Annons:
Etikettvilt
Läst 987 ggr
medde
2010-02-24 09:27

Skyddsjakt på svanar och tranor.

Jägarförbundet har nu lämnat in en skrivelse och vill införa skyddjakt på svan och trana. Förbundet sägs oroas då hur dessa arter påverkar jordbruket.

I den skrivelse som är gjort tilljordbruksverket sägaer man att de har två arter ha ökat in sin population "sångsvanen med deras aggressiva revir tänkande tillåter inte, enl uppgift andra arter i sitt närområde"

Då det ska gälla tranorna så ska jägarförbundet hänvisa  till de ökande skador i jordbrukslandskapet. Men samtidigt så säger förbundet att de inte besitter några  vetenskapliga belägg.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
sissie
2010-02-24 10:37
#1

Svanar kan vara riktigt jobbiga när de sätter den sidan till. Så där det är stora problem kan det väl vara ok.

Tranor trodde jag höll till mera på myrmark. På åkrarna trodde jag de bara var tidigt på våren innan jordbrukarna började bearbeta jorden. Men jag har ingen kunskap om det. Att de inte har vetenskapliga belägg låter inte som en bra grund för ett beslut. Där ska de nog undersöka saken närmare först.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-02-24 10:48
#2

Vi får väl både se och höra hur det kommer att gå i det här.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2010-02-25 10:35
#3

Jag måste klämma in att jag är lite förvånad att ingen tycker något om det här.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
2010-02-25 11:13
#4

Jag tycker att alla sådana beslut skal fattas på vetenskapliga rapporter, inte på eget tyckande. Svanen är inte utrotningshotat direkt, medans tranerna på andra sidan tror jag det är längre mellan. Oavsett anledning får dom grunda sig på beviser, inte tyckande tycker jag.. Gäller även älgjakt för min del!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: