Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 7411 ggr
Sandidra
2010-06-02 22:20

Äta ägg

Hört att man ska låta ägg ligga till sig några dagar  (i kylen)och inte äta nyvärpta. Är det så? Vi har tupp så äggen kan ju vara befruktade. Äter man dessa ägg? Dumma frågor men jag är nybliven hönsägare.

Annons:
Tom-B
2010-06-02 22:27
#1

Ätit nästan nyvärpta ägg (ja, de var ju klart avsvalnade) har jag gjort. Och överlevt. :) Jag vet inte om nå´t problem, men andra kanske vet bättre.

Färska ägg, kokade, är dock svåra att skala. Ofta släpper vitan dåligt från skalet.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
2010-06-02 22:37
#2

Inte har jag heller hört att man ska vänta ett par dagar. Oftas brukar man väl alltid säga. Dagsfärska ägg då det brukar säljas i lanthandeln.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
2010-06-02 22:43
#3

Det gör absolut inget om dom är befruktade dessutom så ser man inte det heller.

Jag har hört att befruktade ska vara nyttigare, men jag vet inte om det stämmer Tungan ute

Sandidra
2010-06-02 23:03
#4

Tackar.

Mina Höns börjar närma sig 20 Veckor så snart kanske jag får äggSkrattande

sissie
2010-06-03 13:23
#5

Lycka till och hoppas de lägger många ägg. Egna ägg ska vara de allra godaste har jag hört.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Perly
2010-06-03 17:53
#6

Har aldrig märkt någon skillnad mellan dagsfärska ägg från Höns som gått med tupp och "köpe ägg", tål inget av de och får samma reaktion av bägge

Alltid Oavsett

Annons:
medde
2010-06-03 21:56
#7

#6 Trist.  Har många och olika saker jag hela tiden måste tänka på då det gäller min dotter och vad hon petar i sig

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Perly
2010-06-03 22:02
#8

#7 Jopp, okej…

Alltid Oavsett

Vattnadal
2010-06-04 14:19
#9

Här försöker vi hålla ordning i kylen, så att de ägg som ska kokas inte är dagsfärska. Det blir så sabla svårt att skala, annars gillar vi dagsfärskt! Befruktade torde alla våra ägg vara, om jag känner Herman rätt.

Ingen av hönorna har börjat sura än, så vi får alla ägg till mat än så länge. Vi gjorde ungspannkaka häromdan, den såg ut som en saffranspannkaka, för att gulorna är så gula av pickande efter grönt och kryp!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rita-S
2010-06-07 12:09
#10

Men nu blev jag sugen på att ha egna Höns :) Tråkigt bara att jag inte har den chansen här i villaströket.. för liten trädgård….

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sandidra
2010-06-12 13:34
#11

Nu får jag egna ägg! Vilken gula! De värper och sedan springer de ut. Skulle vara kul att få kycklingar men hybrider ruvar väl inte gärna. Har ni äggkläckningsmaskin eller sköter hönorna det hela? Tuppen är väldigt aktiv så jag tror det finns befruktade ägg. Men läste att hönan skulle vara över året för att de skulle bli starka kycklingar. Så nästa år ska jag försöka med det.

medde
2010-06-12 13:35
#12

Kul att du börjar få egna ägg hemma nu!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2010-06-13 10:46
#13

Om du inte tar bort de första äggen, utan låter dom ligga, kanske två-tre stycken efter resp. höna, så kommer du att se om och vilken höna som är ruvningsvillig.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Mantissa
2010-06-13 12:35
#14

märk de ägg du lämnar så att du inte plockar gamla "ätägg"

Upp till toppen
Annons: