Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 4431 ggr
Spannarboda
7/12/10, 11:08 PM

Första får?

Hejsan, har en vännina som funderar på att skaffa får, då de har lite för mycker mark de vill hålla öppet, eftersom hon inte är så haj när det gäller datorer så tänkte jag försöka vara till hjälp, vad är det hon bör tänka på? äter de annat än bara hö? Försök nu att hjälpa oss! tack på förhand

Annons:
[TheoA]
7/13/10, 1:55 AM
#1

Vi har inga får så jag vet inte så mycket men Här står det lite om vad man ska tänka på om man ska ha får till husbehov :)

[Maijah]
7/14/10, 2:20 PM
#2

Vad vill hon ha för ras, ska hon avla något?

Jag kan starkt rekommendera någon av våra svenska allmogefår! Raserna är mer eller mindre utrontninshotade och behöver bevaras i genbanken. Mer info om det på Föreningen Svenska Allmogefårs hemsida! Jag/min familj har haft Roslagsfår och det var bland de underbaraste djur jag någonsin haft! De blir ofta väldigt tillgivna och visst blev de det, de nästan kastade sig över oss för att bli gosade med. ^^ Men din vän kanske inte hade tänkt avla något? Isåfall är inte allmogefår/genbanksarbete något för henne då.

Det är ändå ganska mycket att tänka på när man skaffar får, klippnings utrustning behöver fixas, stängsel, hö, mineralsten/med koppar (iaf för allmogefår), saltsten behövs m.m. Det finns även mycket att tänka på om man ska avla också, som vid genbanksarbete. Då behöver tackorna tillskott på t.ex Selen under dräktigheten.

En väldigt viktig sak ni bör känna till är sjukdommen Maedi-Visna, och hur man försöker bekämpa den.

medde
7/15/10, 9:23 PM
#3

#2 Mycket bra inlägg.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Maijah]
7/15/10, 10:05 PM
#4

#3 Tack ^^

En annan fårras som inte är en allmogeras, men en svensk lantras är Gutefår. De är inte utrotninshotade som allmogeraserna men Föreningen Gutefåret försöker bevara renrasiga (då det ju finns många korsningar också med Gute i) Gutefår i deras genbank, så att rasen inte "försvinner". Men de är ingen risk att det händer nu iaf, då de har rätt många får anslutna till genbanken.

Ellenfyrkant
7/16/10, 12:36 AM
#5

Jag har träffat en hel del korsningsfår som vart trevliga. Så korsningar slår väl inte fel. Flört Nej men vad gäller "trevligheten" hos får tror jag du hittar den hos alla raser, men kanske inte hos alla individer. Det beror juh på uppväxten. Men jag tycker du ska välja ras (eller blandras) utifrån vad du vill använda dem till. Är du t.ex. intresserad av att ta vara på ullen så är juh pälsfår ett säkert kort. T.ex. Finull. Är du enbart ute efter sällskap tror jag inte det spelar så stor roll vad du väljer för ras utan tror på att välja bland individer snarare än bland raser isåf. Och vill du hjälpa till att bevara fårraser är det juh givet att man väljer en ras som är i behov av att bevaras. Ett exempel på en sådan ras som inte är nämd än är Värmländskt skogsfår. Men det behöver inte vara så enkelt att ge sig in i när man skaffar sina första får. Så fundera på vad du vill ha av dem och se möjligheter. Glad

Mvh Ellenfyrkant

[Maijah]
7/16/10, 10:48 AM
#6

Såklart kan blandraser också bli trevliga :) Det är mycket individuellt från får till får hur tama de blir.

#5 Värmlandsfåren är ju allmogefår, och bevaras i genbank. Men de är de allmogefår det finns mest av i nuläget (de är inte utrotninshotade längre vad jag vet), och om man vill bevara tycker jag man kan försöka hjälpa dem som de finns mindre av. Klövsjöfåren är starkt utrotninshotade t.ex.

Allmogefåren blir oftast inte så stora, är härdiga och lätta att ha att göra med. Jag tycker det är mycket viktigt att vi försöker bevara dessa unika raser för framtiden, klövsjöfåren som jag nämt ovan finns det t.ex bara runt 150 st av (2009), och är alltså starkt utrotninshotade.

Tunga, stora, köttraser/korsningar kan ju också vara trevliga men jag föredrar mindre allmogefår. Om man ska ha fåren för att bara beta i hagarna och göra "fint" så spelar det ingen som helst roll vad man väljer för ras. Det är bara att välja fritt! Finns massor av raser och korsningar :)

Man bör ha ett par st hagar så att man kan byta då och då, annars finns risk att fåren får mycket inälvsparasiter. Om man har mark så att djuren betar i hagarna varannat år, så minskar parasittrycket mycket och man slipper i bästa fall avmaskning helt och hållet.

Annons:
Ellenfyrkant
7/17/10, 10:42 AM
#7

#6 Sedär, det visste jag inte. Glad Är ingen hejjare på fårraser, än sålänge. Flört

Mvh Ellenfyrkant

[Maijah]
7/17/10, 1:19 PM
#8

#7 Jo jag kan allmogeraser, men är sämre på de andra :p De är inte lika "intressanta" enligt mig;)

Mantissa
7/17/10, 2:29 PM
#9

blev erbjuden en liten grupp hälsingefår för två år sedan, de ska tydligen vara mycket sällsynta och det var bland annat därför jag tackade nej. uj vilket ansvar!

Hur är det med gotlandsfåret? Är det hotat?

[Maijah]
7/17/10, 7:57 PM
#10

#9 Ja men så stort ansvar är det ju inte;) Inte mycket mer än med "vanliga" får =) Sålänge man tar bra hand om fåren så borde det gå bra. Men alla vill ju inte bedriva "genbanksavel".

Nej vad jag vet är de inte hotade.

Mantissa
7/17/10, 11:26 PM
#11

Nej vanliga får ska ju skötas lika bra. Men händer det något somn gör att man måste ta bort dem så skulle jag känna mig ansvarig för att ha förlorat typ 20% av genbanken:(

Jag trodde verkligen gotlandsfåren var ovanliga, man ser dem så sällan till skillnad från gutefåren.

[Maijah]
7/18/10, 11:53 AM
#12

#11 Ja det har du ju iof rätt i. Men det är ändå inte så stor risk att något händer som utplånar en flock, möjligen Meadi Visna-sjukdomen som jag länkat till.

Jag tror att gutarna är bra mycket vanligare än gotlandsfåren, men de är inte hotade för det.

Upp till toppen
Annons: