Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1270 ggr
Rita-S
2010-03-15 09:28

15 mars

Godmorgon på er alla!

I går hadde jag stalltjänst hela dagen och skötte om hela stallet. Å som jag älskar det, och usch som min kropp tycker jag måste hitta något annat att älska! Lätt träningsvärk i dag, men det var inget mot verken jag hadde i går kväll när jag ramlade omkull i sängen vet jag!

I dag kom jag på jobbet till otroligt lite mail, det kommer bli en jäkligt lugn start på veckan! Skönt med sådan till en forändring!

Min häst är tyvärr halt pga sadeln, så nu blir det att sälga den och jakta vidare på annan sadel :( Några dagar fri på Gejsa till hon är hältfri igjen, sen blir det att skritta i gong hon mjukt och försiktig, barbacka förståss då vi inte har någon passande sadel.
Så det blir några snabba dagar i stallet denna veckan. Huff, jag som ville komma i gong nu som det har smält på ridbanan. jaja, den tiden kommer nog!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Tom-B
2010-03-15 10:34
#1

Under gårdagen bevistade Sambon och undertecknad den månatliga pensionärsdansen.

Katten vat töserna är sugna på och dansa. Hålla igång i 4 timmar i ett sträck!

Alltså lite stelt idag. Tur att buggen är förbjuden, annars skulle man väl inte kommit ur sängen denna morgon. Men även Gammeldansen kräver sin tribut.

Iaf en solig morgon i Skåne idag efter en kall natt. Men nu stiger temperaturen. Kanske en kopp kaffe i solskenet på em.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

bluemary
2010-03-15 12:01
#2

#1 Du var med andra ord populär bland damerna Tom !Glad
Bättre det än att bara få sitta och ta hand om de andras
väskor. Och 4 timmar, det var inte illa !
Så du kan alltså dansa det mesta ?

Tom-B
2010-03-15 12:22
#3

Nja. Ibland är det nog damen som får föra för att jag skall hänga med. Och tangon blir väl en foxtrotvariant.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

bluemary
2010-03-15 12:25
#4

Jag gick på danskurs som ung men hade inte så mycket nytta
av det, det var så få som verkligen kunde dansa, det var mest
att hasa runt. Kul med en man som kan stegen, då så är det
så mycket roligare när man blir uppbjuden !

medde
2010-03-15 12:28
#5

God dag säger jag från en underbar vacker kunglig huvudstad!

Nu är tösa min i skolan och jag sitter hemma och hälsar på er här, för vem kan vara utan er för länge? Städning är på G snart och hundarna  ska ut på en härlig sol prommis.

Senare under dagen blir det att åka in till stan för taekwondo träning.

Tom-B lova mig att ta det lungt i dag och vila kroppen.

Rita! Vad är det för sadel du behöver? Jag har en hemma som kanske kan säljas,kanske…

Ha en riktigt fin dag alla

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
2010-03-15 12:48
#6

#5 vad jag behöver och vad jag vill ha är skillda saker här ;)
Jag VILL ha en dressyr, en allround, en western och en barbackasadel i fårfäll!

Det jag behöver därimot är en allroundsadel :) På ett minsta minimum, för då kan jag rida alla grenar i den faktisk.

Jag skal få låna hem en thorowgood T4 i Xwid (tror hon) med fisher inläggen, så skal jag få prova den på Gejsa sin rygg. Förhoppningsvis passar den, TG kommer ju även upp i XXvid, så jag kan köpa nya järn och byta om så.

Den är i nyskick ovh med garanti kvar på bommen så jag tänker köpa den ut i fall den ligger bra på Gejsa. :)

Sen vill jag även ha en dressyrsadel sen, jag är numera helt kär i sitsen och stabiliteten jag fick av dressyrsadeln som inte passar nu.

Sen har jag så jag klarar mig rätt bra skulle jag säga!

Jag kikade även på Claridge House syntetsadlar, men dom kommer bara upp i Vid, jag tror inte det kommer passa på Gejsa. Tusan altså, för dom ligger i nypris på 1700 spenn på hööks, så där kunne jag fått mig allround och dressyr i nypris under 4 papp!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
medde
2010-03-15 12:57
#7

Ok, min sadel är nog på tok för dyr. Den var inte billig i inköp alls, vart vatten och bröd en lång tid framöver då jag köpte den….

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

bluemary
2010-03-15 13:21
#8

Såg i programmet "Plus" tror jag att det heter, om en tjej
som hade köpt en sadel som gav hästen ryggont och
hon fick jättestora problem med tillverkaren då de hade
olika åsikter om vad problemet låg.

Det var så länge sedan för mig, är det inte svårt det här
med att köpa en sadel ? För om det visar sig efter ett tag
att den, som i det här fallet, inte alls passar, och den då
är använd, hur gör man då ?

Rita-S
2010-03-15 14:00
#9

#7 Sälger den begagnat :) Många ryttare tror att en häst kan använda samma sadel hela livet men det stämmer inte. Hästens rygg ändrar sig ju, den blir bredare när den får vissa muskler, smalare fram och bredare bak, eller blir bredare jämt över, alt efter som vilken träning du ger hästen :)

Denna dressyrsadeln har dom ridit Gejsa med förut, men enbart nån gong här och där, så den såg ut att ligga jättebra på hennes rygg. det trodde även jag, men Gejsa berättar för mig nu att jag hadde fel.

Jag vet att Wintec sadeln ligger bra, jag har ju ridit hon med den i 1,5 år utan att hon har haft problem av den, så jag skulle nog gjärna ha en sådan igjen.
Nu skal jag dock se på Thorowgood T4, den het förut Griffin Cob/haflinger och är speciellt framtagen för den typ rygg: Bred, platt, kort, rund och låg manke, så som Gejsas rygg. Man har fisher inläggen med, så jag kan göra den aldeles för vid (xxvid) och sen stoppa i fisher inlägg, ett par inlägg gör den en storlek mindre och et par fisher till så blir den än en storlek mindre.

Med andra ord är denna typ sadel (griffin/Thorowgood, wintec och andra man kan byta järnen i) ideella för att fölga hästens rygg i dens ändringar :) Detta är något som har kommit för några år sen och som snabbt blir mer och mer populärt då man för tyo 500 kronor per järn kan köpa alla järn som fins och sen byta efter vilken häst man har och hur dens rygg ändrar sig! Altså släpper man utgifter på ny sadel bara för att bomvidden ändrar sig.

Man får fortfarande se hur bommen svänger bortöver ryggen, är hästen rak i ryggen vil en sväng bom inte ligga bra, och andra vägen om, man kan ju fortfarande få tryck bak på ryggen som inte skal va där om man använder en fel sadel..

Det är inte helt utan anledning att sadelutprovare är ett eget yrke med en egen utbildning :)

Men Medde, vad menar du med "för dyr"? :) Vilket märke är det?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2010-03-15 14:08
#10

Den sadel jag har kvar hemma är en Keiffer.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
2010-03-15 14:25
#11

#10 *dreglar* ja.. harkel.. det var ju pyttelite upp i pris från en Wintec ja… Tungan ute

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
2010-03-15 14:39
#12

Exakt, då förstår du varför det blev vatten och bröd en lång tid för mig, men sadeln skulle jag bara ha. Det har verkligen varit toppen måste jag säga, då den passade på dom tre som var ridbara av min pållar. Passade lika bra på dom alla.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
2010-03-15 14:40
#13

#12 ja du jag förstår att det vart vatten och bröd då! :D Men visst smakade väl vatnet och brödet gott va? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
medde
2010-03-15 14:58
#14

Det vart njubart varje gång jag varit ute med pållarna och haft en underbar sadel. Då var det värt varje krona den kostade

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: