Annons:
Etikettsvin
Läst 5201 ggr
bluemary
2010-02-22 19:43

Minigrisar

Någon här som äger, eller känner någon som har
minigrisar ? Är lite nyfiken på dom så det skulle vara
roligt om någon kan berätta lite om dom ! Glad

Annons:
medde
2010-02-22 22:13
#1

Jag  vet inte mycket om dom alls, men hoppas någon dyker in som kan. Vi hade i ett stall jag hade hästarna mina i förr som hade 2 stycken så kallade mingrisar. Det vill säga dom var köpta som det. Men förvanlades till 2 stycken jättar! Men oj vad läckra dom var. Hur trevliga som helst och för runt bland hästarna. Kunde sitta vackert och en massa tricks. Men huj så stora dom blev.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
2010-02-23 08:27
#2

När man hör ordet Minigris så tror man att de inte blir högra än 30 cm. Men de blir ju betydligt högre. En normalgris blir väl dryga metern i mankhöjd. I jämnfört med det så är ju en Minigris på 70 cm liten.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
2010-02-23 08:40
#3

Strörsta galten jag har träffat på var drygt 125-130 cm upp till ryggen. Farao, han var GRYMT STOR!

Och gudasnäll :) Dom säger ju att galterna blir sura och tjuriga, eller rentav agressiva, men inte denna i alla fall. Han kunne du peta på akseln och peka vart du ville han skulle gå och han ruslade fridfullt smågryntande i väg.

Det kan va att han gick med brudarna hela tiden som hjälpte på, men ryktet vill ju ha det till att galterna blir mer agressiva (och särskilt med åldern)då i och med att dom känner att du stjäler brudarna när du tar bort en eller fler från flocken? Jag har iaf inte märkt mycket till det, trots att äldsta galten jag haft med att göra faktisk var 17 år, en riktig hög ålder för en gris :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

giffan
2010-02-24 00:15
#4

Det finns faktiskt mini grisar som är mini. Men tyvärr så säljs allt för många som mini även om de inte kommer vara så mini så länge till.

har haft en sk Minigris. Korsad med hängbuksvin visade det sig. han vart inte enormt hög, men rätt så stor. Alldeles för stor för att ha inom hus som tanken var iaf.

Helt rumsren va han, och gick i koppel kunde komma på inkallning (ibland)  och åt exakt ALLT!!

Adam var hans namn och han va faktiskt en rolig bekantskap.

tyvärr har jag nog inga bilder… ska leta å se om jag kan hitta några.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gris-Eva
2010-12-01 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej.

Jag är ny här och jag vet att det är en gammal tråd.

Jag har haft minigrisar i snart 21 år och delar gärna med mig av mina kunskaper och erfarenhet.

Uppfödare har jag varit sen 1995. Jag åker även runt och håller föreläsningar. Jag har även tränade grisar som har varit med i film, reklam m.m.

Besök gärna min hemsida www.minigrisar.se.

Hör av er om det är något jag kan hjälpa till med. Skrattande

[TheoA]
2010-12-01 18:08
#6

Är det nån av dina grisar som är med i årets julkalender o.O

Annons:
[Emma-Rhino]
2010-12-03 12:31
#7

känner en som köpte en "mini gris" men nu väger han typ över 100kg! =D Han bor som tur på landet så det gick bra ändå. Men kolla så det verkligen är en Minigris ni köper =)

Kommer skaffa sen när jag har egen gård.

Gris-Eva
2010-12-04 00:46
#8

Teo99… Nej våran gris är inte med i julkalendern, men väl en avkomma efter en av våra galtar. Fast det är inte jag som har fött upp "Pyret" som egentligen heter Fanny.

Men det är mitt Pyret som har en huvudroll i långfilmen Hotell Gyllene Knorren.

Det har premiär på bio i februari.

Här finns det mera info om våran "filmstjärna". Flört

 Minigrisen Pyret.

[TheoA]
2010-12-04 11:20
#9

#8 Vad roligt! värsta "filmstjärnorna" den filmen måste jag åka och titta på då :D

[TheoA]
2010-12-04 11:23
#10

Grisen kenneth! stötte på honom i somras :-D Grisen kenneth´s blogg :D 

http://www.grisenkenneth.se/page2/page2.html

[TheoA]
2010-12-04 11:24
#11

Han skriver på sin blogg om just grisen "Pyret" :D

Gris-Eva
2010-12-10 22:55
#12

Japp, Supergrisen Kenneth och hans kompis Sören känner jag väl till.

Båda kommer ifrån oss. Flört

[TheoA]
2010-12-11 00:28
#13

#12 Vad kul! Era grisar verkar ju vara föräldrar till väldigt många grisar i sverige :P Jag vill ha en Minigris nu också :P

Annons:
Gris-Eva
2010-12-12 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Theo99.

Det är väldigt många minigrisar i Sverige som är som har "Ms Piggy"- blod i sig. Jag har fött upp dessa ljuvliga men envisa djur i 16 år nu och är känd för att ha goda kunskaper och vara ärlig.
(skryt, jag vet.Oskyldig)

Jag har väldigt svårt att hitta bra avelsdjur med dokumenterad härstamning som inte är besläktade med mina.

Jag är ganska känd i minigriskretsar och kan bidra med det mesta i "minigrisväg". Flört

Ps. Jag har två unga Agoutifärgade, kastrerade pojkar till salu. Här är ett smakprov.

[TheoA]
2010-12-12 15:11
#15

Vilken häftig färg! wow!

MoaW
2010-12-12 15:18
#16

#14 såg dom på blocket igår, guuud så söta dom är!

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Emma-Rhino]
2010-12-12 18:35
#17

så himla söta =)

medde
2010-12-12 18:56
#18

Hur söta som helst tycker jag..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[rightPAW]
2011-04-06 21:57
#19

Jag har haft en Minigris, var världens sötaste lilla knyte när han kom, 8 veckor gammal. Efter några år fick vo dock reda på att han var en blandning så han vägde 160 kg när vi tog bort honom, 5 år gammal.

Elshira
2011-04-13 14:56
#20

Visst är minigrisar små när de är renrasiga, men majoriteten som säljs som minigrisar är ju tyvärr inte just minigrisar, utan korsningar eller har inget med äkta Minigris att göra över huvud taget.

Själv har jag aldrig haft grisar, men mamma min hade några galtar när hon var mindre (fullstora alltså) som hon hade i stallet. De råkade komma ut en dag och flydde så fort de skulle försöka fångas (mycket roligare att gräva i skogen). Men då ropade mamma "Griiiiiisarnaaaa" som hon brukade när hon kom - och alla lade sig på rygg och ville bli kliade på magen (som de annars blir när hon ropade). Så enkelt blev det att fånga dem ^^

Hakuna matata!

Annons:
medde
2011-04-16 13:12
#21

Vi hade i stallet jag var i på den tiden, 2 stycken "mini"grisar… Vilket visade sig helt fel, dom blev två stora damer.. Men verkligen härliga damer som var helt tama och satt vackert och gav "tass" på komande. Allt för lite snarr.. Alla hästar i stallet var helt överänns att dom gick omkring läsa bland dom i båpde stall och hage. Men dock inte min hingst, han blev rent ut sagtr skogstokig då dom gick förbi hans hage eller utanför han box..

Men åter till grisarna. Superläckra trevliga djur. Mycket sociala och goa..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[rightPAW]
2011-04-16 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Glömde ju ladda upp en bild på lillfisen ju. Här ca 15-20 veckor gammal, minns ej exakt.

medde
2011-04-16 19:07
#23

#22 Men gud så söt den lilla raringen var! '

Verkligen ett stort tack för du visade bilden.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

ica5
2011-09-08 20:33
#24

två minirisar jag känner brukar lägga sig ner när man kliar dom på magen

medde
2011-09-09 13:14
#25

Minigrisar kan bli riktigta trevligam större raser också för den delen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: