Annons:
Etikettgårdar
Läst 2198 ggr
740tjejen
2010-03-12 18:37

Utöka från villatomt till hästgård

Luddig rubrik.
Jag undrar vad som måste göras om jag och sambon köper mark av grannen, vi har villatomt nu men vill klassa det som hästgård och vad det kan tänkas kosta. marken vi tänk köpa är ca 4-5 hektar blandad skog och åker. Mvh hanna

Annons:
Rita-S
2010-03-12 18:44
#1

Jag tror nog du måste kontakta länsstyrelsen då det nog är dom som står för omregistrering från tomt till gård, och sen måste du även kolla upp regelvärket för djurhållning. Inte bara stallet regulerast, men hur nära det får va till granner där gjösselstacken ligger och så vidare.

Du får nog bra med hjälp till vad du bör tänka på och kolla upp om du kontaktar och bokar tid med en rådgivare eller konsulent innom länsstyrelsen. Det är nog en hel del pappersarbete får jag tro, men så fort du har alla bestämmelser klart för dig om hur stall får byggas, hur hagen får hegnas och så vidare och pappersarbetet är klart, så lär det nog gå lite snabbare!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anders 50
2010-03-12 20:05
#2

#0

Jag skulle nog börja med ett samtal till Bygg och Miljöförvaltningen i din kommun.

Det är där du först måste söka bygglov om du ska ha hästar och bygga nåt. De ger dig också svar på alla dina frågor.

Markköpet kräver lantmäteri (dyrt) och det sköter Lantmäteriet om och gör sedan en fastighetsreglering.

Någon särskild klassning görs inte. Får du utöka och ha hästar och byggnader så har du fortfarande bara en tomt med (troligen) din nuvarande fastighetsbeteckning.

Sedan om du vill kalla det för tomt eller hästgård, det bestämmer du själv.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

740tjejen
2010-03-12 20:16
#3

har redan bygglov för ligghallen som ska upp i vinterhagen. kommer dock inte bygag något på den marken isådana fall utan bara ha hagar. kanske mindre paddock

Fidelia
2010-03-13 21:11
#4

När vi ändrade från villa till lantbruk var det endast ett papper att fylla i. Tror det var till länsstyrelsen.

Vad gäller djur och byggnader behöver man inte ändra något om du inte ska utöka till tillståndspliktig verksamhet.

Upp till toppen
Annons: