Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 3441 ggr
[Chamisia]
2010-08-01 12:20

När efter kastrering?

När efter att en (fullvuxen) bock kastrerats kan man sätta ihop honom med övriga flocken igen?

Annons:
Tom-B
2010-08-01 16:34
#1

Förmågan att gmöra småttingar lär upphöra omedelbart.

Däremot försvinner inte lusten på en gång, om de ens nånsin gör det. Just för att lusten inte försvinner då man kastrerar ett vuxet djur, så bör man om möjligt alltid kastrera i mycket unga år. Min erfarenhet jag bygger detta på gäller hästar och hundar.

Så bara för att bocken inte ska anstränga sig medf ett sår (jag vet faktiskt inte om det behöver sys) så dröj kanske ett par dar.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Vattnadal
2010-08-02 12:48
#2

När man kastrerar kan de finnas spremier i upp till någon vecka.

Har kastrerat hund, där säger veterinären att minst en vecka, gärna 2, innan de får umgås med tikar i löp. Sen kan de fortfarande genomföra en parning (med hängning som hundar nu oxå krånglart med), men utan dräktighet.

Kastrerade min bagge för en vecka sen, han ska ut till tackorna idag, och veterinären sa att nån vecka till kan han bli pappa, om vi har otur. Dock gör det inget om han parar om någon av de äldre tackorna. Hans döttrar är för unga än, så ingen fara om det blir nåt. Vi ska skaffa ny avelsbagge, och får helt enkelt ta ett gäng veckor mellan, så att det blir lätt att räkna ut vilken som är far till alla barnen, till våren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tom-B
2010-08-02 15:37
#3

Trots mina 50 år som bonde och djurhållare, så sviker minnet ibland.

Naturligtvis har Vattnadal rätt!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Chamisia]
2010-08-03 15:02
#4

Okej! Tack för svar. Hur gör man med bock-killingar då?

Särar man på dom någon gång, eller är det ingen risk för betäckning när man kastrerar dom såfort testiklarna "ramlat ner"?

Upp till toppen
Annons: