Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2124 ggr
medde
2010-11-06 12:00

Ullfrågor från Lorita

Bra klippmaskin till får?

Vad ska jag köpa?

Tvätta Ull?

Hur tvättar man ullen bäst?

Hur förvarar man bäst ull

jag kommer ju inte hinna karda all Ull direkt hur förvarar man den i väntan på tvätt och kardning?

jag har har samlat ihop Loritas frågor till en och samma tråd. //medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
2010-11-06 12:43
#1

På grannsajten medeltiden har dom haft en tråd om förvaring om Ull. som är toppen bra med tips. Titta in gärna där

Tyvärr älskar Mal otvättad Ull, det är nog bäst täta papperspåsar som då ställes både kallt/luftigt

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
2010-11-06 15:31
#2

Jag funderar på lavendel, det är vackert och om man förvarar torkad lavendel med ullen håller sig malen borta då?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rita-S
2010-11-06 18:47
#3

nja, beror väl på hur mycket lavendel du stoppar dit, men över lag brukar både möss, råttor, löss och annat ogilla lavendel, man kan ju exempelvis plantera lavendel vid rosbusker så lössen håller sig borta, det är ju absolut värd forsöket?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Vattnadal
2010-11-06 18:51
#4

Jag skulle nog kolla på både fårtavlan samt hantverk med ullinrikting på alternativ.nu för mer info om ullen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lorita
2010-11-06 18:55
#5

#4 där läser jag här frågar jag Skrattande

#3 det blir att satsa på en stor lavendel odling i sommar då Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rita-S
2010-11-06 19:06
#6

Ja om inget annat får du väldoftande ylle! Men det är absolut värd att kolla upp iaf, det är inte säkert lavendel räcker för att hålla malen borta, men jag har aldrig förvarat ylle själv heller för att vara ärlig.

Forövrig är inte malen längre lika stort problem i sverige för ylle, det är pälsänger som är sämst numera men malen är på vägs tilbaks nu. Viktiga är att ullen tvättas nogrant och får torka ordentlig innan förvaring. Du kan med fördel hänga upp ullen under tak på vind eller annat på vintern där det blir kylgrader kallare än minus 18 grader. Eller du kan stoppa den i frysen ett dygn.

Fler jag har talat med har provat valört och annat som inte luktar illa som malkulor gör men det fungerar inte bra alls, så det ända som dom tyckte fungerade var att piska och vädra i frysgrader regelbunden. Dom anser dessutom att sådana saker som alla sorter stärkdoftande remedier är mer en myt än faktiska fungerande råd och det ända som hjälper är att frysa ihjäl otysket..

Tyglåder från Ikea, sådana med dragkjedjor, har blivit mer och mer poppis för ylleförvaring då dom är täta så otysken inte kommer inn. I övrigt använda tätvävda tygpåser eller sådan borde fungera med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Lorita
2010-11-06 19:09
#7

#6 tack IKEA bor jag nära så när det blir aktuellt får jag handla lite Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rita-S
2010-11-06 19:13
#8

Och billigt är det dessutom :D Jag kollade med en bekant i norge nu priset för tygsäckar för ylle, kostar tredubbla av vad en sådan tygförvaringslåda kostar på Ikea! O.O

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lorita
2010-11-06 19:27
#9

#8 gillar det kommer bli dyrt nog ändå så köpa billigt och lika bra gillar jag Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: