Annons:
Etikettvilt
Läst 1447 ggr
bluemary
2010-02-22 01:43

Saknar vissa djurarter

För stunden så känns sommaren ganska så långt
borta. Med stort hus så sitter jag här med jackan
på mig och fingrarna är stela och vissa börjar bli
vita. Men om man drömmer sig tillbaka till en varm
och fin sommardag så är det vissa djur som jag
har saknat. Här har jag inte sett en nyckelpiga på
säkert 10 år, bara ett fåtal fjärilar och igelkottarna
som jag brukade ge mat (inte mjölk) finns inte längre.
Och det är alltför tyst i trädgården.  Tidigare så brukade
vi sitta på balkongen och njuta av svalornas otroliga
hastighet och flygfärdighet men det är slut med det
också.
För djurens och naturens skull har vi aldrig använt
några gifter utan rivit ogräset för hand, använt
trädgårdsättika o s v.
Har ni också upplevt att vissa djurarter har försvunnit?

Annons:
sissie
2010-02-22 08:07
#1

Fjärilarna har minskat i antal de senaste åren. De har svårt att hitta mat. Skålar med sockerlösning till dem är guld om man kan sätta ut. Likaså blommor och buskar som gynnar fjärilarna.

Nyckelpigor var också länge sedan man såg i större antal. Kommer ihåg ett år när jag var ungeför 9-10 år. Då åkte jag med föräldrarna med en färja mellan danmark och sverige. Det var nyckelpigor över allt. Allt som var vitt var täckt med nyckelpigor. Gatsoparna sopade inte skräp utan nyckelpigor. Helt otroligt mycket nyckelpigor.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-02-22 10:06
#2

Nyckelpigor brukar vi i massor vid Gålö havsbad, där tycks dom trivas. Varje sommar vi är där så finner vi dom i väldigt stora mängder.

Fjärillarna tycker jag att man därimot inte ser så ofta häromkring vi bor så ofta. Vilket är trist.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Frida
2010-02-25 19:39
#3

Vi hade en nyckelpiga som kröp omkring på fönstret i vår lägenhet för någon vecka sedan. Cool Hon var en fripassagerare som kom med när jag köpte nya krukväxter.

Har inte tänkt på detta innan men jag har nog sett mer fjärilar är nyckelpigor de senaste åren. Kan faktiskt inte minnas senaste gången jag såg en nyckelpiga "på riktigt".

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Salo
2010-02-25 22:12
#4

Hmm, här har vi både igolkottar, svalor och fjärilar på somrarna. Nyckelpigor har jag faktiskt inte sett så många men å andra sidan var jag "närmre naturen" som barn, man undersökte allt och letade efter djur på ett annat sätt än idag. Vinbärssnäckorna har jag inte sett så många av här men det kan bero på att det helt enkelt fanns mer där jag bodde förut. Här har vi istället fler mördarsniglar vilket jag gärna skulle slippa.

sissie
2010-02-25 22:15
#5

Här hade vi igelkottar i massor förut. Kanske för att granntanten - som tyvärr inte lever längre - varje morgon stekte pannkakor till dem. Så de vallfärdade till hennes dörr via vår gräsmatta.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-02-26 10:01
#6

Det hade varit en syn att få se! Då får väl axla hennes mantel och ta över den rollen

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Achatina
2010-02-28 18:05
#7

Jag såg en nyckelpiga så sent som i natt. Det sitter en bakom en soffkudde i vardagsrummet :P

sissie
2010-02-28 21:37
#8

# 7 En riktig nyckelpiga?Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: