förlåt oss Rita-s  vi som varit härinne på sajten. Har haft fullt upp med att få igång den med lite trådar och artiklar. Sedan kanske vi varit blygaFlört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
1/21/10, 11:44 AM
#3

Ja, ni värkar värkligen blyga ;)Dra i gong en hel sajt är typisk blygsamt? :D

men ni är förlåtna!

Jag får väl öppna balet då..

Rita heter jag, värd för Fibromyalgi och Julen, aktiv djur och naturälskare, utbildning från lantbruket och förhindrad från att arbeta med det av min egen förräderska kropp.

Är gift, har häst, hund, och 3 Katter. äger en bostadsrätt i hälsingland, jobbar som kundmedarbetare för ett större datorföretag.

älskar litteratur och musik, skriver själv för skoj, har sjungit i kor och spelat i korps.

Är norsk av födsel och lätt dyslektiker så ni får förlåta några små gramatiska fel i bland.

Stora delen av min tid går åt arbete och djuren, samt att läsa och skriva. Jag är även en riktig nörd och spelar gjärna datorspel, skruvar på datorer, felsöker dom (mitt arbete slutar inte bara för att jag kommer hem, när man väl är hemma ringer familjen….) och programmerar hemsidor för skoj.

Som norrmann trivs jag riktig bra i Sverige, har inget osnackat med söta bror, men jag är fortfarande Norsk i hjärtat och själen.

Jag gillar att va social och vill gjärna ha nya vänner, men litegrann begränsningar får min sjukdom pracka på mig vilket gör det aningen svårare. Tack vare jag är nörd öppnas dock möiligheter via internet i stället.

jag kan även uppskatta ensamheten när den är självvald. Lyxigt är det att kunne välja.

Jag älskar doften av djur i näsan. jag drömmer om att köpa en liten gård så jag kan ha min häst hemma, fast då kanske det blir mer än en med… Då vill familjen nog utökast med en kossa eller två, ett får eller fyra, några Getter, nån åsna, Höns, Ankor och gjäss, kanske även några Kalkoner och kaniner. Inget stora kvanta, bara för "eget hushåll".
Det vore perfekt om man även kunne fixa solpanel och en liten vindmölla så man kan fixa sin egen el med…

Jag har stora drömmar. Jag vill förändra världen. men som ensam människa måste jag börja med små små steg och förändra dom saker jag själv kan kontrollera: Mig, mitt liv, mina val och mitt förbruk.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sissie
1/21/10, 11:48 AM
#4

Wow. Det var fina drömmar det! Hoppas dom blir förverkligade också. Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
1/21/10, 1:26 PM
#5

Jag vill först tacka för inbjudan hit och önska er lycka till med en intressant sajt. Glad

Är ni nyfikna på mig så är det bara att klicka på min Avatar och läsa vidare. En annan vill inte göra så stort väsen av sig… Flört

sissie
1/21/10, 3:07 PM
#6

#5 Du är för gullig du!Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
nera
1/21/10, 4:19 PM
#7

# 6 Dito Glad

bluemary
1/21/10, 10:23 PM
#8

Helt rätt nera, jag känner detsamma,att jag vill tacka så mycket
för inbjudan hit ! Glad

Salo
1/29/10, 1:22 PM
#9

Hej! Vad roligt med en sånhär sajt, passar mig. Jag en 26åring som förverkligade en av mina drömmar för lite över två år sen då jag och sambon skaffade oss en liten hästgård. Här bor vi nu med våra två hästar (plus 7 inackorderingar), tre Katter. 18 Höns, två tuppar och två tamråttor.

Mina största intressen är djur och natur, tornerspel och medeltid, skapande i olika former.  Ja, det är jag i korta drag… fråga gärna om ni vill veta mer.

Trollhassel
1/29/10, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Härlig sajt! Hoppas att den kommer igång ordentligt!

Jag heter Myra och bor i lägenhet för tillfället. Trivt egentligen inte med att bo såhär, men ekonomin tillåter inget annat för tillfället.

Jag är uppvuxen på landet på en vacker gård i södermanland. Min far har varit produsent av ekologiskt nötkött fram tills nu, då han satsar på enbart ekologiskt jordbruk. Jag har vuxit upp i en idyll med jordgubbsodling, kossor, Getter, hästar, Höns, Ankor, kaniner och gud vet allt. Djurhållningen har varit oerhört sund och relativt småskalig med inriktning på kvalité och god djurhälsa.

Naturen och djuren ligger mig varmt om hjärtat och det gör mig ont att se att denna typ av djurhållning jag är van vid, knappt är ekonomiskt hållbar längre.

Hoppas att kunna deltaga i intressanta trådar i denhär sajten och att vi kommer kunna vrida och vända på många halmstrån i lantdjurens höstack.

Bilden föreställer mig och min tvillingsyster som små med ett par fina vädurskaniner.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

sissie
1/29/10, 9:14 PM
#11

Välkommen hit Trollhassel. Vet att du har en del icke lantdjur hemma.Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Trollhassel
1/29/10, 9:30 PM
#12

#11 Jajjemen! Det har jag! Min lilla spindelfarm :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

medde
1/29/10, 11:29 PM
#13

Hjärtligt välkomna ska ni alla vara. Jättekul att få läsa om er. Hoppas vi kommer att ses bland trådar och kanske era egna startade trådar härinne på sajten.

Välkomna in till sajten lantdjur

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Vattnadal
1/30/10, 1:03 PM
#14

Jag heter Elin och köpte för ca 1 1/2 år sen en lantgård tillsammans med maken Krister. Vi skaffade den egentligen för att vi har drabbats av polarhundssjukan. Vår första husky drev oss till fler, och efter ett tag var det ohållbart att bo kvar det lilla samhället med grannar. När Odlingen dök upp till salu slog vi till. Stor sönderrustad Hälsingegård, gården är från ca 1700 (vällingklockan är gjuten 1704), bostadshuset brann och blev uppbyggt igen ca 1900.

Vi har en stallbyggnad där ena änden är stall, med Hönshus, 2 hästboxar och en mindre avdelning där jag har kaniner. Boxarna bebos inte av hästar, får i den ena och en ensam tupp i den andra. Fåren kommer dock att ta över båda, misstänker jag. Till sommaren blir det ev Getter oxå, antingen afrikanska dvärgar eller någon allmogeras.

Andra änden av stallbyggnaden har vi hundar i. Vi har hittills 4 hundgårdar och alla har en innedel med koja i stallbyggnaden. Runt hundgårdarna har vi ett hägn så att de kan få springa lösa och härja runt mellan varven. Utehundarna är alla siberian husky (en oregistrarad), för tillfället 2 hanar, 3 tikar och 4 valpar på 10 v, där en tik och en hane ska stanna, 2 tikar är till salu). En alaskan huskytik sover inne men är i hundgårdarna dagtid, och sen har vi mina 2 bortskämda, Vidar, alaskan huskybastard och Vittra, goldentik på 10 mån, som bor inne. Vittra är gärna i hundgården och busar, Vidar hatar det, och är bara där de dagar jag jobbar så länga att han inte kan hålla sig om han är i huset.

Sen har vi en jättestor lada där vi kan parkera bilar, förvarar båten åt pappa, ställer på tok för mycket bråte, bygger medeltida värdshus i gamla fejset och på övervåningen ska jag röja för att kunna hålla hundkurser inomhus.

Inne finns det en tammusuppfödning, lite småfåglar, insekter, terrarium och akvarium.

Drömmen för min del är att i framtiden ha även linderödssvin (en galt och en sugga, och så försäljning och slakt av kultingar varje höst), ovan nämnda Getter, svensk gul anka, och kanske alpackor. Häst skulle jag vilja ha, men är inte tillräckligt frisk i kroppen. Samma sak med kor, skulle SÅ gärna ha fjällkor, gärna då fjällnära, eller rödkullor. Fast då måste jag nog sluta jobba och kunna leva på gården, och det tror jag inte riktigt går…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

sissie
1/30/10, 6:50 PM
#15

Låter härligt. Mycket jobb kan jag förstå att det blir, men är man två och kan hjälpas åt så blir det ju både roligare och lättare.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

SwedenZoo
1/30/10, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hej!

Jag vill först tacka för tipset om den här sajten!

Jag heter Rickard Sjödén. Jag bor inte på en lantgård, eller liknande, men är intresserad i allt som har fyra (eller två) ben och rör sig framåt (eller i sidled , som krabbor). Jag är speciellt intresserad i exotiska djur, vilket nu blir vanligare på svenska lantgårdar. För övrigt är jag hobbyfotograf, och fotar i djurparker till vardags. Dessutom startade jag för några år sedan min egen djurparks sajt, specialliserad på Svenska Djurparker. I veckan har jag också utökat till nordiska djurparker.

 I framtiden hoppas jag kunna driva en lantgård (eller mindre djurpark) med exotiskt boskap (zebu, jak tex.) och olika kameldjur (tvåpucklig kamel, alpacka, lama, guanaco). Önske djur är tillexempel mara, kapybara , struts, emu och präriehund.

Stora visioner, i en liten människa (=.

Hoppas vi på den här sajten kan diskutera de flesta djursorter som hålls i svenska lantgårdar.

//Rickard

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

monsterblom
2/1/10, 3:32 PM
#17

kan ju presentar mig lite kort…
hittade precis hit till den sajt, helt underbar!
jag är 19 år och heter michelle. är utbildad skog och jordbruksbonde. har jobbat med får och nöt (för kött prod.) älskar djur och alltid gjort. är född och uppvuxen i stan halv mitt liv. flyttade till en familj på landet när jag var 14-15 år och har aldrig ångrat mig.

familjen har 200 tackor och cirka 15 kor. jag har tillsammans med sambon 4 hästar som snart blir 7. har två hundar, BC, den ena vallar den andra är rent sällskap. sparar just nu på ett startkapital till en gård. kommit en bit men är inte riktig framme. men någon dag ska jag ha min gård. får börja litet och köpa mer mark efter hand.

drömmen är att ha en stor går med 20-30 hästar som ska ingå i en ridläger verksamhet samt att ha får, kor, Höns, grisar och fler lantdjur, för att de är underbara men även för att låta andra komma dit och få se och umgås med djur de normalt bara ser på bild.

vill även kunna vara stödfamilj för barn och ungdomar som hamnat snett eller som inte har familj då jag anser att alla har rätt till en familj ovasett vem man är.

Tom-B
2/1/10, 6:28 PM
#18

Hej! Jag heter Tom, och har redan presenterat mig lite på tråden Jobb i lantbruket. Dels där och på Min personliga sajt kan ni läsa lite grand.

Men det viktiga här på denna sajt är väl att kort nämna mitt 40-åriga bondeliv.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

AnnaLundin
2/1/10, 11:08 PM
#19

Jag heter Anna och bor på gård på landet sedan drygt 10 år, med make och 4 barn. Vi är äkta amatörbönder och vårt jordbruk består bara av djurhållning och bete, så det känns aningen överkurs när det dimper in jordbruksrelaterad reklam…

Vår djurhållning består av får och hästar.

Upp till toppen
Annons: