Annons:
Etikettgårdar
Läst 1246 ggr
medde
2010-07-21 11:27

EU kan komma kräva bönder...

EU kan som det verkar att komma kräva bönder på cirka 780 miljoner i återbetlning. Det gäller EU stöd för beteshagar, att ha buskar och träd i en beteshage stämmer inte vad EU vill ha. Då sedan EU inspektörer har nu rest runt i vårat land, anser dom att de svenska hagarna inte passar in i reglementet för betesstöd. I och med detta så kan bönderna riskera få betala tillbaka totalt 780 miljoer som utbetals felaktigt.

EU kommissionen har nu diskussioner om vilka åtgärder som ska och kan tas mot det här.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
StefanW
2010-07-21 13:26
#1

De glömmer att våra beteshagar inte kan se ut som de i sydeuropa, det vore som att bestämma att alla bananer skall vara raka. Byråkrati i ett nötskal… Det värsta är att de dessutom går tillbaka i tiden och bedömmer betesmarker som var godkända förr efter de nya reglerna de har tagit fram, för att på så vis kunna kräva tillbaka ersättning! markägaren får t.ex. inte ta ner träd för att komma till rätt antal (de får inte finnas mer än 50 träd/hektar) Tycker inte att det är riktigt klokt att markägaren skall straffas på det viset.

Stefan - Modellbyggare

Tom-B
2010-07-21 13:30
#2

Vist talat Stefan!

Jag är för EU, men ibland fattar dom inte vad dom beslutar om.

Och man undrar vad de svenska kommissionärerna gör.

De svenska bönderna kanske skulle göra som de franska. Ta ett par (läs många) kärror ko/svinskit och töm ut framför EUpalatsets ingång

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
2010-07-21 13:30
#3

Då  jag vill ha en hage så uppskattar jag just den naturliga hage,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
2010-07-21 23:49
#4

#3 Jag med.

Vi säljer våra ungdjur till svenskt naturbeteskött som säljs på ica.

För att kunna sälja till naturbetes kött så måste djuren gå på marker med träd, kullar, ängar och sånt. Och djuret måste också gå ute nästan hela året

Fidelia
2010-07-23 22:43
#5

Jag tyckte de nya reglerna var vansinniga redan när de kom för ett par år sedan. Tycker träd ingår i hagarna.

Men det som gör att de ska få betala tillbaka är att de inte räknat bort marken med träd från marken för betesstöd. Det får alltså finnas träd i hagen, men den arealen ska räknas bort från stödet.

Upp till toppen
Annons: