Annons:
Etikettgårdar
Läst 13180 ggr
bblomquist
2010-05-07 17:18

Highland cattle

Hej! dessa underliga frågor kanske påstås dumma, men ja vet inte vem jag skall vända mig till att fråga..

1. Kan man ha HC (Highland cattle) som "sällskap" Att liksom ta hand om. ´
2. Blir dom liksom tama, så man kan pyssla om dom, ev kamma osv.
3. Hur tama blir dom?
 4. Om man skulle vilja ha ett mycket litet antal som "husdjur, sällskap" hur stort område behöver dom gå på, och hur ofta ska man byta ställe dom ska gå på, samt vad äter dem och hur mycket? 5. Vad kostar 1 HC? kan man köpa dom som små så dom blir mer tama eller så? 6. är det omöjligt att ha detta som ett husdjur, liksom som en häst, fast man rider såklart inte på dom.. och dom går fria. Hoppas ni inte tycker jag är dumm som ställer dessa frågor.

Annons:
[TheoA]
2010-05-07 23:36
#1

Jag tror inte det är så svårt att få dom tama, Själv så har vi flera tama stutar (inte hc) som jag har gosat med nästan varje dag när dom var kalvar :)

Sällskapsdjur kan man nog ha dom som. jag vet att dom betar väldigt rent och fint och äter upp mycket sly.

Fast tänk på om du gör dom tama så kan dom liksom bli lite läskiga och komma väldigt nära och råka göra en illa :/

här har dom 2 st tillsammans som verkar vara ganska tama.

medde
2010-05-08 20:13
#2

Kika gärna in på hemsidan för rasen, du finne rmycket matnyttiga saker på den/.http://www.highland.nu

Du har även andersbo som har en toppen sida, även djur till salu

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
2010-05-14 11:30
#3

faast om du vill att dom ska bli riktigt tama så tror jag nog jakar passar bra också.

Mantissa
2010-05-27 21:13
#4

Känner en bonde med HC, han rider på sin tjur ibland. De verkar trivas med det båda två. Kor blir väldigt tama om man låter dem. Men är inte lika känsliga för personligt utrymme som en häst är och kan bli lite buffliga om man inte lär dem annat.

Men kossor är trevliga och läraktiga. Finns många som rider och kör med sina kor och oxar, oavsett ras. Och maximum hade ett cirkusnummer med sina kossor (tror det var limousin eller simmental). Kor har använts som bruksdjur länge, även för timmerkörning i skogen (på vintern skodde man oxarna och broddade dem).
De är starka tåliga och blir inte skrämda så lätt som en häst. Det går lungt och säkert frammåt. Nackdelen är att de behöver idissla ibland.

Djurskyddsmässigt så kräver de inga stora områden, men de trampar sönder en hel del och ska betet räcka utan stödutfodring krävs det att det är stort.

Vill du inte använda din ko/oxe till arbete eller mjölkproduktion så finns det ett flertal dvärgraser av kossor (dock ej HC vad jag vet) bland annat de urdvärgen Dexter men även dvärg zebu, dvärg texas longhorn, dvärg herford mfl.

Lycka till

Rita-S
2010-05-31 12:22
#5

Åh, dvärgkossor är det länge sen jag såg :D Undra vilka raser som är mäst vanliga i Sverige i förhållande till Norge nu.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mantissa
2010-05-31 14:25
#6

jag har bara sett Dexter i sverige

Annons:
medde
2010-06-01 00:09
#7

Hittade på en annons på Highland

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: