Annons:
Etikettvilt
Läst 7200 ggr
medde
2010-01-18 10:28

Belgian blue

Det har nu i dagarna talats mycket om rasen belgian blue. Detta är en nötkreaturs ras som är framavlad med sitt genetiskt  fel som är att en frekvens av en dubbelupsättning av naturlig mutation som inaktiverar myostatin, ett protein som hämmar muskeltillväxt. Vilket ger en enorm köttproduktion på detta djur.

Men nu till saken. Då har det både lovats att vi konsumenter inte ska ha kött från detta djur i diskarna. och att landet inte ska befatta sig med den här rasen. Men nu har det framkommit att den finns här och tagit sitt fäste ganska hårt. Det ska ha smugglats mycket sperma in i landet och många korsningar finns bland annat i våra egna svenska nötdjur. Nu börjar det även att talas om inavel på just denna ras i här i landet!

Men även att konsumenter som äter nötkött, har garanterat köpt kött rasen belgian blue, utan att veta om det. Får mig att reagera. Vad kan vi lite på och inte? Vad har du för åsikter om rasen belgian blue?

Läs vidare om rasen här

Se bilder på belgian blue

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
sissie
2010-01-18 23:44
#1

Jag vill inte ha kött från dessa missfoster som skapats av människan. Det är ju sjukt att ta fram ett så vanskapt djur.Rynkar på näsan

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
2010-01-19 10:14
#2

Jag gillar inte konseptet alls.

Visst är det även genetisk manipulation när vi människor medvetet avlar på individer med önskade karaktärdrag, som tex stor muskelmassa, det är ju så vi har fått fram våra stora köttkreatur, men att gå inn i ett laboratorie och skapa ett djur med dubbel muskelmassa på det sätt Belgian Blue har skapats bjuder i mot allt jag håller som förnuftigt och sunt tankesätt. Att selektivt avla med en tjur som får betäcka kossor är iaf något mer mot det naturliga även om det är vi som välger vilken tjur som får damerna och inte djuren själv.

Jag anser att skal vi ha djur med mycket kött får vi faktisk få fram det på vanlig sätt vid att avla på individerna med störst muskelmassa. Man får iaf då djur med enhetlig proportioner. Jag kanske är gammalmodig men då vill jag nog hellre va det i fortsätningen med.

Sen tycker jag det får finnast nån måtta på våran strävan efter mer för mindre. Nån stans måste gränsen gå.

Själv köper jag gjärna kött som är ekologiskt kravmärkt från en lokal gård här jag bor. Djuren lever i stora öppna utor, får gå ute hela året, även grisen, och nu skal dom sakta bygga upp en stam av nöt med

Jag blir dessutom riktig lädsen att se folk marknadsföra med "vi har svensk produktion av rasen Belgian Blue" när jag googlar på nätet.
Jag vill inte ha något med denna ras att göra som konsument, och vill gjärna se skärpning av regler, att man får märka köttet med belgian blue om det kommer från detta. Jag skulle inte se Belgian Blue som EKOLOGISK kött, det är inte tillkommit på naturligt ekologisk sätt även om djuret kanske får leva naturlig och kravmärkt..

Jag har mycket stärka kjänslor runt detta utan att jag kan lyckas förklara med ord vad jag menar, så jag hoppas bara mitt flum ger nån mening här.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

nera
2010-01-20 23:11
#3

Nej usch och fy säger jag. De stackrarna ser ut att inte få plats i sin egen kropp ens..

medde
2010-01-21 10:34
#4

Eftersom vi är nu ett EU land kan vi inte  förbjuda denna ras. Men nu kommer jordbruksminister Eskil Erlandsonn att försöka få  till ett beslut att förbjuda denna ras inom hela EU.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bluemary
2010-01-21 10:54
#5

För mig som är vegetarian finns det bara ett sätt att lösa sådana
här problem, just att inte äta kött. Normalt sett så brukar jag inte
lägga mig i vad andra äter, det bestämmer var och en själv.
Men i sådana här situationer så lyfter jag fram det försiktigt, detta är
ett av skälen till att jag inte vill äta kött.Glad

Rita-S
2010-01-21 11:03
#6

Jag kan inte leva vegetar alls, då blir jag sjukare än nånsinne. Så inte ens detta är et argument för mig att sluta med att äta kött.
Jag vet forövrig om hur mycket som helst produktion av grönsaker och korn som dödar inhämska djurarter, fåglar och innsäkter med, pga konstgjödsel som används i andra länder inte är lika bra för miljön som den som används i skandinavien, besprutningar och mycket annat.

Men som konsument ligger makten hos mig att motarbeta alla former för miljöhot antigen det är grönsaker eller kött jag köper vid att jag bevisst välger sådan som inte tyr till miljögifter, genmanipulation eller dårligt djurhåll.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Linnea
2010-01-27 12:30
#7

En av de sjukaste sakerna i detta sammanhang är att korna sällan eler aldrig kan kalva naturligt, det är kejsarsnitt som gäller. Hur kan man avla fram ett djur som inte ens kan föda själv?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rita-S
2010-01-27 12:37
#8

86% måste kalva med keisarsnitt…. Ja, det är helt sjukt. Hur dyrt kostar inte keisarsnitt? HUR kan det då va lönsamt med anlag för dubbla muskler om du måste forlösa med en dyr operation? Det lär knappast gå på försäkringen då detta är att förvänta med rasen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sissie
2010-01-27 13:28
#9

Nopp det gör det inte. Agria tex vägrar att försäkra kor av rasen Beligan Blue eller djur av korsningar med BB. Bra gjort av dem. Vet inte hur de andra försäkringsbolagen är.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
2010-01-27 13:35
#10

Jag gillar brått Agria igjen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2010-01-27 18:42
#11

Tror att det gäller alla försäkringbolag inom Sverige. Men eftersom vi är ett EU land och rasen är ok inom EU, så finns det säkert något bolag som tar in rasen och försäkrar utanför våra gränser.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2010-01-27 18:50
#12

Säkert.Rynkar på näsan

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-01-27 20:02
#13

Sulle tro att det är så.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Rita-S
2010-01-27 20:13
#14

Nån försäkrar det nog, men jag är glad Agria inte gör det. Undras om folksam håller sig undan med, där har jag hästen..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2010-01-27 20:35
#15

Tror alla i sverige gör det. Men inte helt 100 säker.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2010-01-27 22:41
#16

Man kan väl fråga sitt försäkringsbolag rent ut. Eller kolla på deras hemsida.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

sissie
2010-01-27 22:43
#17

Det jag kan få fram på Folksams hemsida är att de bara försäkrar hund, katt och häst. Inga lantdjur

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
2010-01-28 08:55
#18

ja jag kunde inte hitta nånting om nåt alls, och när jag sökte på Belgian Blie tyckte dom att "menar du Belgien Bli?" i sökmotoren :) Lovande!
Men jag skal va HELT säker och ringa dom.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Tassy]
2010-01-28 14:21
#19

Djurplågeri på hög nivå, ush! Jag ser verkligen ingen fördel med belgian blue.

medde
2010-01-28 14:45
#20

Hittade på denna länk om belgisk blå

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
2010-01-28 14:47
#21

Även denna länk sida innhåller mycket bra info om belgisk blå

Scrolla en bit ned på sidan så finner ni det

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bluemary
2010-01-28 18:29
#22

#19 Tassy, vad är det för en liten söt vän som du har som
avatar ??? Vem är det ?Glad

[Tassy]
2010-01-28 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 Det är en liten persisk jird vid namn Chili. Glad

nera
2010-01-28 20:22
#24

# 23 Jisses vilken söt en Glad

sissie
2010-01-28 20:30
#25

#23 Ursöt liten rackare. Full fart förståss.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Tassy]
2010-01-28 21:37
#26

tack tack!

Givetvis full rulle :)

medde
2010-01-28 22:50
#27

Den skull man vilja ha!! Men nu är huset fullt. Men ´jisses så söt

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Sehvrin
2010-01-29 20:25
#28

#2 Jag trodde mutationen var naturlig? Fast oavsett vilket tycker jag att det är fel att avla på den.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

medde
2010-01-29 20:29
#29

För mig är det inte rätt som dom ser ut och lever. Enbart på våran bekostnad

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bluemary
2010-01-29 20:31
#30

#23 Otroligt söt ! Det ser ut som om Chili blir lite blyg inför
kameran, "ska du ta ett kort på migGlad".

Som ung så hade jag totalt 8 hamstrar som var mitt allt.
Kommer att tänka på dom när jag ser lilla ChiliGlad

[Tassy]
2010-01-29 23:02
#31

#30 Hehe, jo nog är han lite blyg för kameran alltid, konstig mojäng som blixtrar konstigt :)

bluemary
2010-01-29 23:11
#32

#31 Men man ser att han verkligen gör sitt yttersta för att
bli riktigt fin på kortet. Och han lyckas suveränt ! Glad

[Tassy]
2010-01-30 00:38
#33

#32 Ja faktiskt, otroligt nog satt han still i flera minuter och lät sig fotas, annars brukar korten bestå av en lång suddig svans Skrattande

Tom-B
2010-02-01 11:58
#34

Bokrecenssion:

"Monsterbiff till middag" av Torbjörn & Ylva Esping.

En redovisning bl a om Belgien Blue. Dito om slakteribranchen.

Det är frustrerande att läsa om hur det går till inom mitt gamla yrke. Enda trösten är att jag själv aldrig befattat mig med Belgisk blå, och i övrigt försökt hålla etiken högt inom både produktion och industri. Men det är inte lätt för praktikern att få insyn i allt som sker inom ens egen industri.

Författarnas slutsats blir dock att man kan försvara bruket att äta kött. Men djurindustrin är de mer kritiska mot.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
medde
2010-02-01 12:06
#35

Dom sista orden är väl så rätt det bara kan bli Tom-B. Djurindustrin är det värsta. Som dit det bär hän tycker jag

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2010-02-01 12:18
#36

På många gårdar är djurproduktionen i mångt och mycket att likna vid en industri.

Jag hade själv en mindre slaktsvinsbesättning, men försökte sätta etiken och djurens välmåga högt, så gott det gick.

Resultat: ingen möjlighet till ekonomi i produktionen. Och när man får lägga till pengar, så blir tyvär resultatet nedläggning av detta. Jag slutade med det, alltså.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Rita-S
2010-02-01 12:51
#37

Jag talade med en som kommer med frun till stallet i går. Han är bonde och alar hereford kossor mäst för eget förbruk men sälger även lite till vänner och bekanta. Han inngår i en ring där man kan byta till sig tjänster mot hjälp. Tex han får halm och korn till kossorna mot att hjälpa med slåtten till grannen, han får hjälp av grannen mot lite kött tilbaks.

Han berättar att en vän till honom har börjat föda upp Belgian Blue. Först var han riktig besviken, tills han såg vad vänen håller på med.. Vänen forsöker slimma djuren tillbaks till sitt ursprung. Enbart 10 % av hans kossor måste nu forlösast med kjeisarsnitt och han ger sig inte förens kossorna har kropp att faktisk föda sina kalvar och keisarsnitt enbart skall förekomma när kalven sätter fast sig av andra skäl som kan drabba varje kossa.  Så han har ju självklart mindre djur än konkurrenter, men han VILL inte hålla på med ekstrem-djuren. Hans mål är en ko som faktisk kan gå, och föda naturligt. DET gillar jag.

Sen berättade han att dom som har orent mjöl i påsen numera omtalar sina Belgian Blue som "Flerfärgat svensk nöt" eller något..
:( Dom forsöker kringgå ryktet till Belgian blue på det sättet.. suuuuuuck

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tom-B
2010-02-01 13:29
#38

Rita! Tro nu inte att jag går Skatteverkets vägar. Jag är den första att tycka att det finns en hel del löjligt i många regler och förordningar.

En gammal tes säger att "Lagar är till för att kringås". Ta det med en nypa salt, för det gäller förstås inte alla lagar.

Visserligen praktiseras detta tjänsteutbyte på många håll (även av mig, förstås), men faktum är, att det är olagligt. Allt skall redovisas, momsbeläggas och skattas för.

Om det finns en lägsta gräns kommer jag inte ihåg.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Rita-S
2010-02-01 13:32
#39

#38 jag är medveten om att det är olagligt Tom :) Men tar dom den risken får dom väl göra det, om dom bara tar sin mult när den smäller.

men jag har för mig det finns en gräns man kan hålla sig under, dock tror jag den är för egen konsumption och inte för salg.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TheoA]
2010-06-22 20:49
#40

Människan är som gudarna över djuren men vi är ju faktist också djur!

medde
2010-06-22 21:32
#41

Vi kan vara grymma ibland..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Upp till toppen
Annons: