Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 3684 ggr
viktoria91
2010-06-07 02:30

snälla kor=)

då min ponny inte kan gå med andra hästar, aggresiv, och verkar älskar kossor så undrar jag om någon har erfarenhet med häst och ko som går tsm? och gärna tips på en snäll, lugn koras som man skulle kunna köra in lite smått. =)

Annons:
Tom-B
2010-06-07 22:22
#1

Kor och häst brukar gå bra.

Men korna SKALL vara avhornade, eller av kullig ras, t ex Hereford (finns både med och utan horn).

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

viktoria91
2010-06-07 22:24
#2

självklart utan horn^^ är hereford snälla?

Tom-B
2010-06-07 23:10
#3

Ja, väldigt.

Så klart kan det finnas nå´n enstaka tjur med humör, men jag har i många, många år haft Hereford, och ingen tjur har jag haft några svårigheter att sitta på ryggen på. Jag har haft Hereford som dikor.

Och du skall väl ha kor. Dom är ännu snällare, och Herford är i sig ingen livlig ras. Dessutom har dom ett supergott kött.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Rita-S
2010-06-07 23:18
#4

Jag gillar hereforden skarpt, en av mina favoriter bland köttraserna. Trevliga i lynnet har dom flesta varit (en surkossa hadde vi på 70 kossor, det räknas väl som bra får jag tycka), även tjurarna var snällare än andra raser jag har varit med på. Lugna och balanserade tycker jag dom är, vare sig kossa eller tjur. Jag kan varmt rekomendera dom :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

viktoria91
2010-06-07 23:18
#5

jag har inte tänkt ha en tjur=)

ja, en kviga tänkte jag ha, många säger att man inte ska rida på kor men dem är i stortsätt byggda som hästar, tar dem skada av att man skrittar en liten runda i skogen eller kör dem som man gjorde förr?

Rita-S
2010-06-07 23:21
#6

kör skal dom nog inte ha problem med, men dom är inte byggda helt  lika som en häst även om dom ser så ut. men jag tror inte det betyder all världens. Jag vet en tjei i hembygden som red sin kossa, hon tålde inte häst men reagerade inte på kossa och red inn den. Hon red ju inte varje dag direkt, men det fungerade bra. Tror inte det skal by på nåt problem med en skrittrunda i ny och ne alls! Men du lär nog få rida bettlöst sedan kossorna inte har samma platsen i munn som en häst har bak sina framtänder.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
viktoria91
2010-06-07 23:29
#7

#6 det med bett har jag hört=) rider min i skogen med grimma och 2 grimskaft ibland så bettlöst kan jag rida=)

tack för tipsen, blir hästen bra så får hon nog en ko som sällskap=) har även hört att man verkar deras 2 ggr per år, räcker det?

Tom-B
2010-06-08 00:45
#8

Det beror på vilket underlag de går på. Mina Hereford har alltid varit lösgående, och då har de mycket sällan behövt verkas.

Men håll koll på klövarna, för långa klöver är ett otyg, och gör ont på kossan. Dessutom om det är en kviga på tillväxt, så kan du förstöra ben/fotställningen om klövarna växer fel eller för mycket. Och då kan kossan bli bångstyrig att rida, eftersom hon har ont.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

viktoria91
2010-06-08 00:46
#9

är det någon speciell person som verkar kor, precis som man har hovslagare till hästar?

viktoria91
2010-06-08 00:47
#10

är det någon speciell person som verkar kor, precis som man har hovslagare till hästar?

Tom-B
2010-06-08 00:52
#11

Ja, det är det. För Du kan förmodligen inte hålla benet på en ko, som du kan på en häst.

Den som verkar kor har en s k verkstol, där kossan får stöd för att kunna stå på tre ben.

Fråga lolala LRF eller Hushållningssällskapet om var du hittar en sådan.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

viktoria91
2010-06-08 00:55
#12

tack för all info=) skaffar jag ko kommer jag självklart läsa på en hel del, har hjälp jag kan få då grannen till där hästen står föder upp köttdjur=) men är alltid bra att veta lite innan man ger sig på något nytt^^

Tom-B
2010-06-08 00:59
#13

Lycka till!

En Herefordkviga kan, om du handskas mycket med den, t ex kör o rider, bli ett riktigt gosedjur.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
viktoria91
2010-06-08 01:11
#14

tack! ok, rykta och mysa med den kommer jag att göra=) fryser herefordkor på vintern om dem är ute?

Rita-S
2010-06-08 10:41
#15

Nej inget mer än en häst, så länge dom får bra med mat och får lov att sätta päls. hereforden på gården jag jobbade hadde lösdrift och kallt-fjös, gick ut och inn som dom ville hela vintern. Så kallt som 20 grader och dom var fortfarande mycket ute och gick. Dom sätter den pälsen dom behöver. Så länge dom får ligghall att gå inn i så dom kan söka skydd mot vind och nedbörden brukar det gå bra. Självklart finns nog en och annan fryspinne även där, men vi hadde ingen i vårat fjös.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tom-B
2010-06-08 10:47
#16

Nej, dom får en härlig päls.

Under förutsättning att de jämt kan gå ut. Men ett blåst och regnskydd med torrt underlag skall dom ha.

Du kommer att se, att kossan oftas hellre ligger ute i snön än inne under tak.

Hästen kan, beroende på ras, vara mer känslig. Men en ponny bör klara det, även om du bör ha ett ännu bättre skydd för din toto.

Och, du. Det skulle inte vara så dumt för dina djur om du hade två kossor. Både kor och hästar är flockdjur, så ett ständigt sällskap är bra.

Av någon anledning föreslår jag två kossor istället för två hästar. Men fråga mig inte varför. Bara min känsla.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[TheoA]
2010-06-08 17:00
#17

om du ska rida hästen så kanske inte kon vill vara ensam, jag skulle nog skaffa 2 kor.

SandyBell
2010-07-07 18:34
#18

Min kompis hade sin häst ett tag tillsammans med kor, Korna var av rasen svensk lågland :)

Men hon hade hästen bara där i några månader tills hon hittade en annan stallplats.

Emmma
2010-07-19 13:12
#19

#14 Vi har Hereford på mitt jobb, otroligt snälla och trevliga :)
de går på lösdrift (de kan både gå in i ladugården och vara ute), när de vart värsta ovädret har precis ALLA varit ute, så ja tro de gillar snö ;) som sagt så länge de har varm halm och mat att äta så klarar sig de flesta djur kylan bra.

men de är ju riktiga flockdjur, så fort en blir själv får den panik. så du bör ju allraminst ha 2st..tillcohmed det tkr JAG är lite.

Fanns några i byn som körde och red sina kvigor, de va med på teve tillochmed. De gick tydligen bra!

Har föresten en kompis också om hade sin nordis med kossorna, de gick fint de med. De är bra sällskap.

viktoria91
2010-07-19 14:43
#20

Tyvärr kommer min ponny anatgligen avvlivas pga en senskada som läker väldigt dåligt, men tack för all hjälp jag har fått! Kossorna gick bredvid hennes hage imorse så hon galloperade glatt ditår och började beta så nära dem hon kom.=)

Annons:
Tom-B
2010-07-19 23:47
#21

En senskada! Det var ju tråkigt.

Men har inte Veterinären sagt att din ponny skall stå inne medan skadan läker.

Jag tycker inte det verkar vettigt att ponnyn får galoppera med en så´n skada.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

viktoria91
2010-07-19 23:59
#22

#21 Nej, senskada läker under rörelse. Det var typ 5 meter hon galloperade och hon rör sig aldrig mycket i hagen så det var en engångsföretelse från hennes sida.=) Man ser henne aldrig trava runt eller gallopåera i normala fall utan hoin skrittar någon meetr för att sen dyka ner med huvudet i gräset igen.

Tom-B
2010-07-20 14:55
#23

OK!

Om jag får en sen skada, typ lite överbelastning skall man iofs gymnastisera senan = röra foten åt olika håll. Men inte belasta så mycket-

Jag anser därför (jag är inte Veterinär!!!) att hästen nog bör stå i en spilta eller möjligtvis mindre hage, som förhindrar belastning, typ galopp och trav.

Men sen får man lov att gå ut och gå med den.

Men, som sagt, bara min fundering.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

viktoria91
2010-07-20 15:31
#24

#23 Hon går i en liten hage, som sagt var det en engångföretelse. Hon galloperar aldrig runt eller travar annars. På sin höjd skrittar hon 6-7 meter för att kolla om gräset är bättre där. Gå gör jag 20-30min per dag med henne. Så jag vet vad jag gör.

Tom-B
2010-07-20 22:35
#25

Jag kritiserar dig inte.

Mitt inlägg var mest för att kollationera mina egna kunskaper. Och det tycks ju som om jag var på rätt spår.

Jagb hoppas verkligen att det rättar till sig med din ponny.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
2010-07-20 22:48
#26

Då jag pyssalt med travhästar, så är det ofta tyvärr problem med senskada och inte skulle jag låta den "kuta" om så i 5 meter… Men alla tar hand om sina djur som man vill:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

viktoria91
2010-07-20 22:53
#27

#26 det var lugn galopp och första gången på lite över 3 månader hon galloperade i hagen. Kan alla ge sig att tjajat om min ponnys senskada då jag vet vad jag gör!!

Annons:
medde
2010-07-20 22:59
#28

Ok! Ta det lite lungt nu! Vi tjatar inte alls. Jag skev hur jag sköttte mina hästar och inte hur du ska sköta din. och som du skrev tidgare så tar du hand om din häst på ett kunningt sätt, och vi bara i tråden frågade vissa saker och det var ingen kritik till dig.

Så nu slut "tjatat" om din ponny:-)

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

viktoria91
2010-07-21 08:03
#29

#28 Denna tråd var till för "snälla kor". Jag lyder vetrinärs rekomendationer och har gjort allt och lite till för att hennes ben ska läka.

Tom-B
2010-07-21 12:42
#30

Snälla Viktoria!

Ta inte så illa vid dig. Jag och flera (Medde) försöker bara förmedla våra erfarenheter. Och samtidigt få lite feedback på våra åsikter.

Alla vi hoppas naturligtvis att din ponny skall tillfriskna. Och det var Du själv som började med Din ponnys krassliga sena.

Så för min del är  det slutdiskuterat om Din ponny.

Sköt om Dig! Och Din ponny! Jag hoppas på det bästa!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
2010-07-21 13:33
#31

# 30 instämmer helt och fullt med Tom-B

Hoppas du mår toppen Tom-B i sommar värmen!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2010-07-21 15:52
#32

Hej Medde!

Tack för hälsningen. Jag mår toppen.

Lagom varmt, lite halvklart vilket dämpat den tidigare intensiva värmen. Och eftersom jag inte längre är aktiv bonde, så har jag det gärna varmt, torrt och skönt.

Men jag vet att en del bönder börja få det besvärligt. Fått lov att börja med vinterfordret.

Nu får vi väl återgå till de "snälla korna", som sajten började med.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
2010-07-21 23:51
#33

En fråga finns det något som har vackrare ögon en ko?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2010-07-22 00:47
#34

Min Skåneterrier, Jens!

Inte så stora, men svarta i ett vitt huvud.

Visste du förresten att en kvinnas ögon skall vara som en soldats fötter?

Stora, svarta och fuktiga.

(Lite utanför ämnet, men du frågade ju)

Fast jag håller egentligen med dig.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Emmma
2010-07-22 11:47
#35

Ikväll i svt2 kl:18.50 är de Cowgirl.
Norskt reportage från 2005. "Man tager vad man haver", tänkte 14-åriga Malin, när hennes pappa tyckte hon var för ung för att ha häst. Under ett år lärde hon upp kossan Nirvana till att bli ett alldeles utmärkt riddjur, som nu klarar av såväl skritt som trav, galopp och att hoppa hinder.

De kan ju vara intressant att se!

medde
2010-07-22 14:08
#36

#34 Det om kvinnans ögon visste jag inte, kul att höra.

#35 Tack för du sade till om detta program, måste kollas in

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Emmma
2010-07-25 23:55
#37

nu är jag tjatig här haha
men hittade precis på när mina vänner var med på teven med kvigorna de red/körde.
http://svtplay.se/v/2057789/guppy/del_6_av_8
Guppy avsnitt 6 av 8 mot slutet.

Själv missade jag Cowgirl.. :(

Upp till toppen
Annons: