Annons:
Etikettvilt
Läst 4173 ggr
medde
10/27/10, 11:59 AM

Anmäld/olagliga slaktmetoder

Jaha nu var det dags igen känns det som, att det inte följs dom regler som finns. Det här är verkligen ett känsligt ämne och heller så lätt att skriva om.

Kaninavelsföreningens ordförande Är anmäld för sina olagliga metoder som han andvänder vid slakt av kaniner. Det finns i Sverige fem stycken godkända slakterier och ett av dessa drivs av denna ordförande som tycker han står ovanför lagen och följer den inte. Kaninerna ska slaktas med en bultpistol, men det görs inte på detta slakteri utan han andvänder en klubba som han slår i huvudet på kaninen som bedövning i stället, och dess utan förespråkar han denna olagliga metod.  År 2005 dömdes  mannen till böter för sin olagliga metod. Men fortsätter ändå. Nu har han  anmälts till länsstyrelsen av Jordbruksverket för sina metoder.

Hur kan man få fortsätta driva detta, då han redan dömd, och sedan ändå fortsätter?

Det finns mer att läsa på länkarna nedan.

Men en varning för klippet som finnes i den översta länken, innehållet är inte för känsliga!

Länk 1

[

](http://svt.se/2.22620/1.2210428/kaniner_avlivas_med_olagliga_metoder)

Länk 2

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Tom-B
10/27/10, 7:06 PM
#1

Och hur kan folk som dömts för det, misshandlar djuren, ljuger för miljöinspektörer, undanhåller uppfödningslokaler etc. få vara ordfgörande i en intresseförening för djuret (tänk på Minkfarmara, och nu Kaninuppfödarna).

Det dömer ju samtliga föreningsmedlemmar.

Jag är sedan början på året nyvald kassör i en förening (har inget med djur att göra). Rätt snart upptäkte jag en del konstigheter i tidigare kassaförvaltning. Den f d kassören, med fortsatta andra uppdrag i föreningen, är nu fråntagna alla sin uppdrag. Det är väl så man skall handlägga sådana ärenden. Inte minst där djur blir gravt misskötta/misshandlade.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

medde
10/27/10, 8:52 PM
#2

Kloka ord igen Tom-B. Jag tror ändå på något sätt att flera inspetörer vet om missförhållnaden och även i detta fall ang slaktmetod. Inte är detta helt okänt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
10/27/10, 11:53 PM
#3

….

Vattnadal
10/28/10, 3:46 PM
#4

Jag såg filmen igår, länkad från ett annat ställe. Min reaktion var precis tvärtom. Hur kan myndigheterna förspråka en metod som en kaninuppfödare och slaktare säger att är mindre säker?

Vi föder upp kaniner, bara i startgroparna än, men det är en allmogeras, där bevarandet är det viktigaste, och de djur som inte säljs blir mat. Den dag vi ska slakta blir det inte slaktmask, även om våra kaniner troligen kommer att vara så lugna och hanterade att de ligger stilla. Om en kanin är rädd och rör sig är ju risken stor att bulten missar, då hjärnan är så liten. Missar den, måste du släppa kaninen för att båda händerna behövs för batt ladda den igen. Inte bra, säger de som slaktar.

Det är tillåtet att slakta med slag hemma, men inte vid kommersiell slakt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elshira
10/29/10, 10:13 PM
#5

Själv måste jag nog nästan säga att jag tycker han gör rätt. För precis som han säger så har de en väldigt liten hjärna och det är lätt att missa. Han verkade ju ta bultpistolen i första hand, men om de inte är stilla ville han inte riskera.

Det är tom lätt att missa på större djur med efter som man måste träffa precis rätt för att djuret verkligen ska "försvinna" och inte bara ligga och vrida sig i plågor. Har sett en veterinär missa på en gris och det var ingen trevlig syn…

Jag personligen hade aldrig vågat avliva med bultpistol på något så litet. Klubban kan ju nästan inte missa och det går på 1 sekund att slå till den igen annars.

Nej - jag tycker han gör rätt.

Hakuna matata!

Mantissa
10/30/10, 5:59 PM
#6

Jag har hört skräckhistorier om misslyckade avlivningar med bultpistol. Bla en häst till en bekannts bekannt som ryckte till i sista stund, bulten missade hjärnan och lämnade bara ett hål rakt in. Som tur var så stod den stilla under omladdningen (förmodligen chock). Jag har en kompis som ibland slaktar kaniner. De använder bultpistol och jag har inte hört något negativt om det, men det kan säkert hända.

Vet man vad man gör och har djurhänsyn så är ju det viktigast, men jag tycker att man bör arbeta för att ändra reglerna i första hand om de är otillräckliga snarare än att sprida ut att det är bättre att göra på andra sätt. Då kan kanske andra känna sig berättigade att använda andra sätt, typ dänga dem i väggen eller liknande Mycket osäkra tillvägagångssätt.

En annan tanke jag fick är att kaninen har så liten hjärna, varför inte använda en större bultpistol? Men det kanske inte är tillåtet.

Annons:
Elshira
10/30/10, 6:24 PM
#7

#6 Man ska ju inte i huvudet, inte bara putta bort det, så så mycket större tror jag inte de kan bli. Den som håller i den ska ju klara av att hålla emot motståndet med.

Hakuna matata!

Mantissa
10/30/10, 11:14 PM
#8

Men det är väll skillnad på en kaninbult och en nötbult?(och smörbult)

Jag vet inte, men jag antog det.

Lorita
11/1/10, 3:15 PM
#9

#8 ja det är olika storlek på bulten beroende på djurslag

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mantissa
11/1/10, 6:34 PM
#10

#7 Jag missförstod dig. jag tog bara för givet att man la dem mot ett bord eller något som med Höns..

Elshira
11/2/10, 11:46 AM
#11

#10 Men om man tar något större och dom inte är tillräckligt "spetsigt" så går det ju inte in i själva hjärnan utan krossar ju lixom skallen istället (tänk dig att man bara slår dem). Hela huvudet blir ju i princip krossat då istället, men har ma otur då så har ju ändå hjärnan klarat sig intakt (de delar som är viktiga).

Sedan är det ju detta med newtons lagar. Den som håller i bultpistolen kommer känna lika mycket tryck som kaninens huvud gör. Men efter som pannbenet är tunnt och betallpinnen liten så blir ju också kraften personen känner liten.

Så det är ju inte "bara" att göra bulten större. Säg att den skulle bli dubelt så stor (typ 1 cm i diameter), hur mycket gör det om kaninen flyttar huvudet 3 cm.

Och ska man ha den 5 cm i diameter - ja då förvinner ju kaninens huvud istället :P

Men alternativet till att inte använda klubba skulle väll isf vara att ge kaninerna lugnande innan i form av någon gas t.ex. Jag vet dock inte hur det skulle påverka köttet.

Hakuna matata!

Lorita
11/2/10, 11:53 AM
#12

#11 ett alternativ är att vrida nacken av den, jag vet inte om det är laglit men jag läste en bekriving om hur man gör i en bok en gång (avsnitt slakta hemma)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Elshira
11/2/10, 12:02 PM
#13

#12 Ja så brukar man ju göra med mindre djur i.af. Vet dock inte vad det har för effekt rent kropsligt (vad som händer) så jag kan inte uttala mig om det.

Hakuna matata!

Annons:
Lorita
11/2/10, 12:17 PM
#14

Jag tror man skulle kunna bygga en stäning att plasera kaninens huvud i, som håller den på plats så man träffar rätt med bulten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Elshira
11/2/10, 12:20 PM
#15

#14 Hum både jag och nej för det. Tänk paniken kaninen känner när den sitter fast Rynkar på näsan Men å andra sidan så är det väll så kort stund att det kanske kan kompensera så att säga.

Hakuna matata!

Lorita
11/2/10, 12:26 PM
#16

#15 jag tror paniken är större med allt vel det var innan den blev kubbad.

Det skulle bara vara som en halv skål som man lägger ner huvudet i och sen direkt på med bulten, man kan ju ha en eller två bult i reserv så går något fel så bultar man om fort.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mantissa
11/3/10, 10:32 AM
#17

vrida nacken av skulle aldrig jag våga. tvekar den som gör det så är det inte säkert den går av. och även om den går av så är en bruten nacke inte = död/förlamning. Se bara på tjejen vars nacke gick av och som fick bära sitt eget huvud hem efter en ridolycka (stod i tidningen för ett par dagar sedan). Nerverna var nämligen intakta.

Detta är ett makabert ämne, men djur kommer "alltid" att slaktas så jag tycker det är viktigt att man reflekterar över hur det görs (och kan göras bättre) så fortsätt att diskutera!

[kent2]
11/3/10, 6:42 PM
#18

Halsdislokation är inte tillåtet för kaniner som väger över 1 kg. Om djuret väger 150 gr måste det också vara medvetslöst innan metoden utförs. Det ska även tilläggas att metoden inte endast innebär att man bryter nacken utan man samtidigt måste halsens blodkärl brista och död inträffa.

När det sedan gäller penetrerande bult så finns redan kravet på att djuret ska rörelsebefrias så att det inte kan röra sig så att skottet missar. Dock finns det möjligheter att det gör det ändå på just kaniner t.ex. genom att skinnet ändrar riktning på bolten. Av denna anledning finns det rekommendationer i den bakgrundsinformation som ligger till grund för EU-reglerna att det ska finnas en sekundär laddad bultpistol att ha i beredskap.

Lorita
11/3/10, 7:18 PM
#19

#18 tack så hade jag också velat bulta en kanin inte som i filmen på ett litet halt bord.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: