Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 4839 ggr
Lorita
11/5/10, 8:56 PM

Rymmer får

Om man gör rovdjurssäkra staket 5 trådar 20 mellan hur stor är risken för rymningar?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[TheoA]
11/5/10, 10:26 PM
#1

Om dom alltid har nånting att äta i hagen och om fåren inte är "rymmlingar" så tror jag att dom inbe kommer att rymma!

Lorita
11/5/10, 11:36 PM
#2

Hästarna får redan fritt med hö och en av anledningarna till att jag funderar på får är att jag får förmycket bete nästa år och det är trevligare med egna får än andras hästar Oskyldig då kan jag känna mig relativt lugn att som stannar där dom ska Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Vattnadal
11/6/10, 6:56 PM
#3

När man delar bagglammen från mammorna kan de springa genom trådarna, så då är det bäst att ha hagarna så långt från varandra att de inte hör varandra, elelr kanske stalla in bagglammen till de slutat skrika efter varandra.

Vi har 5 trådigt elstängsel som rovviltsskydd, och när vi flyttade dem från en hage till en annan togs inte alla samtidigt. 2 Lamm hoppade då mellan trådarna, "simmade" över en bäck och sen mellan trådarna i gamla hagen in till mamma. Nya hagen hade inte väl spända trådar, men den gamla hade det. VILL de, så kan de, med andra ord. Se till att de inte vill, så klarar du dig.

Har man en rymmare kan man ha halsband på dem, och sätta ståltrådar som antenner, så att de tar i eltråden mer, och kanske tom öka på styrkan på elen en stund, till de lärt sig att passa sig för stängslet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lorita
11/6/10, 7:06 PM
#4

#3 stalla in baggarna låter väldigt bra, jag har en stor box på 30 kvadratmeter som jag kan använda till det Skrattande hur länge skriker dom efter mamma Obestämd

Det där med antenn är jag mot på hästar men kan tänka mig att sätta rymmaren i en lite hage med häftig tråd då den lär sig.

Helst hoppas jag på att slippa rymmare men som hästägare vet jag att det händer, jag fick ropa på en som gick ut i dag men hon kom direkt när jag vislade = godis

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Vattnadal
11/6/10, 7:08 PM
#5

Vi har bara haft tacklamm hittills, så vi har aldrig delat några. Jag antar dock att man märker när de slutar. Vi funderade över när det var daghs att börja ge hö ute i hagen på hösten oxå. Det behövde vi inte grunna på, fåren talade tydligt om när de var hungriga och betet inte räckte till.Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lorita
11/6/10, 7:12 PM
#6

Apropå bete? Ska fåren har långt gräs som kor eller kort som hästar?

Hästarna säger också till när det är är vinter och dags för hö

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Rita-S
11/6/10, 7:14 PM
#7

Som jag såg på hästen som gick med får utanför vårat hus så gick fåren först och åt, sen kom hästen efter fåren. Hästen föredrar som jag försto det kortare gräs än fåren accepterade att äta av :) om det är fallet för alla får och hästar eller för just den enskilda hästen vågar jag dock inte svara på

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Vattnadal
11/6/10, 7:16 PM
#8

De vill nog inte ha för överväxt gräs, då det är mindre näring i det. Det föredrar även busk och sly framför gräs, i alla fall våra. Vi släppte in dem i nybyggd hage i augusti, där de knappt kunde röra sig i första halvan av hagen pga sly och täta hallonsnår. En månad senare var allt snår och sly bortbetat så man såg dem igen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rita-S
11/6/10, 7:17 PM
#9

#8 ja det kan nog stämma, dom säger ju att småfe är duktig på att hålla busk och kratt borta, det är inte kossor och häst lika duktiga på. Det fanns ju då inget sådan i hagen utanför vårat hus där dom gick under min barndom, det var en gräshage :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
11/6/10, 7:37 PM
#10

Hästar ska ha kort, domklipper av gräset med tänderna nära marken. Kor dom rullar tydligen gräset runt tungan och drar, där blir det problem med kort gräs som hästar vill ha.

Nu kommer jag inte ha betesproblem nästa år då vi ökar marken med 3,5 hektar hagmark, riktig hagmark med glesa träd Skrattande

Sly röjare är det jag vill ha så markerna håller sig som vackra hagmarker, nu när vi haft en firma här som star bort all sly åt oss och sparar utvalda träd åt. #8 en äter dom väll inte?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rita-S
11/6/10, 7:42 PM
#11

jag har väl bara sett Getter tugga på ener.. kan inte minnast att ha sett får äta på dom

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
11/6/10, 7:55 PM
#12

#11 då får man röja själv då för en har vi i överflöd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: