Annons:
Etikettgårdar
Läst 2080 ggr
Stephanie
3/8/10, 1:32 PM

Vad jobbar ni med?

Ni som bor på gårdar ute på landet, vad jobbar ni med? Det kostar ju en del att driva en gård, och jag har funderat lite på hur folk klarar sig. Jobbar ni långt i från gården? Hur hinner ni med att sköta både jobb och gård?

Jag är också lite nyfiken på om era gårdar i sig drar in några pengar, på vad i så fall? Glad

Berätta gärna lite om hur ni klarar er ekonomiskt!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
sissie
3/8/10, 1:37 PM
#1

Jag bor ju inte på någon gård, men jag jobbar i alla fall i en zoo butik.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[trollduva]
3/8/10, 1:44 PM
#2

har ingen egen gård,men jobbar på enGladfrun i huset jobbar på ett behandligshem och bonden själv jobbar halvtid med el

Stephanie
3/8/10, 1:48 PM
#3

Ok Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[TheoA]
3/8/10, 4:40 PM
#4

Jag är ju ingen bonde precis men min pappa är…

Vi tjänar pengar på att producera mjölk andra tjänar pengar på att föda upp kor och sälja eller slakta.

Vi odlar också spannmål fast det har vi mest kvar till korna…  Vi säljer också lite hö och ensilage.

Mamma jobbar 2 dagar i veckan som florist

Pappa jobbar för det mesta hemma och nu på vintern så plogar han snö åt grannarna.

Glad

Anders 50
3/8/10, 6:51 PM
#5

Vi bor på en gård där jag en gång föddes. En gång i tiden fanns här mjölk-kor på gården men sista 30 åren så har det varit köttdjur som skött betesvallarna.

Numera har vi inte så många djur, 22 förra sommaren.

Åkermarken är utarrenderad till en ung bonde en bit härifrån och den sköts exemplariskt, och i vinter har han även hand om djuren.

Gården ger inte så mycket i pengar, det får väl nästan räknas som hobbyverksamhet numera.

Inkomsten kommer från mitt jobb som består i att avverka skog. Vi har en skördare och en skotare och de går i skift.

Varje maskin ska gå minst 80 tim i veckan och på min resterande tid på dygnet finns det jobb hemma.

Resvägen till jobbet varierar från 2 mil till 10 mil enkel väg.

Ekonomiskt är det inga problem, vi har det bra!

Bilder på gården och jobbet finns i mitt album.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
3/8/10, 8:18 PM
#6

Bor i Sthlm, men född i småland och uppväxt på gård.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Tom-B
3/8/10, 8:37 PM
#7

Lite vid sidan om kanske, men ….

Skall man bo, arbeta och leva på sin gård, behövs en förhållandevis stor gård.

Medelstorleken på en gård i Sverige idag ligger nog omkring 50 ha (jag har inte exakta storleken). Men jag vill nog säga att minst 100 ha jord behövs för att kunna leva med hyfsad standard. Detta gäller i Skåne.

Längre norrut, kan den brukade jorden vara något mindre, men då finns ofta skog som komplement.

Och sedan har vi de specialinriktade jordbruken med t ex grönsaker (morötter t ex) eller bärodling. Då räcker säkert ner mot 10 ha. Det kan vara drygt att hinna med ändå. Men mer och mer kommer specialmaskiner, och då ökas möjligheten och kraven på mer jord.

Och så har vi djurgårdarna. Men där går en del av åkerjorden åt till att producera grovfordret. Så det behövs areal även där.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Stephanie
3/8/10, 8:42 PM
#8

#7 Ja, om man ska få själva gården att vara självförsörjande så krävs nog en hel del bra mark till det. Men det måste den ju inte vara heller. Man kan ha själva gården som "hobbyverksamhet", och ha ett annat jobb vid sidan om, samtidigt som bitar av gårdsverksamheten då och då kan dra in lite pengar. Kanske att hålla får och sälja lammen till slakt, odla grönsaker och sälja överskottet osv. Glad Det är mer det jag syftar på, dels vilka jobb som fungerar att kombinera gårdsägandet med (tror inte att ett kontorsjobb kl 9-5 mitt inne i staden fungerar så bra till exempel) och dels hur man på andra sätt kan få in pengar.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Tom-B
3/8/10, 8:46 PM
#9

Det var därför jag skrev att det var lite vid sidan om.

Sen kan man ju försöka leva efter devisen "Huvusaken är att jag är frisk, och gumman har arbete" Skrattande.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Stephanie
3/8/10, 9:07 PM
#10

#9 Aha, jag trodde du syftade på att min fråga var "vid sidan om verkligheten" eller något Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Anders 50
3/9/10, 12:07 AM
#11

Är man inte rädd för att arbeta så går det att få inkomst även från gården. Dygnet har ju 24 tim. Och 2 fridagar i veckan plus semester.

Har själv kombinerat mitt vanliga jobb med köttdjursuppfödning och odling av vall och lite säd. Det som inte behövdes för djuren under vintern såldes. Men då kroppen började säga ifrån så blev det bara djuren kvar.

Begreppet "Månskensbönder" kanske känns igen?

Och inte att förglömma…en duktig livskamrat behövs också!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom-B
3/9/10, 12:50 AM
#12

#11. Ja, du ser ju min devis i #9!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Anders 50
3/9/10, 11:48 AM
#13

#12 Jovisst, men jag menade inte att "gumman" ska arbeta utanför hemmet.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Upp till toppen
Annons: