Annons:
Etikettgårdar
Läst 1524 ggr
velepa1986
2010-02-09 20:13

Göra med marken?

Hej!

Jag är lite nyfiken och jag vet inte om jag är i rätt forum men min far äger mark, som jag får använda. Jag funderar på att göra någonting med den, kanske skaffa en skördetröska och ta in havre eller liknande. Men hur mycket får man för de? Nu är de svårt för er att säja eftersom jag inte vet hur mycket mark de är..
Vad tjänar man mest på att göra med marken?

Jag vet att de vart fumligt, men ni kanske förstår?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Annons:
Rita-S
2010-02-10 06:49
#1

Om det är tillräckligt mycket kan du ta tex bygg eller korn på den, krossad bygg och korn används lite i hästhållet och det gör även halmen. Havre är vad jag minns billigaste kornsorten at köpa.

Men något korn så får du iaf chansen att få betalad för både halmen och kornet sen!

Eget hö kan du få något mer för per kilo än halmen men då får du inte tilläggs innkomsten från kornet brevid. Blir det bra hö kan du få ett bra pris, men jag tror korn med halm vill ge något mer per sammanlagt kilo än hö.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

velepa1986
2010-02-10 16:28
#2

Vad får man för 1 ton korn eller liknande?

Vad gör ni med era åkrar?
Betesmark? De är några ha, kan man få mer om man gör de till betesmark, låta folk hyra in sina hästar på sommarbete?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Rita-S
2010-02-10 18:17
#3

#2 ton-priset har jag nog inte så koll på, men jag brukar se havre och korn på blocket från 1-2 kronor kilot iaf, varav jag oftare ser Havre ner mot en krona per kilo. Många sälger smått till hästägare som vill köpa 30 kilo här, 50 kilo där o sådan. och sen får du ju även halm, som kan sälgas som rundbalar, fyrkantbalar eller i lösvikt (minst arbete men kräver mer av köpare som då avskräckar en del som vill ha det packat och klart)

Sommarbete är ingen dum ide heller, dock är det lite mindre pängar att hämta där. Mer pängar om du erbjuder att vattna (och därmed se till hästarna att dom lever) dagligen, det kan va värd mycket pängar för en hästägare att veta att hästen har mat och kompis samt att någon ser att den står på alla 4 höver dagligen även om du kanske inte går bort och känner på varje millimeter hästkropp :) det frigör hästägaren från att behöva åka ut varje dag även om man kanske inte skal rida ens. Men det igjen binder ju upp DIG om du inte har någon annan som kan hjälpa dig om du själv skal åka bort på semester några veckor.

Men sommarbete igjen kräver lite mindre arbete, man får hängsla inn och se till el, men i övrigt fixar hästarna rästen själv. Man behöver inte slå eller låta torka eller något sådan med sommarsbetet.

Sommarbete har jag sett från typ 500 kronor per månad, billigaste jag har sett var gratis till en som ville ha sälskap till sin egen som skulle bega i eget beteshage, men jag skulle tro att från 5-1000 kronor beroende på vad som inngår i priset och vart du bort samt beroende på tillgongen på bete till häst i just ditt område borde va lagom. Altså per månad per häst. Det kan va läge att fråga för dig bland ridskolor och tävlingsryttare där för att se vad dom brukar betala för bete och hur långt dom får åka för att hitta just det priset.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tom-B
2010-02-11 11:40
#4

Arrendera ut till en granne = inga driftskostnader, bara inkomster.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Rita-S
2010-02-11 11:42
#5

Mycket bra förslag från Tom ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

velepa1986
2010-02-11 13:30
#6

#4 De är de vi gör nu, kontraktet har gått ut och de är inte förnyat men vi har fortsatt som vanligt. Men han får så dåligt betalt, och när farsan få betalt så måste han va på honom hela tiden för att få pengarna..
Så vi skulle tjäna på att göra sommarhage av hela skiten.. Glad

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Annons:
medde
2010-02-11 19:23
#7

Skiten och skiten, nja så kan man ju se på det:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Anders 50
2010-02-13 11:49
#8

Håller med Tom! Och det behöver ju inte vara till närmsta grannen.

Eller sätt stängsel runt och ta in betesdjur om du inte vill se marken växa igen. Tänk på att stängselmaterial kostar…

Tänk för allt i världen inte på att börja odla något själv när du inte har några maskiner. Ska du leja maskiner till allt så blir det stor förlust.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

velepa1986
2010-02-13 18:14
#9

Traktorer och sädesvagn finns, de är en gammal lantbruks gård..
Ja, absolut kostar stänsel en hel del de är jag medveten om, men man får ju se de som en investering som förhoppningsvis kommer finnas i några år Glad

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Tom-B
2010-02-13 18:53
#10

Det finns EN poäng att själv bruka en så liten mark. 2 hektar sa du. Det är nöjet av att till 100% bestämma och avgöra vad som skall göras med nmarken. Och att utan hinder vandra över sina marker.

Annars lär du inte få något ekonomiskt utbyte av det.

Det lindrigaste vore nog att (förutom utarrendering) så in med gräsfrö, stängsla (ditt eget arbete behöver du ju inte värdera i kronor) själv och sedan hyra ut till betesdjur. Du gödslar inte, utan det blir typ naturbete.

Kanske finns det en fårbonde i närheten som behöver mark (för att kunna göra fler betesgrupper på sina djur) och en del av arrendet betalas iform av en eller annat slaktdjur.

Men spannmål är väldigt tveksamt. Var skall det skördade levereras? Är din traktor och vagn av den kvalitet att du kan ge dig ut på allmän väg med flera ton bakom dig? Hur skall det skördas? Att skaffa egen tröska låter mycket "vansinnigt" i mina öron (inköpskostnad, driftskostnad, underhåll, och du kör garanterat sönder den vid något tillfälle då du som bäst behöver den). Och hyreskostnad! Har du kollat vad en inhyrd tröska kostar i timmen?

Och att odla gräs för skörd är näst intill lika kostsamt. Skörda hö med torkning på fältet låter sig idag knappast göras. Alltså ensilage/hösilage. Vet du vad en skördare och därefter plastare kostare. En seriös hästägare köper inte ensilage utan att du tagit prov och kan uppvisa analys (det har hänt en hel del olyckor med dåligt ensilage). Och vet du vad analysvkostnaden är? Inte billigt iaf.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

velepa1986
2010-02-14 11:23
#11

2 hektar har jag inte sagt, sa att jag inte vet hur mycket de är, men de är mer än så.. Glad

Min hovslagare sa till mej förut att de är ängarna, naturbetet som är de bästa betet för hästar.., han förklarade en hel del, men jag minns inte vad han sa riktigt.. Han är väldigt kunnig hästkarl..
Kan de ligga någonting i de?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Tom-B
2010-02-14 13:49
#12

" De är några ha"

Det tydde jag till ca 2 ha. Men det har ju ingen betydelse vad jag tror.

Ju mer, desto bättre. Ur alla apekter.

Ett naturbete, ängar, är väldigt bra för alla djur, så även hästar. Bara du kompenserar för eventuellt för magert bete med lite kraftfoder.

Och skulle också marken vara lite kuperad, är det ännu bättre för betesdjuren. Ger lite motion, speciellt för växande djur/hästar.

I detta sammanhang kan jag undra vad ni andra har för erfarenhet av egenblandat kraftfoder med korn. Då hittar man en del "osmälta" korn i avföringen. På min tid fanns det två uppfattningar:

1. Kornet var osmält och en hel del näring fanns kvar i kornet

2. Det mesta (allt?) av näringen var iaf "utsugen" ur kornet.

Er erfarenhet?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
2010-02-14 21:11
#13

Vi hade endast kornkross. Så för dig Tom-B kan jag inte ge dig ett redigt svar på din fråga

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Tom-B
2010-02-14 21:29
#14

OK! Och jag vill minnas att falangen enl 2 hävdade att krossa varken behövdes eller var så bra (varför minns jag inte, magstörning?)

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Anders 50
2010-02-14 22:30
#15

Kan inte minnas att våra arbetshästar fick något krossat.

Och jag skulle tro att de osmälta kornen hade näringen kvar. Allt hanns nog inte med att smältas i hästmagen.

Och det var till nytta för gråsparvarna, de hade ju kalas bland hästskiten. För övrigt så finns det knappt några gråsparvar nu på landsbygden sedan arbetshästarna försvann från jordbruken.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Salladshataren
2010-02-18 12:45
#16

Plantera skiten! Flört

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Tom-B
2010-02-18 14:37
#17

Den svenska goda jordbruksmarken, ja även ängsmark har sitt värde för miljön och oss människor, försvinner genom bebyggelse, vägar och igenplantering.

Så, Salladshataren, ditt förslag anser jag vara osedvanligt dumt!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Linnea
2010-02-18 16:56
#18

Korn är för hårt för hästar att tugga. Det måste krossas för att hästen ska kunna tillgodogöra sig näringen. Gäller även havre fast den kan man ge hel såvida man vet att hästen tuggar ordentligt. Om det kommer ut otuggat så är det bortkastade pengar. Krossad säd härsknar dock fort så man måste fodra upp det snabbt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

medde
2010-02-18 17:01
#19

Korn gav vi endast lite av, men som jag sade ovan krossad var den.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Salladshataren
2010-02-18 17:07
#20

#17 Jag var ironisk i mitt inlägg, du behöver knappast kalla mig dum för det.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Tom-B
2010-02-18 17:12
#21

Så kan det vara. Ironi kan ibland vara svår att fatta. Ursäkta!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Salladshataren
2010-02-18 17:13
#22

#21 Ingen fara Glad

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Tom-B
2010-02-18 17:13
#23

#18. På min tid, 15 år sedan, fanns inga framforskade belägg för det ena eller det andra.

Hävdar du att sådana nu finns, eftersom du är så tvärsäker i ditt uttalande.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
2010-02-18 19:50
#24

#23 Nu är jag inte riktigt med nu Tom-B vad är det du menar i dina sista rader. Jag är tyvärr inte med: Vad är det som finns nu?

// SorrySkämsmedde trög nu

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2010-02-18 19:50
#25

Dubbelpost

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2010-02-18 21:40
#26

Officiella forskningsresultat som visar att osmälta korn är lika med att all näring i kornet är outnyttjat.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

velepa1986
2010-02-19 09:18
#27

#26 Ja de har jag också hört, de är ju därför man ska ge hästar krossat korn och tuggar dom inte sönder för dom är så hårda..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Annons:
Anders 50
2010-02-19 09:29
#28

Jag har aldrig hört att krossad säd härsknar. Möjligen om du krossar själv och ställer krossen för hårt så krosset blir för varmt.

Och att hästar inte kan tillgodogöra sig hel säd, eller kan tugga sönder den, har jag heller inte märkt. Då skulle våra arbetshästar förr i tiden inte haft mycket ork.

ps. jag brukar själv tugga sönder korn för att kolla kärnan och om det är moget.   Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Linnea
2010-02-19 09:35
#29

#23 och #28 Det är vad man lär sig när man läser foderstatsberäkning/näringslära för häst nuförtiden.

Hel havre kan de tugga om dom har bra tänder. Korn är hårdare än havre, så korn ger man aldrig helt. Fettet i krossad havre härsknar efter några dagar, vet ej om det gäller enbart hemmakrossad eller även färdigkrossad på säck.

Tuggar du sönder kornet med framtänder eller kindtänder? Hästar tuggar ju inte som vi.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Anders 50
2010-02-19 09:48
#30

Det man läser sig till behöver inte vara den enda sanningen, hästar levde gott på böndernas egna hemmagjorda foderstater förr också, de var ju tvungna att ha hästar som var i trim och orkade.

Och jag vet hur hästar tuggar.  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Linnea
2010-02-19 09:54
#31

#30 Men förr åt väl hästarna mest havre eller? (Inte så hårt.) En häst, precis som oss, kan arbeta bra utan att få i sig all näring den behöver. För inte går väl du och kollar näringsinnehåll i allting du äter och har en lista över alla ämnen du ska få i dig varje dag (som en foderstat). Det går utan att man får i sig allt men det blir såklat bättre om man får det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

medde
2010-02-19 09:58
#32

#30 Visst har du en poäng i det du säger. Min farfar hade tre stycken ardenner hästar som arbetade aktivt i både skog och jordbruket. Inte var det vad jag kan tänka det som jag gjord med mina hästar
" pjosk"  jag hade järnkoll på allt mina hästar foderstad och koll på vikter med mera. Farfar gav sina hästar "redigt" med mat så dom skulle klara av sitt  arbete. Inte stod han och vägde maten med mera. Han kollade sina hästar och såg till att orken fanns ´hullet lagom och hade koll på hur och vilka hästar som skulle jobba i skogen och vem som var kvar hemma på gården och fritidsforska.

Jag tror att förr var det sund "bondförnufft" som styrde.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: