Annons:
Etikettvilt
Läst 1726 ggr
bluemary
2010-03-03 09:44

Var är alla fåglar ?

 Har de inte klarat den hårda vintern ? Tidigare var det
en jättematta av fåglar som kom och åt av fågelmaten
men nu kommer det bara några enstaka.
Har de inte klarat vintern ? Läste här något inlägg om
att 90% av  fåglarna har gått åt…??

Upplever ni också samma sak ??

Annons:
Rita-S
2010-03-03 09:53
#1

ja, det har varit länge sen jag behövde fylla på fågelmataren :( :( Jag har hängt upp MASSOR med mesbollar så det skal finnas gott med fett att få tag på för fåglarna, bara frön hjälper lite ensam, men dom går inte åt längre.. jag hoppas det är för att fåglarna har flytt temporärt till lite mildare temperaturer än det har varit här i södra norrland i vinter…… Men dom kommer nog stärkare tilbaks. Jag fodrar nämlig fåglarna även vår och sommar! Enbart hösten brukar jag inte va så himla nogrann på att omedelbart fylla på när jag ser det är tomt, då bugnar busker och lyng av bär och annat mums dom äter, men jag har alltid upp mesbollar så dom kan hitta nånting om dom kikar förbi!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

bluemary
2010-03-03 09:57
#2

Vilka fåglar äter vad , det ska visst vara lite olika ?

Rita-S
2010-03-03 10:07
#3

ja det är det, många fåglar är ju köttätare/insektsätare och äter inget frön alls, därav att jag hänger upp talgbollar. helt osaltat bacon kan hängas upp, jag vet en som hängde upp mygglarveblock som man kan köpa till akvariefiskar, det försvant HIMLA snabbt vet jag, sen olika sorter frön självklart. Här finns en fin översikt, inte bara på fåglar men alla vilda djur man kunne gilla att ge en munnsbit i vintertiden. Dom har även recept på mix man kan göra själv både till insäktsätare, fröätare och allätarna! :D nu riktar den sig mot att redda djuren, men tipsen kan mycket väl bringas vidare till vårat hem och dom vilda.

Jag köper alltid hampfrön, villtfågelblanding och solrosfrön och har i skilda behållare, jag har tre, + en stor som jag trycker bitar av bröd ner i, sen mesbållhållare, två stycken. Dock har jag inte än fått chansen att göra en mix för köttätarna föruten att hänga upp fettbollar.

Man kan göra egna talgbollar av ister och kokosfett där man har nåt snöre i och sen lite olika frön och har ister eller kokosfett över och låter stelna. Jag skal se om jag kan hitta nån översikt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Salo
2010-03-03 14:48
#4

Jag har tyvärr inte varit någon duktig matare till fåglarna men fick för ett tag sen lite dåligt samvete och kände att de stackarna måste ju ha svårt att hitta mat med så mycket snö så jag köpte några talgbollar och i vanliga fall brukar ju de ta slut på bara ett par dagar men den stora jag hängde ut har nu hängt i nån vecka och det är över halva kvar. Såg rätt mycket fåglar bara dagarna innan jag hängde ut som åt av hönsens mat ute i snön, men nu ser jag inte så mycket av dem längre. Hade fullt med framförallt koltrastar men nu har de försvunnit. Har dock sett några småfåglar sitta i en buke på andra sidan huset och sjunga vårigt. Nästa vinter ska jag mata dem från början.

Rita-S
2010-03-03 15:23
#5

#4 jag vet inte om det gör någon skillnad, ajg har matat alla fåglar sen jag flytte hit påsken 2008, ändå är det nästan ingen här nu.. :(

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anders 50
2010-03-03 23:15
#6

Här finns det lika mycket fåglar som vanligt. Går åt massor med mat!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Upp till toppen
Annons: