Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2956 ggr
Hennum
6/10/10, 2:26 AM

Äntligen höns igen!

Hej!

 Jag heter johanna och är ny här på Lantdjur. Men har varit aktiv på hittekatter en längre tid, men även på andra sajter från och till.

Nu ska vi äntligen skaffa Höns igen hos min pappa ute på landet på Österlen. (Bollerup närmare bestämt)

Vi hade Höns för länge sedan. En höna som självmant flyttade till oss från grannen. Hon hette Hönapöna och var väldigt tam och kelig. Hon fick fyra kycklingar, tre pojkar och en flicka. Senare flyttade ytterligare en höna till oss från grannen. Tyvärr kom något rovdjur och tog dem. :(

Denna gången ska vi vara noggrannare med att stänga in våra små vänner om natten. Faktum är att vi håller på att göra om en sån där utebur för kanin till Hönshus. Vi ska bara ha två hönor, så det behövs inte mer plats. Där kommer de ha det varmt och skönt på vintern.

Jag skulle vilja dela med mig av hur hönshuset växer fram och kycklingarna växer upp, då vi tänker köpa två lite yngre hönor då vi vill kunna få dem lite tama och sådär.

Syftet med hönorna är sällskap, ägg och att de kommer göra mycket nytta i trädgården. Vi är ganska inspirerade av permakultur och skogsträdgårdar. Framför allt vill vi slippa kryp i våra äpplen, så vi hoppas att hönorna ska fatta tycke för de krypen. :)

Ser även fram emot att bekanta mig med den här sajten, ser spännande ut!

I övrigt är jag aktiv med att rädda hittekatter och inom Djurrättsalliansen. Jag är vegetarian och student som gillar att fotografera allt och alla.

/Johanna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
Hennum
6/10/10, 2:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En gång för länge sedan bodde min kanin Nina i den här buren. Sedan hon gick bort har den stått oanvänd i ett hörn av trädgården. Men det ska snart ändras!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

medde
6/10/10, 12:37 PM
#2

Hej Hennum!

Först ska jag väl säga hjärtlit välkommen till oss härinne på lantdjur. Hoppas vi kommer att få träffa dig många gånger bland trådarna.

Önskar dig all lycka till med hönsen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ellenfyrkant
6/12/10, 9:54 PM
#3

Välkommen hit ! Glad Ska bli spänannde att följa hönsens utveckling och deras skötsel av trädgården. Kanske kan andra låtas inspireras.

Mvh Ellenfyrkant

Mantissa
6/12/10, 11:37 PM
#4

Lycka till, hoppas du blir biten av hönseriet och skaffar dig fler hönor!

[TheoA]
6/13/10, 12:47 AM
#5

Lycka till, hoppas du får många goda ägg sen :)

medde
6/13/10, 9:24 PM
#6

Nu blir jag sugen på ägg.. Så nu ska det bli en nyttig frukost i morgon bitti.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
LinaN
6/14/10, 12:45 PM
#7

Hej gumman! :D

Du glömmer väl inte bort medeltiden också ? ;)

Kul att du ska bli med Höns igen!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hennum
6/15/10, 7:03 PM
#8

Jag har glömt bort i princip alla facebookgrupper utom hittekatter fram tills hönsen. Ska genast bättra mig!!!

Nu har vi borstat, borstat och borstat träet för att få bort smuts och sedan linoljat det, skurat de vita delarna, satt in lister, satt in en pinne för hönorna att sitta på… Det börjar likna något! I princip det enda som fattas nu är Höns. Och att se till så grannens hund slutar gå till oss. Vi är oroliga att schäferflickan ska vilja jaga hönorna. Det enda hunden är rädd för är vår ena katt bertil. Funderar på att sätta honom som vaktkatt på gården… :P

Mantissa: vi ska inte ha fler hönor än såhär. Det blir så krävande och vi har ingen användning för det. Jag bor mest i lund så det är bara pappa som ska äta äggen (dessutom äter jag sällan ägg) så det skulle blivit onödigt mycket ägg. Dessutom måste vi då skaffa ett större Hönshus. Och kaninburen som är så behändig. (hehe, kan säga till folk att vi har burhöns :P )

Fast hönorna kanske trivs bättre om de är fler än två iofs? 3-4 vill de kanske hellre vara?..

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Vattnadal
6/16/10, 12:15 AM
#9

Skaffa hönorna en tupp i alla fall. Han håller ordning på dem så de inte bråkar, vaktar dem från faror, varnar och kanske tom försvarar dem mot grannens hund. Jag har hedemoror, och tupparna är artiga, bjuder alltid hönorna att äta av godsaker innan de äter själva.

Ni kan ju börja med 2 och en tupp, sen behålla några kycklingar, så att flocken utökar sig själv.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hennum
6/16/10, 12:53 AM
#10

Vi har haft tupp innan, men det gick inte så bra. Plus att det blev kycklingar, varav de flesta blev tuppar. Med andra ord bara en massa besvär. Dessutom var de tupparna vi hade då riktigt agressiva. Och något behov av en utökad flock har vi inte. Enda orsaken till eventuellt några hönor till hade varit att hönorna mår bättre av det. Men vi vill helst inte :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Mantissa
6/16/10, 1:55 AM
#11

jag tror hönorna blir tryggare i en större flock. Men man kan ju inte tränga in hur många som helst i en kaninbur heller.

Hennum
6/30/10, 2:43 AM
#12

Nä, fler än två blir nog för mycket i den buren. :P Om pappa skulle få för sig att skaffa fler får vi vara mindre lata och bygga ett riktigt Hönshus.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Upp till toppen
Annons: