Annons:
Etikettgårdar
Läst 4201 ggr
Rita-S
10/20/10, 10:52 AM

hat-objekt nr 1?

Man har talat i tråd efter tråd om favorit-si eller favorit-så.
Och varit innom alla djur och allt möiligt av trevliga saker att göra på en gård eller med ett lantdjur.

Men lantdjur medför ju negativa saker med.
Därav undrar jag, vad är din absolut värsta grej du förknippar med lantdjur? Skotta skit? Ge mediciner? rykta eller annat? Eller är det något innom lantbruket du hatar mer än något annat?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Tom-B
10/20/10, 2:39 PM
#1

FÄSTINGAR!!! Skrikandes

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Rita-S
10/20/10, 4:23 PM
#2

Jag är benägen att hålla med… fästingar, löss, loppor och annat ohyra….  Guld i mun

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TheoA]
10/20/10, 10:10 PM
#3

GråterSkicka djuren till slakt Gråter

Snart ska Felix och Simon åka  GråterGråter

medde
10/20/10, 10:43 PM
#4

Fästingar är ett rent otyg som jag ej ser till förför dom finns. Så det sitter högst på min lista. Mocka ser jag inte som något jobbigt, trevlig tid att sätta av för att tänka.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
10/20/10, 11:33 PM
#5

Fåren har, när man skall klippa dom, oftast mer eller mindre med fårlus. Dom gör väl egentligen inte mig så illa, men man får dom iaf på sig. Innanför kläderna.

Om dom tycker jag inte!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
10/21/10, 12:25 AM
#6

På något sätt känns det "normalt" men oligt är det inte, men det värsta är dom som dyker upp och är enbart eländiga, fick in häst i stallet med ringorm, hua inge kul alls..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
StefanW
10/21/10, 10:40 PM
#7

Möss och getingar!

Stefan - Modellbyggare

sissie
10/21/10, 11:36 PM
#8

Vilda råttor som tar sig in i huset. Jag har inget emot dem om de håller till där de får vara. Men i huset vill jag inte ha dem. Speciellt när de kilar runt bakom diskmaskinen och gnager av slangarna!!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
10/22/10, 12:23 PM
#9

Har du det sissie. Hur ska nu våga fika hemma hos dig?Flört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
10/22/10, 10:17 PM
#10

Den är utsläng sedan länge. Efter några dagars jakt. Så nu är det fritt från råttor. Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Emma-Rhino]
10/26/10, 9:53 PM
#11

tidiga, mörka höst/vinter mornar, och mörka, kalla höst/vinter kvällar…

Men mest mornar…

medde
10/26/10, 10:49 PM
#12

Men en vacker vintermorgon med strålande sol, fågelkvitter ren fin klar luft och snö. Är för mig väldigt vackert

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
10/26/10, 11:06 PM
#13

ja, när man väl kommit upp och fått en kopp kaffe =)

Annons:
Perly
10/26/10, 11:47 PM
#14

Leran som blir och lukten, den förbanade lukten… inte vant mig efter 15år så lär väll aldrig göra det…

Alltid Oavsett

medde
10/27/10, 11:33 AM
#15

En sak till, att se djuren lida i sjukdom eller skada, det gör ont i en att både se och vara med om.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Anders 50
10/29/10, 9:32 PM
#16

Just nu…lukten av flytgödsel från åkern utanför trädgården (30 m från huset), vindriktning rakt mot huset!

Inte läge att lufta sängkläderna ute precis!  Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vattnadal
10/30/10, 1:20 AM
#17

När det är vinter och vattnet fryser i alla vattenskålar (4 hundgårdar, ett gäng kaninburar), vattenautomater (hönsen) och hinkar (fåren). Knacka is, bubba hinkar med vatten, ställa skålar på värmning inne så att man har isfria till nästa byte, 2 gånger om dagen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

medde
11/6/10, 12:16 PM
#18

Rita! Kommer det en del 2 också?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
11/6/10, 6:45 PM
#19

tjahhh.. det kanske vi kunne ha? En hatobjekt nr två? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Butros
9/12/12, 11:09 AM
#20

#4 "Mocka ser jag inte som något jobbigt, trevlig tid att sätta av för att tänka."

Det tycker jag också, men det kan säkert bero på att jag inte är tvungen att göra det. För mig är det en trevlig fritidssysselsättning, som ger bra motion.

För att sedan svara på ursprungsfrågan, så är jag måttligt road av att sjunka ned till knäna i lera och inte komma loss.

Annons:
medde
9/12/12, 11:15 AM
#21

# 20 Lera är inget kul alls.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Butros
9/12/12, 11:22 AM
#22

#21 Nej, och ännu värre är det, om det inte enbart är lera.

I en annan tråd finns en bild av eländet: http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d71586db9cb46222d067fad-bjuda-pa-sig-sjalv-eller-visa-sjalvkritik?

medde
9/12/12, 11:45 AM
#23

Ser inget vidare ut,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

viktoria91
9/12/12, 4:01 PM
#24

Flygfän, lera, is, skador och tjock vinterpäls.

Tom-B
9/12/12, 4:51 PM
#25

Det värsta som hänt mig som bonde hände för 15 år sedan.

En dräktig tacka, lite av en favorit bland tackorna, blev dålig och låg ner när jag kom ut på morgonen.

Det syntes att hon hade ont, men eftersom det var tidigt i dräktigheten bedömde jag det som att det inte var där felet låg. Annars har jag många gånger varit inne i en tacka och vänt lammen rätt inför födelsen.

En tackas ögon är otroligt vackra, och när jag kom in i stallet vände hon på huvudet och såg bedjande på mig.

Jag kunde inte göra annat än snabbt gå hem och ringa veterinär.

Veterinären kom efter en timme, men då var tackan död.

Vid obduktion visade sig att tackan hade tarmvred.

Stackars tacka, vilka heletes kval hon måste ha lidit.

Jag glömmer ALDRIg hennes bedjande ögon.

P.S. Jag sitter här och nu faktiskt med tårar i ögonen vid detta minne. D.S.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

viktoria91
9/12/12, 6:40 PM
#26

#25 Min ponny har haft tarmvred så förstår hur hjälplös du måste känt dig. Hon rammade boxväggarna för att komma undan smärtan.

Mantissa
9/17/12, 6:22 PM
#27

Ta bort sjuka djur är värst. Typ hönor med framfall och sånt. Men av de mer vardagliga göromålen så kommer urmockning av permanentbäddar högt på listan. Speciellt efter får eller Getter.
Just nu byter jag all stolp i hagen. Inte heller skitkul:P

Annons:
annika85
9/17/12, 8:35 PM
#28

Mjölka in rabiata kvigor hammnar högt på min lista över sådant jag skulle kunna tänka mig att leva utan……

medde
9/18/12, 1:37 PM
#29

#25 Ingen trevlig erfarenhet Tom.

#27 Men så fint  och bra det blir då allt klart. Jag kommer ihåg då jag fick för mig att jag skulle måla hingsten hage som var delvis  trästaket. Pust vilket jobb, Men så snyggt det blev då allt var klart

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

MaMaMade
9/20/12, 2:33 PM
#30

Den ständiga oron! Har ju "bara" höns…men sjuka djur/djur med ohyra…de gillar ju oftast inte att bli behandlade. Sedan lyckas man ju inte alla ggr heller…el när de bara ligger döda o man inte vet varför. Är som tur är gift med "bygdebödeln" men han är ju inte alltid hemma o hellre avliva än att låta dem lida. Har dock ångest länge efteråt. 

Rovdjur ej att förglömma! De är tjusiga o har lika stor rätt att få finnas till…bara de ger 17 i min hund, mina katter o mina Höns! Flört

MaMaMade
9/20/12, 2:34 PM
#31

Den ständiga oron! Har ju "bara" höns…men sjuka djur/djur med ohyra…de gillar ju oftast inte att bli behandlade. Sedan lyckas man ju inte alla ggr heller…el när de bara ligger döda o man inte vet varför. Är som tur är gift med "bygdebödeln" men han är ju inte alltid hemma o hellre avliva än att låta dem lida. Har dock ångest länge efteråt. 

Rovdjur ej att förglömma! De är tjusiga o har lika stor rätt att få finnas till…bara de ger 17 i min hund, mina katter o mina Höns! Flört

MegN
9/21/12, 7:22 PM
#32

Råttor hamnar nog rätt högt på o-önske-listan. När jag hade Höns fick jag storråttor i lagorn (eftersom det ständigt fanns mat framme och spillt osv - särskilt på nätterna fick ju råttorna vara i fred och äta medan hönorna satt uppe på pinnarna och sov). När jag steg in i lagården en morgon satt det fyra gigantiska råttor runt en matautomat, de blängde lite på mig och lunkade sävligt undan med sina äckliga gumpar. Efter den dagen bultade jag alltid på lagårdsdörren innan jag steg in - så de skulle hinna undan innan jag steg in!!! (Förutom att jag ringde Anticimex så att de kom och satte ut gift osv).

De jäkla råttorna dödade dessutom kycklingar, så det var inte bara det att de åt av hönsmaten och var allmänt osympatiska…!

Butros
9/22/12, 9:37 AM
#33

#27 Ibland tror jag att saker och ting blir tråkigare, om man måste göra dem. När jag bodde nära en vän, som har en lantgård, kostade det henne lunch och middag att få kalvboxarna urmockade. På andra gym har jag fått betala.

Fixa staket och byta stolpar är också en välkommen sysselsättning för den som annars sitter för mycket i sitt bibliotek, mycket roligare än ännu en långpromenad, som är alternativet för mig.

[randi]1
10/4/12, 11:25 PM
#34

Att bära ut vatten i hinkar till djuren när det ösregnar, eller är full snöstorm, då kan man undra vad man håller på med egentligen. Vi har inget vatten i ladan, utan får hämta det i hinkar inne i huset, och sedan bära det över gården, det är i och för sig inte så långt, men ack så kämpigt. Men när man väl kommer in hos djuren, så försvinner alla de dåliga tankarna direkt, för det är så mysigt, när det sticks upp en varm mule i ansiktet, som tack för vattnet, eller getterna nöjt kommer fram för kel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: