Annons:
Etikettsvin
Läst 3780 ggr
medde
2010-10-25 12:59

Obedövad kastrering

Varje år är det över 1,5 miljoner smågrisar som kastreras i Sverige utan bedövning! Det föreslås nu från Jordbrksverket sida att veteinärer ska få skriva ut bedövningsmedel till grishållarna så dom själva ska kunna ge detta, efter ha gått igenom en kurs.

Ni i dagensläge så måste bönderna ta ut en veterinär för att ge bedövning, vilket då anses bde för dyrt och även att administera.

Sverige och en hel del andra EU länder enades 2001 att just denna smärtsamma kastrering skulle upphöra. Det finns flera länder som har infört förbud och nu med en stor förhoppning även ska ske här i Sverige enl Jordbruksverket. Så även jag hoppas.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[TheoA]
2010-10-25 17:02
#1

Jag vet att det var nån tävling på typ nått progarm om smutsiga jobb, Då var det en tävling om att typ dom skulle kastrera flest smågrisar på kortast tid, Då typ gjorde dom ett jack sen så tog dom med munnen och drog ut och det gick snabbast, ÄCKLIGT!          

Sen så sydde dom inte igen så det var stor chans att dom fick infektion, men då sa han typ "Dom ska ända slaktas snart"

Öhhh? Hur tänker man?

[Emma-Rhino]
2010-10-25 18:03
#2

är det olagligt att kastrera utan bedövning nu då? För tjejen som har häst i samma stall som mig läser nån gymnasielinje om djurhållning och hon fick kastrera smågrisar utan bedövning trots att hon inte e färdigutb… =/

Linnea
2010-10-25 18:06
#3

#2 Man får kastrera dom utan bedövning fortfarande.. konstigt nog.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Emma-Rhino]
2010-10-25 18:11
#4

okej… stackarna, de görs ju alla samtidigt med så man kan ju tänka vilken panik de måste ha de som "väntar på sin tur" så att säga.

Linnea
2010-10-25 18:13
#5

Ja dom skriker ju en del så nog fattar de övriga att det händer nåt otrevligt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

medde
2010-10-25 19:03
#6

Det är väl nu då på G, fast detta diskuterades för flera år sedan. Men att bönderna själva så ge bedövningen, men tror att dom som gjort utan i alla år inte kmmer ställa sig i ledet och ta alalt besvär att ringa vet för recept osv..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Vattnadal
2010-10-25 20:03
#7

#1 Jag har lärt mig att man inte ska sy igen, för att då blir det mer infektioner.

Min bagge fick kulorna utplockade via skåror i pungen, och det var noga att det lämnades öppet, så att alla vätskor som ville kunde droppa ut. Det läkte jättefint och snabbt, och han mår topen idag. Han fick bedövning, så att han var redigt groggy, men inte sov.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Linnea
2010-10-25 20:33
#8

Min häst blev inte heller sydd efter sin kastrering.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[TheoA]
2010-10-25 21:00
#9

#7 Okej, dom sa det på programmet.. Och det var sjukt.

Anders 50
2010-10-25 22:05
#10

En gris skriker bara man tar i den!

En som kan kastrera en gris gör varje snitt otroligt snabbt, jag har varit med om att grisen inte reagerat ens.

Men bedövning är ju ändå att föredra i dagens djurvänliga värld! Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Fidelia
2010-10-26 10:34
#11

Fast hanteringen inför bedövningen gör ju att den skriker också. Många skriker värre när de sprutas än kastreras. Dessutom måste ju bedövningen ta (börja verka) innan kastrering vilket gör att den måste vara ifrån tryggheten med syskon och mamma längre tid. Man bör nog inte släppa tillbaka en bedövad kulting direkt efter heller med risk att den inte hinner undan och blir tillplattad av mamma.

En svår fråga. Men vi ger ju inte bedövning till suggorna innan grisning heller, tänk er smärtan att föda Flört

medde
2010-10-26 12:11
#12

#11 Visst är det smäta att föda, men det tillhör en naturlig sak att föda. Alla djur både vilda och tama föder sina ungar utan bedövning. Så för mig är den jämnförelsen lite fel.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Vattnadal
2010-10-26 12:17
#13

#12 Håller med, grisarna kastreras bara för att känsliga människor ska ha mat som inte smakar hane.

Fast å andra sidan kanske inte kastreringen är det värsta i hållningen av grisar alla gånger heller. Tråkiga liv för de som går inne, utan berikning, kanske inte heller är så roligt.

När det blir gris här hemma, ska de få hage att bo ute i, och helst möjligheten att gå in om de så önskar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
medde
2010-10-26 12:21
#14

#13 Det är ju det som jag ser som det största problemet, precis vad du tar upp i inlägget. Hållningen av djuret! Det tenderar ofta att djuret tappar sitt värde som djur utan enbart ses som en middag.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Vattnadal
2010-10-26 12:42
#15

#14 Därför har jag valt att inte äta kött, så vet jag att mitt ätande ger mindre lidande i alla fall. Fast djur som slaktas här hemma ska jag kanske smaka av, någon gång i framtiden.

Då kan jag äta kött med gott samvete.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fidelia
2010-10-26 14:03
#16

#13 Det är ju inte bara för galtsmaken utan även för att de ska kunna hållas som de gör. Flera i samma box av olika kön.

Djur som föds upp på dessa sätt vet ju inget annat. De saknar inte att vara ute eftersom de aldrig varit det. De som föds upp ute lider ju mer än de som alltid stått trångt och vant sig med människor den dagen de ska iväg på slakt. Tänk den stressen att bli ihopföst av människor in på en liten yta och trängas med andra grisar. Vet faktiskt inte vad som är värst.

Vore ju önskvärt om alla köttätare kunde hålla sina djur på egen gård där de lever och dör lyckliga. Men det är ju inte möjligt. Skulle alla sluta äta kött får vi dessutom inse att de djur som idag föds upp för slakt helt skulle utrotas.

Vattnadal
2010-10-26 14:20
#17

#16 Självklart vet de inget annat, men djur har högmotiverade beteenden, som de mår dåligt om de inte får utföra. Dessa är olika på olika djurslag, men kan tex vara födosök, socialt umgänge, att bädda, böka med trynet, sprätta med fötter och näbb, spåra, jaga, klättra, bada osv. När de inte får möjligheten att utföra dessa beteenden utvecklar de stereotypier, för att må lite bättre och dämpa sin stress. Det är inte alltför svårt att försöka ge lite berikning, strö som går att bädda med, något att pyssla med osv. Fast det ger ju merjobb och en större kostnad.

Jag tror fakjtiskt inte att grisarna som hålls inne är mer van vid människor än de som får gå ute. Lagen säger ju ändå att de ska kollas dagligen. Annars så anser nog jag att en gris hellre får leva ett bra liv ute sina 8 månader eller vad de nu får hänga med och växa innan slakt, och sen må apa av stressen vid lastning och innan slakt, är att må apa 8 månader och sen vara stressad, men en gnutta mindre.

Sen tycker jag att vi hellre skulle sluta ha en köttindustri med djur som lider, än att ha djuren alls, om det gick att välja. Fast så svart/vitt är det inte. OM alla skulle sluta äta kött, skulle det fortfarande gå att ha gris, ko od som sällskapsdjur, där de får må bra. Menar du på fullaste allvar att du hellre har lidande djur, än inga alls?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fidelia
2010-10-26 14:43
#18

#17 Självklart ska de inte lida. Men det gör de inte heller. De har socialt umgänge i sina boxar med strö som de kan bädda med. De träffar dessutom människor dagligen. Jag törs påstå att "våra" grisar är minst lika lyckliga som innekatter, djur i bur och hundar i stan. De leker och far ikring, busar med skötaren som dagligen mockar och myser med sin mamma.

Många som har åsikter är väldigt dåligt insatta i hur verkligheten ser ut. Media är väldigt vinklat. Jag älskar "mina" grisar och gullar med dem (även om de hatar själva gullandet Glad). Media vill ha fram att alla djurskötare är djurplågare.

Anders 50
2010-10-26 20:02
#19

Nu börjar jag fundera på hur det är ställt här i samhället när folk på fullt allvar tror att djurägare/köttdjursuppfödare har som yrke att föda upp lidande djur och att dagligen se att djuren lider!

Visst finns det ännu folk som inte vet att mjölk kommer från kor, men att tro att våra bönder medvetet producerar djur som lider trodde jag inte.

Visst finns det ställen där djur missköts, men avarter går att hitta inom alla områden i samhället.

Här på gården har fötts upp både nöt och grisar och hade dessa djur varit lidande så hade jag nog bytt verksamhet.

Att det däremot är tillåtet att ha t.ex. en hamster i en liten bur som ideligen gör baklängesvolter och beter sig som att ingen hjärnverksamhet finns kvar, det förvånar mig!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
2010-10-26 20:08
#20

Det är väl så att man minns det dåliga och inte det bra! Född själv på gård med eget jordbruk. Men det "blåses" upp kanske lite extra av hmmm,, hur ska man säga. ja just.. De som inte äter kött ser lantgårdar som ett levande plågeri, men så är det ju inte heller,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Anders 50
2010-10-26 20:21
#21

#20 Och det värsta är ju att de som är emot att människan inte ska äta kött ideligen påvisar de sämsta avarterna inom djuruppfödningen på ett sådant sätt att folk, särskilt yngre, tror att så här går det till överallt!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
2010-10-26 20:40
#22

Jag är köttätare, det hymlar jag inte om alls. Men är aktiv för att stoppa djurlågeri av alla slag, men det går till total överdrift i vissa lägen. Då blir det även djurplågeri från djurräddarna. Ta alla dess minkar som släpptes ut, för dom led, men dom led även exakt lika mycket då dom släpptes ut. Där råder det ingen tvekan för mig.  I dom här handlingarna så blir det ju att "tala" för saken faller på dumhet, vilket inte bådar rätt för djuren alls.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tom-B
2010-10-26 21:05
#23

Hur är det med nödvändigheten av kastrering?

På min tid som aktiv bonde, och slaktsvinuppfödare (som jag fick sluta med då min djurvänliga uppfödning med få grisar i boxen och massa halm blev för dyr) så sas det att Danskarna klarade att uppföda okastrerade galtar till slakt. Utan dålig "galt"smak. Men i Sverige klarade vi det inte. Men försök gjordes.

Hur ser det ut idag i Danmark. Har uppfrödningen av galtar till slakt ökat eller minskat? Och hur ser det ut i Sverige?

Tom

P.S. Det låter som om jag var bonde för 100 år sådär. Men det jag ovan talar om gäller för ca 20 år sedan. D.S.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
2010-10-26 21:08
#24

Är inte alls imot kastrering, men det kan göras på ett bussigt sätt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Anders 50
2010-10-26 21:45
#25

I början av 90 talet prövade man i Danmark att sortera bort de galtluktande grisarna på slaktlinjen genom att analys av skatol i köttet. halten av detta gick att sänka genom foder innan slakt.

De kom snart på att detta inte räckte för det andra ämnet som ger galtsmak, androstenon, kom man inte åt.

Vidare blev galtarna väldigt aggressiva under uppfödningen med många skador till följd av detta.

Det ska finnas vaccin mot könsmognad som ska ges några gånger under uppväxttiden som motverkar galtsmaken men jag tror inte att det är varken tillåtet eller utprovat ännu?

Slakt vid tidig ålder skulle vara en metod, men vem vill ha grisar med så låg vikt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

zoolatri
2010-10-28 14:10
#26

#25 I England kastrerar man inte grisarna eftersom de slaktas innan de blivit könsmogna.

Och vad gäller det vaccin som finns mot könsmognad så känns det som det absolut bästa sättet att komma runt kastrering i sverige, tyvärr är det svårhanterligt och det kan ge allvarliga skador på de människor som arbetar med grisarna om de råkar få det i sig. Därför han man inte forskat så mycket på det, eftersom det ändå blir svårt att få i bruk.

Jag har själv kastrerat många grisar, det är verkligen inget roligt jobb, men det går fort och enligt min bedömning får de itne mer ont än om jag skulle göra ett likadant snitt i min egen arm. Det gör ont, med de är yngre än en vecka gamla och långt ifrån könsmogna, det var värre förr när man kastrerade grisar som var omkring en månad gamla. Så fort man släpper ner grisen till suggan igen blir den lugn, den har ett sår, men det är ett ytligt sår som läker på några dagar.

zoolatri
2010-10-28 14:14
#27

#1 Angående citat "de ska ändå slaktas snart", mjae, det har nog blivit någon missuppfattning.

För det första skulle det vara mycket mer smärtsamt för grisen om man skulle stå och sy ihhp dom utan bedövning, för det andra är läker det bäst om man låter det vara öppet, jag har sett förvånansvärt få infektioner efter kastrering.

Och eftersom de kastreras innan de är en vecka gamla(lag i sverige) och de lever i 5-6 månader innan de slaktas(gäller ett genomsnittlig slaktsvin) så kan han inte menat att det itne spelar någon roll om det blir en infektion?

Annons:
Anders 50
2010-10-28 17:15
#28

#26 Är du helt säker på hur de löst detta i England och att det är problemfritt?

Hur är slaktvikten då?

Bara nyfiken!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[TheoA]
2010-10-28 17:44
#29

#27 Mmm jag vet att det låter konstigt men det var stadsbor som gjorde det. Jag ska se om jag kan hitta det avsnittet.

zoolatri
2010-10-28 18:25
#30

#28 Jag vet inte helt säkert att de gör så på alla gårdar, men eftersom slakterier i Sverige ger bättre betalt när alla grisar väger så lika så möjligt så antar jag att de har samma system i england. Det har att göra med att de anpassar sina maskiner och redskap på slakteriet efter en viss storlek på slaktkropp.

Slaktvikten vågar jag inte uttala mej om, en slaktfärdig gris i sverige ligger runt 97 kg:) Slaktad vikt är ju mindre.

Jag ska inte uttala mej egentligen, men jag har för mej att de skickar sina grisar till slakt när de är i 40 kgklassen?

#29 Om det är en stadsbo som sa det så kanske det bara var vad han/hon trodde, kanske inte så det egentligen är:)

[TheoA]
2010-10-28 18:27
#31

#30 men det var han som hade grisarna som sa det Obestämd

Fidelia
2010-10-28 18:30
#32

Jag skulle föredra könssorterad sperma. Funkar ju inte på dem vi betäcker naturligt. Men vid insimination måste det ju gå att ordna. På så sätt skulle färre galtar födas och vi skulle slippa kastrera.

zoolatri
2010-10-28 18:48
#33

#32 ja, det beror nog på vilken lantbrukare man frågar…gyltor behöver längre tid på sig för att uppnå samma slaktvikt och brukar ha lite lägre värden insprängt fett. Men istället spar man tid på att slippa kastrera.

Anders 50
2010-10-29 00:11
#34

Här i Sverige betalar sig grisen bäst när den passerat 75 kg och upp till 97, men de flesta går till slakt runt 80.

Och slakt vid 40 kg måste vara tokigt.

Googlade lite och hittade detta på JBV:s sida om hur det är i England. Vem betalar alla kasserade grisar tro? 

"Okastrerade grisar slaktas vid lägre ålder, innan de blivit könsmogna

Metoden används i England med flera länder och har prövats i Sverige och Danmark.

  • Fördel:Grisarna behöver inte utsättas för kastrering.
  • Nackdel: Vissa grisar hinner ändå bli könsmogna. Det innebär att en stor andel kött med galtlukt måste sorteras bort eller användas som särskilt kryddat eller anrättat livsmedel. Galtar som hinner bli könsmogna kan skada andra grisar genom sitt aggresiva och sexuella beteende och betäcka honor vilket leder till oönskade dräktigheter."

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
zoolatri
2010-10-29 10:58
#35

#34 Slakt vid 40 kg kan absolut vara tokigt:) Men jag har för mej att det skulle vara grisar strax över våra grillgrisar. Men om vissa hinner bli könsmogna måste de vara äldre…

Anders 50
2010-10-29 11:06
#36

Det är inte lätt att lösa det där med kastrering så att alla inblandade blir nöjda. Visst vore det bra om det inte behövdes.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
2010-10-29 14:13
#37

#36 Suckar och instämmer helt med dig!……

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: