Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 4306 ggr
Molla
2010-01-30 19:14

Fjällkor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har två fjällkorskalvar, någon annan som har den rasen?

Någon som vet hur mycket kraftfoder man kan ge kalvar? Våra var lite tunna när vi köpte dom, så jag vill fodra på dom.

Annons:
Rita-S
2010-01-30 20:00
#1

Börja med lite och öka på tycker jag?
Dom kalvar vi hadde på gården där jag hadde praktik fick i principen fri tillgong, men dom åt kanske 1-2 kilo om dagen, var iaf ungefär det som försvann från högen varje dag.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2010-01-30 20:04
#2

Jag tycker det är inte allt för lätt att säga hur mycket, då det beror på vad dom äter i nuläget och hur dom är i sitt hull med mera.. Men en sak jag tycker som är viktig, att väga kalvens foder så man vet dom får i sig rätt mängd mat och även rättsammansättning av de olika slags fodren. Då man gjort en ordentlig foderstat

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Molla
2010-01-30 22:18
#3

Korna har fri tillgång till fint hästhö. Vi har ägt dem i två veckor och har under den tiden fodrat med Lantmännens Galant foder, är nu uppe i en giva på ca 1 kg var /dag. Har försökt att läsa mig till hur mycker tag kan ge dem per dag och det verkar som att 2 kilo inte är för mycket iaf.

På nåt ställe har lag läst att de tom kan få fri tillgång… Kan det stämma? korna är ca 6 månader.

Tom-B
2010-01-30 23:31
#4

Hur mycket kraftfoder dom skall ha beror på ålder, kondition och vilket govfoder dom får.

Du nämner "fint hästhö". Tyvär är väl inte "fint hästhö" lika fint till kalvar och kor.

Hästarnas hö är väl oftast senare skördat än vad man brukar till nöt. Om du inte har hästar som hårdjobbar (läs travhästar i full träning).

Ett tidigare skördat hö medför lägre behov av kraftfoder. Men så som jag förstår av "hästhö" så kan du säkert ge upp mot 2 kg. Men det beror ju också på vilket kraftfoder du ger.

Och så är väl också ekonomin ytterligare en parameter att tänka på. Onödigt mycket kraftfoder blir dyrt. Man har också tidigare konstaterat, att om du håller en något låg fodertilldelning vintertid (blir billigare) så kompensationsäter växande kvigor på sommaren (jag antar dom försöksresultaten står sig även idag, men bör kollas).

Slutligen, om kalvarnas avföring börjar bli alltför lös, då har du gett för mycket, samt så småningom bör du ju göra en foderstat, som både tar hänsyn till bara underhåll, behov för tillväxt och hur mycket mjölk de producerar.

Och räds inte att fråga "foderexperten" på Lantmännen, eller den foderleverantör du har, om råd.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Molla
2010-01-31 01:01
#5

#4 Tack!

Våra kossor ska varken bli mat, eller mjölkkor, målet är "bara" att få de i hälsosam kondition.

Jag frågade där jag köpte fodret hur stor giva jag skulle upp till, han sa att jag skulle kolla på säcken, men där stod det inte…

Höt kan jag inte ändra på, har bara hästhö hemma.

Tom-B
2010-01-31 11:21
#6

Vad skall du ha dom till då? Bara gulla med?

Fjällkor Är gulliga. Har ett litet annat kynne än de två andra svensbka mjölkkoraserna,

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Molla
2010-01-31 11:43
#7

#6 Vi ska ha dem tillsammans med hästarna, så att hästarna blir ko-vana. Vi säljer många hästar som sedan tävlas på kor, då är det ett pluss om de sett kor innan försäljningen. Jag tror också att vi kommer att se vilka föl som föds med cowsense, vilket är bra att veta inför försäljning.

Men visst kommer vi att gulla med dem också! =)

Tom-B
2010-01-31 12:01
#8

OK! Du kör med Westernridning förstår jag.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Molla
2010-01-31 20:43
#9

För tillfället ligger ridningen nere, aveln tar all tid. Men visst är det westernhästar vi har! =)

Upp till toppen
Annons: