Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 9368 ggr
vickan-s
6/1/10, 6:15 PM

hantering av höns?

Har funderingar på att köpa Höns till sommaren. Dock är jag nybörjare och kan inte alls mycket. Skulle verkligen vara tacksam ifall jag kunde få hjälp och svar på mina frågor.

- hur ska en bra hönsgård se ut? vilka saker behöver man ha till en höna?

- kan en höna leva själv eller måste den ha sällskap? behöver man ha en tupp för att hönan ska få ägg? hur många ägg får hönan?

- vad för foder äter hönan och vad är den i behov av?

- hur ska bottenmaterialet i hönsrummet se ut? räcker det med kutterspån eller kan man ha något som tillexempel tidningspapper under kutterspånet?

t.p.f

Annons:
[TheoA]
6/1/10, 6:35 PM
#1

Svar på fråga 1: i hönsgåden ska dom kunna äta gräs och sandbada gärna några skydd som dom kan gå under och lite grenar och sly brukar uppskattas, en buske tycker dom också om.

2: Man kan aldrig ha en ensam höna, dom vill gärna vara ett gäng på 10-11 stycken eller fler, tupp måste man inte ha men det blir mer ordning på flocken då, och om man har tupp kan man få kycklingar.
så ingen tupp = inga kycklingar. tuppen befruktar äggen så att dom kan bli kycklingar, därför är det bra att ha en tupp.
Hur många ägg en höna får beror på rasen. Lohman är en av dom hönorna som värper mest.

3; En höna äter gärna värpfoder, korn, vete m.m'

hönorna är i behov av snäckskal så att äggen får något skal.

Allså inget snäckskal = inget skal på äggen.
dom äter också gärna matrester.

4.Det räcker med att ha kutterspån, under sittpinnarna så kan man ha en låda som lätt gå att tömma, för att dom bajsar mest när dom sover.

Någon kanske har fler saker ?

Jag har iallafall tagit det jag vet..

Tack och hej :)

vickan-s
6/1/10, 6:51 PM
#2

tack för supertips! :)

vickan-s
6/1/10, 7:03 PM
#3

men skulle det gå att ha två hönor eller tre? har inte möjlighet att ha så många

[TheoA]
6/1/10, 8:29 PM
#4

#3 ja det går jätte bra, menar du en tupp också?

Måste fråga hur stort dom ska bo?

vickan-s
6/1/10, 8:38 PM
#5

jo jag funderar om jag ska isåfall ha en höna och en tupp, eller två hönor och en tupp eller bara tre hönor. Jag är inte ute efter att ha kycklingar utan vill kunna ta äggen.

Jag har ett gammalt Hönshus så det som jag ska göra är väll att renovera upp den lite och sedan bygga en hönsgård :)

[TheoA]
6/1/10, 8:58 PM
#6

#5 men hur många kvadratmeter är det?

Annons:
Tom-B
6/2/10, 12:52 PM
#7

Lite ytterligare tankar:

Utan nättak över hönsgården bör du ha en ordentlig buske/häck för dem att krypa in under om höken kommer. (Om nu inte hönsgården är så liten att de snabbt kan ta sig in i hönshuset, vilket den alltså inte bör vara).

Har du minsta tillstymmelse till räv eller mink i närheten, bör/måste du gräva ner hönsnätet ett par decimeter i marken, sedan vinkla det innår kanske ca ½ meter. Annars måste du ständigt ta in hönsen över natten. Vilket du nog egentligen bör göra ändå (höns fordrar alltså lite skötsel, och är inte helt självgående).

Värme i hönshuset under vintern. Måste hållas över 0-gradigt, för med så få Höns kan de inte hålla upp värmen själva i huset

Tuppen är den som övervakar sin flock, och är därmed också den som varnar när han ser höken. Tupp rekommenderas. Dessutom en vänlig tupp är ett riktigt mysdjur.

Du bör allra helst ha minst två hönor och en tupp.

Om du inte bara är ute efter mycket ägg, så är Blommehöns en väldigt trevlig och social ras.

Lycka till!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

vickan-s
6/4/10, 11:14 PM
#8

finns det någon sida där de finns lite tips eller så hur man kan bygga en bra hönsgård?

Tom-B
6/5/10, 12:08 AM
#9

Det finns/fanns ett antal småskrifter om hur man bygger stängsel, bygger Hönshus etc.

Men vem var det som gav ut dom? Minns inte.

Kolla med Hushållningssällskapet i ditt hemlän.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

vickan-s
6/5/10, 1:08 PM
#10

Vad är minimum storleken  på en hönsgård och på ett Höns hus?

Tom-B
6/5/10, 6:45 PM
#11

Det beror ju alldeles på en massa saker.

T ex hur många Höns, hur frigående de skall vara.

Du måste också tänka på att du skall ha ett minsta antal värpreden beroende på hur många Höns du har.

Även här har Hushållningssällskapet alla uppgifter du behöver. Och inte lär det kosta något att slå en signal till Husdjurskonsulenten.

Och i dom där småskrifterna finns en massa småknep, som vi här säkert skulle glömma en del av.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Upp till toppen
Annons: